دیوان دادگستری بین‌المللی به‌عنوان عالی‌ترین مرجع و رکن قضایی سازمان ملل متحد، روز جمعه طی حکمی اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین را غیرقانونی اعلام کرد و تصریح کرد این دیوان هیچ‌گونه تغییر بافتی را که رژیم صهیونیستی از سال۱۹۶۷ در فلسطین ازجمله قدس شرقی ایجاد کرده، به رسمیت نمی‌شناسد و همه کشورها باید با سازمان ملل برای کمک به ملت فلسطین برای تعیین سرنوشت خود همکاری کنند.

سکوت لاهه شکست!

آگاه: حکم اخیر دیوان دادگستری بین‌المللی اگرچه غیرالزام‌آور و فاقد ضمانت اجرایی است اما از آن حیث با اهمیت و مهم تلقی می‌شود که برای نخستین‌بار از ناحیه این رکن اصلی قضایی سازمان ملل صادر می‌شود. دیوان دادگستری بین‌المللی این نهاد قضاییِ زیرمجموعه سازمان ملل، در حکم خود تصریح کرده که حضور رژیم صهیونیستی در فلسطین غیرقانونی است و اعضای سازمان ملل نباید این حضور غیرقانونی را به رسمیت بشناسند. در حکم مزبور درج شده که کشورها باید با مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت برای پایان دادن به حضور غیرقانونی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی همکاری کنند و این وظیفه همه کشورهاست که به تمایز میان رژیم صهیونیستی و اراضی اشغالی متعهد باشند. دیوان دادگستری بین‌المللی همچنین از رژیم صهیونیستی خواست به اشغال و حضور غیرقانونی خود در فلسطین و نیز فعالیت‌های شهرک‌سازی و تخلیه شهرک‌های موجود پایان دهد و به همه فلسطینی‌های متضرر غرامت پرداخت کند. این نهاد قضایی بین‌المللی از سازمان ملل خواست تدابیر لازم را پایان دادن به حضور غیرقانونی رژیم صهیونیستی در فلسطین بررسی کند.

خشم سران صهیونیستی از رأی لاهه
اما «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس به رأی مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری درمورد اشغالگری این رژیم در سرزمین‌های فلسطین تاخت و این حکم را اشتباه خواند. وی مدعی شد: مردم ما نه اشغالگر سرزمین خود هستند و نه میراث پدرانشان و هرگونه تصمیم نادرست در لاهه این واقعیت تاریخی را مخدوش نخواهد کرد! «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز حکم دیوان بین‌المللی دادگستری را بیانگر یهودستیزی این دیوان دانست و مدعی شد پند و اندرزهای دیوان لاهه را نمی‌پذیرد! «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی هم در واکنش به جلسه دیوان لاهه ادعا کرد: اکنون باید حاکمیت رژیم صهیونیستی بر فلسطین اعمال شود. نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل هم گفت: ما باید اقدامات بی‌سابقه‌ای علیه سازمان ملل و نهادهای آن اتخاذ کنیم. یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نیز گفت: برای شکست این حکم دیوان بین‌المللی دادگستری در محافل بین‌المللی و کشورهای عضو تلاش خواهیم کرد. این حکم مغرضانه است، رویکرد یهودستیزی دارد و فقط خدمتی به جنگ علیه اسرائیل است!
در پی صدور رأی مشورتی دیوان دادگستری بین‌المللی مبنی بر غیرقانونی بودن موجودیت این رژیم در اراضی اشغالی، جنبش مقاومت اسلامی حماس از رأی حقوقی دیوان لاهه استقبال کرد. جنبش مقاومت اسلامی حماس از رأی حقوقی دیوان دادگستری بین‌المللی که در آن بر عدم مشروعیت اشغالگری رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی تاکید کرده و بر ضرورت پایان آن در اسرع‌وقت و توقف شهرک‌سازی صهیونیستی در اراضی فلسطینی تاکید کرده و به تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت و سرزمین فلسطین اشاره کرده، حمایت کرد.

