خوزستان تصاویر و مطالعه رفتار موش دم‌دراز میان‌رودان (Nesokia bunnii) جونده کمیاب و در معرض انقراض جهان، در طبیعت تالاب هورالعظیم ثبت شد.

مطالعه رفتار یک جونده در معرض انقراض در تالاب هورالعظیم

آگاه: علی سجاد جلالی، مسئول یگان منطقه حفاظت شده تالاب هورالعظیم اظهار کرد: نخستین ثبت موش دم‌دراز میان‌رودان، توسط یگان منطقه حفاظت‌شده هورالعظیم و تیم تحقیقاتی در تیرماه ۱۴۰۰ ثبت و شناسایی شد و در معتبرترین نشریه پستانداران جهان (Mammalia) با عنوان مقاله (First record of the elusive and endangered long-tailed nesokia, Nesokia bunnii, in Iran )  چاپ و این گونه به فهرست پستانداران ایران افزوده شد.
وی افزود: در ادامه مطالعات زیستگاهی پراکنش جمعیتی و ژنتیکی این گونه کمیاب جهانی در هورالعظیم، زیستگاه این گونه توسط یگان حفاظت هورالعظیم با انتقال چند نمونه تلف‌شده تصادف جاده‌ای و کشته‌شده توسط سگ، به بانک ژن اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان و نصب دوربین‌های تله‌ای در ۱۶نقطه از تالاب و حاشیه‌های آن، با ثبت تصاویر زیبا در زیستگاه طبیعی، جمعیت و فعالیت این گونه در روز و شب مورد بررسی قرار گرفت.
مسئول یگان منطقه حفاظت‌شده تالاب هورالعظیم گفت: موش دم‌دراز میان‌رودان(Long tailed Nesokia)  جزو کمیاب‌ترین و ناشناخته‌ترین گونه‌های جوندگان و پستانداران جهان است و این مطالعات و تصاویر ارزش فوق‌العاده‌ای در علم جانورشناسی دارد.وی افزود: مشخصات ظاهری این جونده به‌کلی متمایز از دیگر گونه جنس نزوکیا، یعنی Nesokia indica (short-tailed Nesokia)   است؛ جثه این جونده بزرگ‌تر است و حدودا ۵۰۰گرم وزن دارد. طول دم مساوی یا بلندتر از طول سر و بدن است و رنگ سطح پشت بدن نیز حنایی و زیر بدن، سفید چرک است. روی صورت آن نیز ماسک دودی‌رنگ مشخصی وجود دارد.
جلالی عنوان کرد: موش دم‌دراز میان‌رودان (Nesokia bunnii) به‌دلیل تخریب گسترده زیستگاه آن یعنی تالاب‌های میان‌رودان (بین‌النهرین)، در فهرست سرخ جهانی (IUCN Red list) به‌عنوان گونه در معرض انقراض (Endangered) معرفی شده است.وی افزود: با توجه به اینکه این گونه در جزیره‌های کوچک در تالاب هور العظیم زندگی می‌کند، حفاظت از زیستگاه تالاب هورالعظیم برای بقای این گونه در جهان ضروری است. تخریب زیستگاه یا تامین نشدن حق‌آبه، جاده‌سازی، آتش‌سوزی و وجود سگ‌های بدون صاحب از جمله تهدیداتی هستند که این گونه در خطر انقراض جهانی را که بخش عمده زیستگاه خویش را بر اثر فعالیت‌های انسانی و اقلیمی از دست داده است در خطر نابودی قرار می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.