یکی از ویژگی‌های عملیات طوفان‌الاقصی، علاوه بر ضربه بر ساختار امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی، فلج کردن اقتصاد این رژیم است. رژیم صهیونسیتی به‌شدت محتاج و وابسته واردات است؛ مجموع واردات رژیم صهیونیستی با جمعیتی کمتر از ۱۰میلیون نفر حدود ۹۲میلیارد دلار است، این در حالی است که کشوری همچون ایران با جمعیتی ۸۰میلیون نفری، حدود نصف این مقدار واردات دارد، این موضوع به‌خوبی نشان می‌دهد که وابستگی رژیم صهیونیستی به واردات بسیار زیاد است.

فلج شدن شاهرگ‌های اقتصادی رژیم جعلی

آگاه: در ادامه نگاهی خواهیم داشت به عمده کشورهای صادرکننده کالا و محصولات به اسرائیل در پیش از طوفان‌الاقصی.

باید توجه داشت که پس از طوفان‌الاقصی و محاصره دریایی رژیم صهیونیستی در شرق توسط یمنی‌های سلحشور، صادرات به این رژیم اشغالگر با دست‌اندازهایی مواجه شد. اما کشورهایی که تامین‌کننده واردات رژیم صهیونیستی هستند، شامل چین، هند، ترکیه و کشورهای اروپایی هستند. اگرچه واردات نفت به‌عنوان یکی از استراتژیکی‌ترین کالاها ازسوی رژیم صهیونیستی کمتر از یک میلیارد دلار است اما نکته‌ای که در اینجا وجود دارد، سهم بالای آذربایجان به‌عنوان تامین‌کننده این کالای حیاتی برای رژیم صهیونیستی بوده که غیرقابل انکار است. هند، آذربایجان و ایالات‌متحده سه تامین‌کننده اصلی سوخت موردنیاز رژیم صهیونیستی هستند و این رژیم واردات سه‌میلیارد دلاری انواع سوخت‌ها را دارد. همچنین در حوزه صادرات مواد معدنی (حدود چهار میلیارد دلار) به رژیم صهیونیستی نیز هند، آمریکا، اروپا، آذربایجان و ترکیه ایفای نقش می‌کنند. در حوزه تامین محصولات کشاورزی و غذایی نیز اروپا، چین و ترکیه به‌عنوان سه تامین‌کننده کالاهای اساسی رژیم‌صهیونیستی (حدود ۱۱میلیارد دلار) مطرح هستند. ترکیه به‌تنهایی یک‌چهارم صادرات فلزات اساسی (حدود هفت میلیارد دلار) به رژیم صهیونیستی را عهده‌دار است و بعد از آن چین و کشورهای اروپایی قرار دارند. گفتنی است عمده استفاده از فلزات اساسی در شهرک‌سازی‌ها و تولید صنایع نظامی کاربرد دارد.
اما اکنون تحلیل‌گران سیاسی درباره پاسخ محور مقاومت به جنایات اخیر صهیونیست‌ها در ایران و لبنان معتقدند که طیف گسترده‌ای از اهداف نظامی در اسرائیل وجود دارند اما شاید بهترین هدف راهبردی و بلندمدت، تشدید محاصره‌ دریایی صهیونیست‌ها در مدیترانه باشد، چراکه در جنگ ۹ماهه غزه آسیب‌های چشمگیری به بنادر این رژیم وارد شده است و در صورت گسترده‌تر شدن درگیری‌های نظامی رگ حیاتی اقتصادی این رژیم به خطر خواهد افتاد. هرچند رژیم صهیونیستی از ابتدای تاسیسش دچار بحران‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی متعددی بوده است اما عملیات طوفان الاقصی، ضربه مهلکی به این رژیم اشغالگر به‌ویژه در حوزه اقتصاد زد؛ از همین رو، آسیب‌پذیری‌های اقتصادی به‌عنوان پاشنه آشیل فعلی این رژیم کودک‌کش، از سوی تحلیلگران به‌دقت دنبال می‌شود.
بخش کشتیرانی تجاری رژیم صهیونیستی شامل ۶بندر و پایانه نفتی مهم است. این بنادر در جنگ غزه، متحمل آسیب‌های شدیدی شدند و در صورت شعله‌ور شدن جنگ در شمال سرزمین‌های اشغالی، آسیب‌های بدتری هم خواهند دید. 

