معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ضرورت مدیریت صحیح پسماند در کنترل جمعیت پشه آئدس مهاجم، مدیریت محیطی برای مبارزه با آن و همچنین جلوگیری از افزایش موارد مثبت ابتلا به تب دنگی را مهم دانست.

اجازه ندهیم بزند و برود

آگاه: در متن نامه حسین فرشیدی به رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور آمده است: «همانگونه که آگاهی دارید، شیوع بیماری تب دنگی در هفته‌های اخیر در برخی استان‌های کشور موجب نگرانی بخش سلامت و اجرای برنامه‌های کنترل و درمان بیماری منتقله شده است.» وی اظهار داشت: «با عنایت به ضرورت به‌کارگیری راه‌های پیشگیری از بیماری مذکور، به‌خصوص مدیریت محیطی مبارزه با جمعیت آئدس مهاجم برای جلوگیری از افزایش موارد مثبت ابتلا به این بیماری، که شامل حذف زیستگاه‌ها و محل‌های تخم‌ریزی این حشره، مانند آب مانده موجود در لاستیک‌های فرسوده رهاشده در محیط، مخازن نگهداری موقت پسماند و جایگاه‌های دفع پسماند است؛ انتظار می‌رود جمع‌آوری و انتقال سریع پسماند، شست‌وشو و گندزدایی مخازن نگهداری موقت و خودروهای حمل با تواتر زمانی معین، حذف پسآب‌های ناشی از شست‌وشوی مخازن، جمع‌آوری و ساماندهی لاستیک‌های فرسوده رهاشده، به‌کارگیری روش‌های تلفیقی مبارزه با پشه ناقل در جایگاه‌های دفن پسماند مانند بهسازی محیط و انجام مه‌پاشی براساس دستورالعمل‌های اجرایی مربوطه، در دستورکار آن سازمان قرار گیرد.» 

۱۱۰ کشور گرفتار
بیماری تب دانگ یا دِنگی یک بیمار ویروسی است که از گزش پشه آئدس ایجاد می‌شود. به شرطی که این پشه قبلا فردی را که ویروس این بیماری را داشته نیش زده باشد و بر اثر گزش افراد، ویروس این بیماری را به فرد دیگر منتقل کند. در غیر این صورت گزش این پشه به‌تنهایی خطری ندارد. یکی از مهم‌ترین علائم این بیماری تب شدید است؛ به همین علت به این بیماری تب استخوان شکن هم می‌گویند. این بیماری بیشتر در مناطق گرمسیر و استوایی دیده می‌شود اما انتقال پشه آئدس به کشورهای دیگر باعث گسترش این بیماری به بیش از ۱۱۰کشور در دنیا ازجمله در اروپا شده است. تب، سردرد، کمردرد، درد در پشت چشم، جوش و حساسیت‌های پوستی و در مواردی خونریزی به‌خصوص از لثه ازجمله علائم اصلی این بیماری است اما گاهی اشتراک علائم آن با برخی بیماری‌های تنفسی مثل کرونا و آنفلوآنزا کار شناسایی ‌آن را سخت می‌کند. بیماری تب دنگی درمان اختصاصی ندارد اما علائم آن تا حدود ۱۴روز بعد از گزش پشه آئدس درصورتی‌که ناقل ویروس این بیماری باشد در فرد بروز می‌کند اما در بیش از ۸۰درصد موارد علائم بسیار خفیف و در مواردی بدون علامت است. میزان مرگ‌ومیر این بیماری نیز حدود ۲.۵درصد است اما گسترش این بیماری از طریق تخم‌گذاری پشه آئدس می‌تواند سلامت مردم را به خطر بیندازد و در مواردی مرگ‌آور باشد؛ بنابراین مهم‌ترین راه برای کنترل این بیماری جلوگیری از تخم‌گذاری پشه آئدس است؛ پشه‌ای که در آب‌های کوچک راکد مثل ظرف گلدان‌ها یا در داخل تایر خودروها تخم‌گذاری می‌کند و در شرایط سخت نیز تخم این پشه زنده می‌ماند. براساس آخرین آمار ارائه‌شده ازسوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که هفته قبل منتشر شد، ۱۵۰بیمار مبتلا به دانگ در کشور شناسایی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.