۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۲
کد خبر: ۵٬۳۶۸

سوغات امارات

رضا ظریفی ـ دبیر تحریریه

هنوز روزها و سال‌های سیاه کرونا از یاد نرفته‌اند. روزهای اسفند سال۹۸ که به‌صورت رسمی اعلام شد ویروس منحوس کرونا که مبدأ آن کشور چین بود، وارد کشور شده است اما تلاش می‌شد آن را بی‌ارزش قلمداد کنند.

سوغات امارات

آگاه: برخی حتی تلاش می‌کردند آن را ویروسی سیاسی معرفی کنند، چراکه انتخابات مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری بود اما دیدیم که این ویروس در عرض چند ماه در کشور چه کرد و تا حدود چهار سال هزاران خانواده را داغدار کرد. هنوز از یاد نبرده‌ایم که در یک روز رکورد فوت ۷۰۹هموطن ثبت شد که داغی بزرگ برای خانواده‌ها و میهن بود. آن روزها درد و هراس از بیماری یک طرف و نگرانی از تامین دارو و واکسن و اقلام بهداشتی مانند ماسک و الکل طرف دیگر ماجرا بود. البته بماند که تلاش نیروهای جهادی و مردمی و پای کار آمدن بسیاری از تولیدکنندگان اقلام بهداشتی و دارویی موجب شد تا در کنار همراهی مردم با توصیه‌های کادر درمان بالاخره ویروس منحوس کرونا تحت کنترل درآمده و در نهایت پایان رسمی آن با ثبت حدود ۱۴۶هزار فوتی در کشور اعلام شود.
این تلخی‌ها را مرور کردیم تا به مسئله شیوع تب دنگی در کشور اشاره کنیم که گفته می‌شود مبدا شیوع آن امارات متحده عربی و بعد از وقوع سیلاب چند ماه قبل بوده است. اگرچه گفته می‌شود همه‌گیری و سرایت این بیماری قابل قیاس با کرونا نیست اما براساس علائمی که دارد، فرد مبتلا، تجربه سختی از درد و تب خواهد داشت. آنطور که وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده اگرچه در بیشتر اوقات این بیماری بدون علامت یا خفیف است اما ۴ تا ۱۰روز بعد از گزش علائم آن که مواردی چون تب، سردرد شدید، درد پشت چشم، تهوع، بی‌اشتهایی، درد شدید مفاصل، استخوان‌ها و عضلات و ... هستند، ظاهر می‌شود.
همچنین وزارت بهداشت اعلام کرده است که تا روز چهارشنبه ۲۷تیر، ۱۵۱مورد ابتلا به تب دنگی در کشور و در استان‌های هرمزگان، فارس، خوزستان، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، سیستان‌وبلوچستان، اصفهان و گیلان شناسایی شده است.
باتوجه‌به اطلاعاتی که وزارت بهداشت و کادر درمان از این بیماری اعلام کرده‌اند باید جوانب مختلف این بیماری به صورت شفاف و رسمی برای همگان روشن شود تا مردم بدانند در مواجهه با این بیماری چه راهکارهایی را باید اتخاذ کنند و احیانا چه روش‌های برای پیشگیری از گزش توسط پشه ناقل این بیماری وجود دارد. این اقدام می‌تواند هراس و نگرانی احتمالی مردم از یک بیماری جدید و ناشناخته مشابه آنچه را در اذهان وجود دارد به حداقل برساند.

سوغات امارات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.