رژیم اشغالگر تحت حمایت آمریکا تمامی قطعنامه‌های بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد
مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین گزارش داد که حماس در بیانیه‌ای تاکید کرد که صدور این رأی و درخواست از سازمان ملل و شورای امنیت برای اتخاذ تدابیر لازم برای پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی، نظام بین‌الملل را در برابر مسئولیت تلاش فوری برای پایان دادن به این اشغالگری و اجرای قطعنامه‌های پی‌درپی دیوان دادگستری بین‌المللی به‌ویژه در سایه جنگ نسل‌کشی علیه مردم غزه و توسعه خطرناک شهرک‌سازی در کرانه باختری و تلاش گسترده برای یهودی‌سازی قدس و مسجد الاقصی قرار می‌دهد. در ادامه این بیانیه حماس آمده است: ما بعد از رأی مشورتی دیوان دادگستری بین‌المللی که با اکثریت آرا صادر شده، از مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت می‌خواهیم تدابیر لازم و ضروری را برای پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی به‌ویژه در سایه مخالفت این رژیم با پذیرش قطعنامه‌های دادگاه لاهه و متهم کردن آن به یهودی‌ستیزی، اتخاذ کنند. حماس خاطرنشان کرد که دیوان دادگستری بین‌المللی با صدور چندین قطعنامه خواستار توقف نسل‌کشی در غزه شده و بر ضرورت تسهیل ارسال کمک‌های بشر دوستانه به سراسر این باریکه و توقف عملیات نظامی جنایتکارانه جاری در شهر رفح تاکید کرده اما دولت رژیم اشغالگر تحت حمایت کامل دولت آمریکا تمامی این قطعنامه‌ها را زیر پا گذاشته است و امروز نیز دادگاه لاهه را مورد حمله قرار داده است و ما در همین راستا، از جامعه جهانی می‌خواهیم این قطعنامه‌ها را به اجرا گذاشته و خواسته و اراده دولت آمریکا را کنار بگذارند و در تلاش برای ملزم کردن رژیم اشغالگر به اجرای فوری رأی صادره باشند.
در همین راستا، «نواف سلام» رییس دیوان دادگستری بین‌المللی تاکید دارد که رأی مشورتی این دادگاه بر این فرضیه استوار است که اراضی فلسطینی، اراضی تحت اشغال هستند و رژیم صهیونیستی همچنان به محاصره زمینی، دریایی و هوایی نوار غزه ادامه می‌دهد. «نواف سلام» خاطرنشان کرد که وظایف و مسئولیت‌های رژیم صهیونیستی تابع معاهده ۱۹۵۹ در رابطه با شیوه تعامل با غیرنظامیان در زمان جنگ است؛ از سویی دیگر، رژیم صهیونیستی تعهدات خود به موجب معاهده مبارزه با تبعیض نژادی در سال۱۹۶۵ را نقض کرده است. وی گفت: ملت فلسطین که براساس معاهده اسلو به رسمیت شناخته شده است، حق تعیین سرنوشت خود را دارد، این در حالی است که اقدامات رژیم صهیونیستی پس از اشغال اراضی فلسطینی در سال۱۹۶۷ موجب نقض حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین شده است.
«نواف سلام» رییس دیوان دادگستری بین‌المللی بیان کرد: ما معتقدیم ادامه اشغال اراضی فلسطینی برای مدت زمان طولانی، تغییری در وضعیت حقوقی آن ایجاد نخواهد کرد؛ رژیم اشغالگر نمی‌تواند ساکنان سرزمین‌های اشغالی را کوچانده یا تعدادی از شهروندان خود را در آنجا اسکان دهد و انتقال شهرک‌نشینان به کرانه باختری یا قدس شرقی مغایر با ماده۴۹ کنوانسیون ژنو است. وی بیان کرد: حدود ۱۱هزار واحد مسکونی فلسطینی از سال۲۰۰۹ به بهانه نداشتن مجوز تخریب شده و توسعه شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری و قدس و ایجاد دیوار حائل سبب تقویت اشغالگران شده است. اقدامات اسرائیل سبب کوچاندن فلسطینی‌ها از اراضی اشغالی به‌ویژه در کرانه باختری شده است. همچنین شاهد مصادره اموال و مستغلات فلسطینیان توسط شهرک‌نشینان صهیونیست هستیم که قطعا مغایر با تعهدات بین‌المللی رژیم صهیونیستی است.
بنا به گفته رییس دادگاه لاهه، سیاست رژیم صهیونیستی در بهره‌برداری از منابع طبیعی سرزمین‌های اشغالی با تعهدات بین‌المللی آن رژیم در تضاد است. براساس شواهدی که وجود دارد رژیم اسرائیل دامنه صلاحیت خود را در کرانه باختری گسترش داده و قدس شرقی را بخشی از خاک خود می‌داند. طبق تاکید «نواف سلام» دادگاه لاهه متقاعد نشده که گسترش اعمال قوانین اسرائیل در کرانه باختری و قدس، موجه است.
دیوان بین‌المللی دادگستری عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل متحد، گامی بی‌سابقه برداشته و این را که اسرائیل در کرانه باختری، غزه و بیت‌المقدس شرقی (سرزمین‌هایی که از سال۱۹۶۷ اشغال شده‌اند) به اشغال غیرقانونی می‌پردازد تایید کرده است. چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد (قطعنامه ۲۴۲ در سال ۱۹۶۷ و ۱۵۱۵ در سال ۲۰۰۳) به اشغال غیرقانونی اسرائیل اشاره کرده و خواستار خروج این رژیم اشغالگر شده بود اما این اولین‌بار است که دیوان بین‌المللی دادگستری در این راستا اقدام می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه:
جامعه بین‌الملل سردمداران رژیم صهیونیستی را پاسخگو کند

