۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۵٬۶۸۱

آتش‌بس پایان حیات سیاسی نتانیاهو

سید مجتبی حیدری ـ مدیر دفتر شبکه الاتجاه

پس از اعلام خبر شهادت اسماعیل هنیه، شوکی عظیم به همه وارد شد و به جهان عرب بیش از دیگران. شاید یکی از دلایلش این بود که توقع نمی‌رفت در تهران این اتفاق رخ دهد و مسئله‌ای ناراحت‌کننده به‌ویژه برای جمهوری اسلامی ایران است. پس از شوک اولیه شاهد تحلیل‌های گوناگون از کارشناسان متعدد در کشورهای عربی و جهان اسلام بودیم.

آتش‌بس پایان حیات سیاسی نتانیاهو

آگاه: شاید یکی از مهم‌ترین صحبت‌هایی که در رسانه‌های متعدد عربی می‌شود این است که ترور اسماعیل هنیه فراری رو به‌جلو از سر استیصال است یعنی بن‌بستی که رژیم صهیونیستی و غزه با آن مواجه هستند موجب شد که اسراییل به چنین عملیاتی روی آورد که دو روز پیش در لبنان بازوی اصلی نظامی حزب‌الله را هدف قرار داد و حال نیز در تهران نیز اسماعیل هنیه مورد هدف قرار داده است.
آنچه مهم و مسلم است، این است که بعد از بیانیه رهبر انقلاب، همه رسانه‌ها فقط یک خط را دنبال می‌کنند، حتی رسانه‌ها و شبکه‌هایی که مقابل جبهه مقاومت قرار دارند، همگی به‌دنبال انتقام هستند و برای همگی روشن است که ایران به این موضوع پاسخ خواهد داد. اما در همین موضوع نیست بحث‌هایی وجود دارد، برخی انتظار دارند ایران همانند عملیات وعده صادق با پهپاد و موشک از رژیم صهیونیستی انتقام خواهد گرفت و برخی دیگر نیز معتقدند ایران عملیاتی مشابه همین عملیات را انجام خواهد داد یعنی فردی که منصب بالایی در رژیم صهیونیستی دارد مورد هدف قرار خواهد گرفت. عده‌ دیگری هم اعتقاد دارند که پاسخ ترکیبی از این دو روش خواهد بود. از سویی برخی دیگر معتقدند که این‌بار ایران به‌تنهایی پاسخ نخواهد داد. 
پس از شهادت سردار سلیمانی، ایران در پاسخ به ترور ایشان، پایگاه عین‌الاسد را مورد حمله قرار داد. پس از ماجرای حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق باز ایران در عملیات وعده صادق پاسخ محکمی به صهیونیست داد. این‌بار اکثر مخاطبان عرب این احتمال را می‌دهند که نه تنها شاهد پاسخ ایران بلکه شاهد حمله ترکیبی از جبهه مقاومت خواهیم بود.  جهان عرب و جهان اسلام امروز منتظر پاسخ ایران و محور مقاومت به ترور اسماعیل هنیه خواهند بود و این خطی است که در رسانه‌های گوناگون دیده می‌شود. 
رژیم صهیونیستی می‌داند که وقتی در میدان امتیازی را کسب نکند، زمان زیادی نمی‌تواند ادامه دهد زیرا به غیر از حمله به بی‌گناهان، مردم عادی، تخریب بیمارستان‌ها و مدارس و... عملکردی نداشته است. زمانی که به این نقطه می‌رسد به آن معنی است که عملیات طوفان الاقصی درحال تثبیت است یعنی پیروزی مقاومت فلسطین تثبیت می‌شود. رژیم صهیونیستی در اینجا دو راه بیشتر ندارد یک راه حمله به دیگر کشورها مانند لبنان است، هرچند که این حمله بزرگ و فراگیر نخواهد بود اما به‌هرحال به‌دنبال آن است که شعله‌ای را در جایی روشن کند زیرا نتانیاهو می‌داند به محض آتش‌بس یا پایان جنگ، حیات سیاسی او پایان خواهد یافت و باید راهی دادگاه