۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۱
کد خبر: ۵٬۵۳۶

«همان‌طور که با فرهنگ سازی، راننده‌ها خودشان کمربند ایمنی خودرو را بدون نظارت پلیس می‌بندند، در این زمینه هم باید...» ۲۷سال است هر مسئولی می‌خواهد به فرهنگ‌سازی اشاره کند مثال نخ‌نمای «بستن کمربند ایمنی خودروها» را مطرح می‌کند تا این موفقیت یادآوری شود.

آگاه: چرا از سال۱۳۷۶ وقتی می‌خواهیم مثال موفق دیگری در زمینه فرهنگ‌سازی بزنیم به من و من می‌افتیم؟ در زمینه فرهنگ ترافیک چه کارهایی انجام شده است؟ 
از سال۱۳۰۵ که اتومبیلی درویش‌خان را کشت و اولین قربانی تصادف رانندگی در ایران را رقم زد تا چند روز پیش که در تعطیلی میان‌هفته بیش از ده‌ها نفر در جاده‌ها کشته شدند، کمتر از صد سال طول کشید. در این یک قرن سوانح رانندگی با افزایش تعداد وسایل نقلیه افزایش یافت اما در کشور ما این آمار تکان‌دهنده‌تر است. آمارها می‌گوید از سال۱۳۸۲تا ۱۴۰۱ بیش از ۴۰۵هزار نفر در حوادث رانندگی کشور جان باخته‌اند؛ عددی که تقریبا دوبرابر کل شهدای هشت سال جنگ تحمیلی است. آمارها بسیار قابل تامل هستند، به‌طوری‌که تعداد مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات در ایران با کل مرگ‌ومیر تصادفات رانندگی اتحادیه اروپا با ۲۷کشور و جمعیت ۴۵۰میلیون نفری برابری می‌کند.
وقتی صحبت از تلفات جاده‌ای می‌کنیم، یادمان نرود تقریبا نیمی از کشته‌شدگان موتورسوار بوده‌اند. به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که به موتورسازان هم در کنار خودروسازان به‌عنوان یکی از عوامل تلفات جاده‌ای توجه شود. درحالی‌که برخی کارشناسان ترافیک معتقدند موتورسیکلت‌سواران دیده نمی‌شوند، به نظر می‌رسد این وضعیت در صنعت تولید موتورسیکلت هم مشهود است و حتی هنگام شمردن آمار مرگ‌ومیر جاده‌ای بارهاوبارها خودروسازان سیبل رسانه‌ها و مردم شده‌اند ولی هرگز کسی حال موتورسیکلت‌سازان را هم نپرسید. در چند سال گذشته، موضوع خودروسازی طوری بالا گرفته که همه دلیل بی‌کیفیتی و گرانی محصولات آنها را انحصار می‌دانند؛ چیزی که در صنعت ساخت و تولید موتورسیکلت شاهد آن نیستیم. وجود شرکت‌های خصوصی تولید و همچنین واردات موتورسیکلت‌های خارجی نشان می‌دهد هیچ انحصاری در این صنعت وجود ندارد. می‌توان گفت در صورت نبود انحصار در خودروسازی، این صنعت سرنوشتی بهتر از صنعت موتورسیکلت‌سازی امروز پیدا نمی‌کند؛ بنابراین:
- ممکن است مدیرعامل فلان شرکت خصوصی خودروسازی هر چند دقیقه در همه شبکه‌های تلویزیونی ظاهر شود تا ماجرای استخدام یک معلول را تعریف کند؟ 
- ممکن است فلان شرکت خصوصی خودروسازی در تبلیغات خود بگوید اگر خودروی ما را بخرید، وقت بیشتری برای همسر خود خواهید داشت؟!
- ممکن است مدیرعامل فلان شرکت خصوصی خودروسازی صدها بار در ساعات پرمخاطب تلویزیون ظاهر شود تا بگوید شاگرد فرغون‌سازی بوده و استادش گفته برو خودرو تولید کن؟!
- ممکن است فلان شرکت خصوصی خودروسازی ارز از کشور خارج کند تا خودروهایی وارد کند که طبق قانون ایران نه شماره‌گذاری می‌شوند و نه اجازه تردد دارند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.