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اقدام دیوان لاهه علیه تل‌آویو، گفت «جامعه بین‌المللی به‌ویژه شورای امنیت سازمان ملل در راستای پاسخگو کردن سردمداران رژیم صهیونیستی و پایان بخشیدن به تجاوزات رژیم علیه ملت فلسطین و اشغال غیرقانونی سرزمین فلسطین، گام‌های عملی بردارند.»
ناصر کنعانی دیروز و در واکنش به نظر مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری درخصوص «تبعات حقوقی ناشی از سیاست‌ها و اقدامات رژیم اسرائیل در سرزمین‌های فلسطین اشغالی شامل بیت‌المقدس» که روز جمعه صادر شد، اظهار داشت: نظر مشورتی صادره ازسوی دیوان بین‌المللی دادگستری، منعکس کننده نگرانی شدید جامعه بین‌المللی در قبال اقدامات متخلفانه و مجرمانه رژیم اسرائیل است.
کنعانی با استناد به نظر دیوان درخصوص اقدامات ناقض حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی از جمله غیرقانونی خواندن استمرار اشغال سرزمین فلسطین، غیرقانونی خواندن شهرک‌سازی‌ها در سرزمین فلسطین و نیز نقض حق ملت فلسطین در اِعمال حاکمیت بر منابع طبیعی خود و همچنین تصریح دیوان بر ضرورت جبران خسارات وارده به فلسطینیان، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که حق بنیادین تعیین سرنوشت ملت مظلوم فلسطین به طور مستمر در طول سالیان گذشته به‌ویژه از زمان اعلام موجودیت رژیم کودک‌کُش اسرائیل نقض شده و همچنان ادامه دارد و نقض حقوق مردم فلسطین محدود به دوره زمانی خاصی نیست. سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ارتکاب نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی در طول چند ماه اخیر در غزه نیز به‌طور سازمان‌یافته به تداوم نقض حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین منجر شده است.
کنعانی با اشاره به اعتراف صدها قطعنامه و سند بین‌المللی بر حقانیت ملت مظلوم فلسطین گفت: انتظار آن است که جامعه بین‌المللی به‌ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد در راستای پاسخگو کردن سردمداران رژیم صهیونیستی و پایان بخشیدن به تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و اشغال غیرقانونی سرزمین فلسطین از سوی این رژیم، گام‌های عملی بردارند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به مواضع اعلامی از سوی هیات ایرانی در جریان جلسات استماع دیوان بین‌المللی دادگستری در اسفند سال گذشته، تاکید کرد: موثرترین راه‌حل خاتمه وضعیت غیرقانونی کنونی در فلسطین اشغالی، تحقق عملی ایده مترقی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری همه‌پرسی جامع با مشارکت همه ساکنان و شهروندان اصلی فلسطین اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.