حیفا، ایلات، اشدود، اشکلون
حیفا بندر اصلی رژیم صهیونیستی  است که سالانه حدود ۳۰میلیون تن بار و بیش از دومیلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند. این بندر که یکی از بزرگ‌ترین بنادر در شرق مدیترانه است، در ساحل شمالی مدیترانه در نزدیکی خلیج حیفا واقع شده و توسط دو موج‌شکن احاطه شده است. با ادامه تجاوزات رژیم اسرائیل به نوار غزه، اقتصاد این رژیم ازجمله ترانزیت کالاها در بندر حیفا، به مانع خورد. روزنامه رای‌الیوم در دسامبر سال۲۰۲۳ گزارش کرد دولت اردن، توقف استفاده از بندر حیفا برای صادرات کالاهای اردنی به بازارهای اروپا و آمریکا را علنا اعلام کرد.
بندر اشدود که در سال ۱۹۶۵ افتتاح شد، در دهانه رودخانه نهال لاخیش، تنها در ۴۰کیلومتری تل‌آویو قرار دارد. این بندر، دومین بندر تجاری بزرگ رژیم صهیونیستی است که پاسخگوی محموله‌های فله‌ای، کالاهای کانتینری و نفتکش‌هاست. صادرات و واردات مواد شیمیایی، کود، مرکبات، غلات، زغال‌سنگ، محموله‌های عمومی و خودرو از این بندر انجام می‌شود. موقعیت استراتژیک اشدود در نزدیکی مراکز تجاری رژیم صهیونیستی و شبکه‌های حمل‌ونقل سراسری، این بندر را به یک مرکز شلوغ تبدیل کرده است. این بندر گسترش یافته است تا بتواند کشتی‌های پاناماکس را بپذیرد و شرکت‌های بزرگ کشتیرانی از اشدود فعالیت می‌کنند. این شهر بندری به دلیل پالایشگاه نفت خود که یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های رژیم صهیونیستی است، مشهور است. همچنین شرکت‌های داروسازی و صنایع ساختمانی را در خود جای داده است. تجهیزات رادار و ابزارهای جنگ الکترونیک نیز در اینجا تولید می‌شوند. بندر اشدود دارای ۵۰هزار مترمربع انبار سرپوشیده شامل ۲۸۰۰ مترمربع انبار برای نگهداری مواد شیمیایی خطرناک است.
بندر ایلات در نزدیکی خلیج عقبه در دریای سرخ واقع شده است و می‌تواند انواع محموله‌ها را جابه‌جا کند و همچنین خدمات نگهداری و تعمیر کشتی را ارائه می‌دهد. این بندر در سال۱۹۵۵ راه‌اندازی شد و عمدتا برای دریافت واردات خودرو از کشورهای خاور دور استفاده می‌شود. ایلات مسیر کشتیرانی کوتاه‌تری را ارائه می‌دهد، زیرا کشتی‌هایی که از رژیم صهیونیستی حرکت می‌کنند می‌توانند بدون عبور از کانال سوئز، به اقیانوس هند برسند. این بندر در سال۲۰۱۹ خصوصی شد. بندر ایلات دروازه جنوبی رژیم صهیونیستی و ورودی دریایی آن به خاوردور و استرالیاست، تمام فعالیت بندر ایلات فقط درمسیر شرق دور و استرالیاست و همه کشتی‌ها مجبور به عبور از باب المندب (تنگه‌ای که آسیا را از آفریقا جدا می‌کند و در کنار آن یمن قرار دارد) هستند. این بندر نسبت به بنادر مدیترانه‌ای اشکلون و حیفا اهمیت کمتری دارد اما تنها روزنه رژیم صهیونیستی به روی دریای سرخ است که از کشتیرانی از طریق کانال سوئز مصر اجتناب می‌کند. طبق گزارش وب‌سایت «کالکالیست» ۱۴۹هزار خودرو در سال۲۰۲۳، از شرق وارد ایلات شد اما از ابتدای ۲۰۲۴، حتی یک خودرو هم به این بندر وارد نشده است.
پایانه نفتی اشکلون در دو مایلی دریایی از شهر اشکلون و ۱۰مایلی از اشدود قرار دارد. این بندر که توسط شرکت خط لوله ایلات اشکلون اداره می‌شود، یک بندر بزرگ در زمینه خرید و فروش فرآورده‌های نفتی و مشتقات است. این تاسیسات، به منطقه صنعتی رژیم صهیونیستی  خدمت می‌کند و هر سال بیش از ۱۰۰۰کشتی وارد آن می‌شوند. این بندر شامل سه اسکله CBM برای تخلیه و جابه‌جایی نفت کوره، ال پی جی، بنزین و محصولات دیگر است. اشکلون مهم‌ترین پایانه واردات نفت رژیم صهیونیستی است که روزانه حدود ۱۸۰هزار بشکه در روز نفت را جابه‌جا می‌کند. این پایانه نزدیک غزه است و مدت کوتاهی پس از آغاز جنگ غزه، بسته شد.
اما پس از اعلام ورشکستگی بندر ایلات که مهم‌ترین بندر رژیم صهیونیستی در دریای سرخ واقع در جنوب سرزمین‌های اشغالی است، مقامات صهیونیستی از گسترش ورشکستگی به سایر بنادر پراهمیت مانند بندر «اشکلون» و «حیفا» در دریای مدیترانه نگران شدند. با وجود کریدور زمینی که پس از شروع جنگ غزه، از امارات برای انتقال کالاها به رژیم صهیونیستی ایجاد شد تا محموله‌های دریایی از دریای سرخ محل حملات انصارالله عبور نکنند و بعد هم در بندر ایلات مورد هدف قرار نگیرند اما این کریدور نتوانست جایگزینی برای محموله‌های دریایی باشد که از آسیا می‌آیند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.