شود، حتی در خود رژیم صهیونیستی. در این صورت مشکلات بسیاری در این رژیم رخ خواهد داد که درحال‌حاضر نیز شاهد برخی از این اتفاقات هستیم؛ بنابراین نتانیاهو در هر شرایطی دنبال آن است که اتفاقی در جایی رخ دهد اما علاقه‌ای به جنگ گسترده ندارد و فقط در پی کسب پیروزی‌های جزئی است. ماه‌هاست که هیچ پیروزی نداشته اما زمانی که عملیاتی در تهران انجام می‌دهد آن را برای خود یا حداقل برای افکار عمومی این رژیم پیروزی می‌داند.  
به‌طور حتم جمهوری اسلامی ایران به ترور شهید هنیه پاسخ خواهد داد به این علت که باید بازدارندگی شکل بگیرد و جبهه مقاومت و ایران راهی جز پاسخ ندارند اما نکته‌ای که وجود دارد این است که ما نیز جنگ را نمی‌خواهیم، به همین علت پاسخ ایران در عین سخت بودن، هوشمندانه خواهد بود که بدون ورود به جنگی بزرگ بازدارندگی ایجاد خواهد کرد. 
اساسا آمریکایی‌ها به دنبال خروج از منطقه هستند و ما نباید کاری کنیم که در منطقه بمانند و از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی رو به پایان است و تمایل دارد تا دیگران را نیز با خود غرق کند. ایران به این موضوع واقف است و قطعا شاهد پاسخی هوشمندانه از کشورمان و جبهه مقاومت خواهیم بود. رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که به‌دنبال جنگ نیستیم، این معنای خوبی ندارد یعنی اینکه من می‌توانم هر عملیاتی که بخواهم علیه محورمقاومت انجام دهم، درحالی‌که جنگ هم نشود. ما باید پاسخی دهیم که اسراییل خودش در این بازی بیفتد. 
در چند روز آینده مجموعه‌ای از پاسخ‌ها را از ایران، لبنان، یمن و عراق را خواهیم دید و اسراییل چاره‌ای ندارد که سیاست خود را دوباره از اول بررسی کند، چراکه تمایل دارد به نقطه‌ پیش از طوفان الاقصی بازگردد. آمریکایی‌ها از آن دفاع کردند و درکنار این رژیم هستند، چراکه این رژیم نتیجه سرمایه‌گذاری ۱۰۰ساله غرب است و می‌خواهند صهیونیسم به روزهای قبل از طوفان الاقصی بازگردد و بازدارندگی ایجاد کند و بهانه‌ای برای سلطه‌گری آمریکا در منطقه باشد. با شرایطی هم‌اکنون شاهد آن هستیم این اتفاق رخ نخواهد داد و ماندن این رژیم برای آمریکایی‌ها بار سنگینی خواهد داشت. اسراییل یکی از خطوط قرمز آمریکاست و بنابراین مجبورند که از او حمایت کنند. 
آمریکا به‌ظاهر به‌دنبال توافق با آتش‌بس است و طرف مقابل آنها اسماعیل هنیه بود. یعنی اسراییل شخصی را که آمریکا حاضر به صلح با او را مورد هدف قرار داده است و با این عملیات همه مذاکرات را از بین برد و فشارهای غربی را از بین برد. می‌توان گفت صهیونیست از ضعف آمریکایی‌ها در این موضوع استفاده کردند. اسراییل گمان می‌کرد با تغییراتی که در آمریکا نیز درحال رخ دادن است و احتمال رییس‌جمهوری شدن کامالا هریس و بسیاری از اتفاقات دیگر همچنین با تغییر دولت در ایران و روی کار آمدن اصلاح‌طلبان ایران مجبور به سکوت می‌شود اما با بیانیه رییس‌جمهوری پزشکیان و بیانیه ایشان درباره انتقام رژیم صهیونیستی به این باور می‌رسد که اشتباه کرده است و ضربه سختی خواهد خورد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.