آگاه: رضا مظهری درباره فرآیند صدور گواهی تولد الکترونیکی اظهار کرد: صدور گواهی تولد الکترونیکی طی دو مرحله انجام میشود؛ بخش نخست این فرآیند در بلوکهای زایمان و رؤسای بیمارستانها نیز مرحله دوم این فرآیند را انجام میدهند. وی با بیان اینکه بخش نخست فرآیند صدور گواهی تولد در بلوکهای زایمان انجام میشود، افزود: اطلاعات جامع در این مرحله به ثبت میرسد که شامل مواردی مانند نحوه زایمان و وضعیت نوزاد متولدشده، است. اطلاعات این مرحله در پرونده سلامت مادر به ثبت میرسد اما به دلیل اینکه نوزاد متولدشده کدملی ندارد، اطلاعات وی ذخیره شده و پس از صدور کدملی در پرونده سلامت او ثبت میشود.
رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت درباره بخش دوم فرآیند صدور گواهی تولد الکترونیک گفت: رییس بیمارستان، فرآیند مرحله دوم صدور گواهی الکترونیک را انجام میدهد؛ به عبارت دیگر، دسترسی صدور گواهینامه تولد الکترونیک در اختیار رؤسای بیمارستانهاست. پس از اینکه ماما یا متخصصان زنان و زایمان، اطلاعات مرحله اول را ثبت کردند، اطلاعات ثبتشده در کارتابل رییس بیمارستان قابل مشاهده است. رییس بیمارستان با مراجعه به کارتابل خود میتواند اطلاعات مربوط به هر زایمان را مشاهده کند. پس از اینکه رؤسای بیمارستانها اطلاعات موجود در کارتابل خود را تایید کردند، گواهینامه ولادت صادر میشود. مظهری با بیان اینکه گواهی تولد به صورت الکترونیکی است، افزود: اگرچه میتوانیم یک نسخه چاپشده در اختیار خانواده نوزادان قرار دهیم اما از این کار صرفنظر میکنیم. گواهینامه ولادت الکترونیکی از مسیر تبادل الکترونیکی در اختیار ثبتاحوال قرار میگیرد. وی درباره اطلاعاتی که در اختیار ثبتاحوال قرار میگیرد، نیز توضیح داد: تمام اطلاعات زایمان در سامانه ثبت گواهینامه ولادت الکترونیک ثبت نمیشود؛ چراکه برخی اطلاعات مربوط به مادر است و برخی اطلاعات نیز محرمانه محسوب میشود. اطلاعات هویتی، فرزند چندم بودن، اطلاعات پدر و مادر، بیمارستان محل تولد و عامل زایمان به ثبتاحوال ارسال میشود. همچنین یک پیامک برای پدر و مادر نوزاد ارسال میشود که حاوی کد رهگیری برای پیگیری و انجام اقدامات لازم است.
رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت درباره گستره عملیاتی صدور گواهی تولد الکترونیک گفت: بهبهان را بهعنوان منطقه پایلوت اجرای صدور پرونده الکترونیک به همراه امضای الکترونیک انتخاب کردهایم و شاهد کاربرد امضای الکترونیک در حوزه سلامت برای اولینبار هستیم. براساس برنامه پنجساله هفتم و قانون بودجهای، موظف هستیم امضای الکترونیک را فعال کنیم.
وی ادامه داد: امضای الکترونیک، بستر انکارپذیری ثبت سند است. سبک و سیاق امضای الکترونیک بسیار محکم است؛ هنگامی که یک سند امضا میشود، امضاکننده مسئولیت قانونی امضای یک سند را میپذیرد. هنگامی که امضای الکترونیک وجود ندارد، رؤسای بیمارستانها میتوانند ادعا کنند که حسابکاربری آنها در اختیار یک شخص دیگر بوده یا اکانت آنها هک شده است. امضای الکترونیک با تلفن همراه رؤسای بیمارستانها منطبق است؛ به همین دلیل، قطعیت ثبت سند توسط رییس بیمارستان وجود دارد. امضای الکترونیک از سوءاستفادههای احتمالی و ثبت اطلاعات خلاف واقع جلوگیری میکند. مظهری با بیان اینکه صدور شناسنامه و کارتملی بار حقوقی قابلتوجهی دارد، اظهار کرد: میزان کنترل و نظارت بر صدور گواهینامه تولد بهصورت کاغذی نسبتبه فرآیند الکترونیکی کمتر بود. بازهم تاکید میکنم هنگامی که گواهی تولد به صورت الکترونیکی با امضای الکترونیکی صادر میشود، امکان سوءاستفاده از صدور مدرک، نزدیک به صفر میشود. وی با بیان اینکه صدور گواهی تولد بهصورت الکترونیک در تمام شهرها اجرا میشود، بیان کرد: اگرچه صدور گواهی تولد در تمام شهرها به صورت الکترونیک است اما شهر بهبهان از امضای الکترونیک نیز برخوردار است. صدور گواهی ولادت به همراه امضای الکترونیک بهصورت پایلوت در شهر بهبهان اجرا میشود.
۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۵٬۳۸۹
رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت فرآیند صدور گواهی تولد الکترونیک در بیمارستانها را تشریح کرد و درباره تشکیل پرونده سلامت برای نوزاد و ثبت اطلاعات جامع تولد در آن نیز توضیح داد.
نظر شما