۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۳٬۳۸۶
تالاب جازموریان جان می‌گیرد

آگاه: در پی بارش‌های فرانرمال جنوب استان سیستان و بلوچستان حدود ۴۰هزار هکتار از پهنه آبگیر تالاب هامون جازموریان ازطریق رودخانه بمپور آبگیری شد.

محمدرضا علیمرادی افزود: تالاب جازموریان با ۱۰۸هزار هکتار مساحت از طریق آورد سالانه رودخانه‌های هلیل‌رود استان کرمان و بمپور استان سیستان و بلوچستان آبگیری می‌شود و سال‌هاست که به‌عنوان یکی از کانون‌های اصلی گردوغبار جنوب‌شرق کشور شناخته شده است.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان تصریح کرد: خوشبختانه پیرو بارندگی‌های سیل‌آسای چند روز اخیر جنوب‌شرق کشور، پس از دو سال خشکسالی، هم‌اکنون جان دوباره گرفت. تالاب زیبای جازموریان یکی از زیباترین تالاب‌های ایران است که به‌دلیل وسعت و گستردگی زیاد میان دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان قرار گرفته است. این تالاب نقاط بکر و منحصربه‌فردی دارد که همچنان ناشناخته مانده است.

این تالاب یکی از بکرترین عرصه‌های طبیعی است که در جنوب کرمان و غرب سیستان و بلوچستان در منطقه‌ای گرم و خشک با میزان بارش سالانه اندک و شدت تبخیر فراوان واقع شده است.

تالاب هامون جازموریان با گستره حوضه آبریزی حدود ۷۰هزار کیلومترمربع معادل دو برابر دریاچه ارومیه در ۵۶کیلومتری غرب شهرستان دلگان و پنج کیلومتری روستای چاهکیچی واقع شده که ۴۹درصد آن در حوزه سیستان و بلوچستان و ۵۱درصد در حوزه استان کرمان قرار دارد. نیمه باختری این حوضه به وسعت ۳۵هزار و ۶۰۰کیلومترمربع در کرمان و نیمه خاوری آن به وسعت ۳۴هزار کیلومتر مربع در سیستان و بلوچستان واقع شده است. این تالاب تنها حوضه آبریز استان پهناور کرمان محسوب می‌شود که به جهت قرارگرفتن در منطقه‌ای کم‌آب به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع آبی استان‌های کویری کرمان و کم‌آب سیستان و بلوچستان به‌شمار می‌رود و عرصه‌های مجاور آبادی‌های این تالاب نیز به ذخیره‌گاه استراتژیک علوفه دامی تبدیل شده است. وسعت تالاب جازموریان پیوسته در تغییر بوده و اندک آب‌های بارشی و جاری ورودی به این حوضه به‌سوی پست‌ترین مناطق این فرورفتگی در بخش میانی جریان داشته و با تبخیر آنها جازموریان به پهنه‌ای خشک و کویری با پوششی از املاح آهکی-نمکی، ماسه، سیلت و خاک‌های رسی خاکستری رنگ مناطق کم‌رطوبت تبدیل شده است. این تالاب به‌عنوان یکی از تالاب‌های فصلی مشترک بین سیستان و بلوچستان و کرمان است که با مساحت سه‌هزار و ۳۰۰کیلومتر مربع بر اثر فرونشست زمین با ساختی جوان در فاصله ۱۵۰کیلومتری غرب ایرانشهر ایجاد شده‌ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.