زندگی معلولان در جامعه ما با مشکلات و کمبودهای بسیاری روبه‌رو است که برای افراد در شرایط عادی اصلا مهم نیست و به چشم نمی‌آید. موارد اینچنینی در اطراف شما بسیارند.

۹۰ دستگاه وظیفه خود در قبال معلولان را انجام نداده‌اند

آگاه: مسدود بودن مسیر پیاده‌روها برای عبور معلولان ویلچری، وجود موانع جدید در مسیر عبور روزمره نابینایان، پله‌های زیاد در مسیر ورود و خروج به ساختمان‌های خصوصی و دولتی و ده‌ها مورد دیگر هستند که می‌توان آنها را فهرست کرد. اما باید دید کدام مجموعه‌ها برای سهولت حضور معلولان در جامعه وظایف خود را انجام داده‌اند. 
رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور درباره اقدامات انجام‌شده به هدف مناسب‌سازی در مکان‌هایی مانند راه‌آهن گفت: در سال گذشته تمام ایستگاه‌های راه‌آهن مورد پایش ازنظر مناسب‌سازی قرار گرفته و با همکاری که با شرکت راه‌آهن داشته‌ایم نسبت‌به رفع نواقص در ایستگاه‌های راه‌آهن سراسر کشور اقدام شده است. غلامرضا رضایی‌فر ادامه داد: برای رفع بسیاری از نواقص ایستگاه‌های راه‌آهن که حدود ۸۶‌ایستگاه بود در سال گذشته اقدام شده و اگرچه خیلی هنوز در این زمینه به ایده‌آل نرسیده‌ایم اما بسیاری از ایرادات آن رفع شده است. 
رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور همچنین ما درحال‌حاضر پیگیر بحث وبگاه‌ها هستیم، همانطور که می‌دانید دسترس‌پذیری برای وبگاه‌ها و درگاه‌های الکترونیک و ارائه خدمات اینترنتی از موارد قانونی است و براساس ماده۷ آیین‌نامه اجرایی ماده‌۳ قانون این کار باید انجام شود. در پیگیری که در سال گذشته داشته‌ایم از حدود ۱۰۰دستگاه فقط ۱۰دستگاه به ما پاسخ دادند که در این زمینه اقدامات‌شان را انجام داده‌اند.
رضایی‌فر تصریح کرد: موضوع این است که به‌طور مثال یک فرد نابینا اگر بخواهد از خدمات اینترنتی استفاده کند نمی‌تواند، درحالی‌که قانون اعلام کرده است که باید ابزار این کار ازسوی دستگاه‌ها فراهم شود. ما در این زمینه استانداردهای لازم را از اداره استاندارد داریم و استانداردهای بین‌المللی آن ترجمه شده و اداره استاندارد آن را به دستگاه‌ها ابلاغ کرده است و دستگاه‌ها باید آن را اجرایی می‌کردند اما هنوز با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه هستیم. وی ادامه داد: ما امسال درحال پیگیری هستیم و یک مکاتبه مجدد امسال انجام داده‌ایم و تا الان که حدود یک ماه از مکاتبه ما می‌گذرد حدود ۲۰دستگاه این موضوع را پیگیری کرده‌ و به ما پاسخ داده‌اند و ان‌شاءالله در یک تا دو ماه آینده این دستگاه‌ها را بررسی کرده و چنانچه به کمک یا راهنمایی نیاز داشته باشند به آن‌ها کمک خواهیم کرد. دستگاه‌هایی که هیچ کاری انجام نداده‌اند یا پیگیری خاصی در این زمینه ندارند مجددا به سیستم‌های نظارتی معرفی خواهیم کرد.
رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور درباره ماده۱۱ آیین‌نامه اجرایی ماده۳ قانون گفت: در این ماده موضوع گنجاندن سرفصل‌های مرتبط با مناسب‌سازی در دروس آموزشی آمده است. این موضوع بسیار پراهمیت و ریشه‌ای است. ما در سه وزارتخانه آموزش‌وپرورش، وزارت علوم و تحقیقات و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید در متون آموزشی‌شان درباره موضوعات مرتبط با مناسب‌سازی محتوای آموزشی ارائه شود. در واقع باید از سطح پیش‌دبستانی باتوجه‌به مقطع تحصیلی مفاهیم را به دانش‌آموزان و دانشجویان منتقل کنیم. اگر در دانشگاه دانشجو با مفهوم معلولیت و مناسب‌سازی آشنا شده باشد وقتی که فارغ‌التحصیل شده و مسئولیتی را برعهده می‌گیرد و به‌عنوان کارشناس یا پیمانکار در جایی فعالیت می‌کند به این موضوع نیز توجه دارد و قانون را به‌صورت کامل اجرا می‌کرد.
رضایی‌فر تصریح کرد: ما یک تا دو سال است که این موضوع را پیگیری می‌کنیم؛ البته کار بسیار سختی است و با تغییر و جابه‌جایی وزیران کار ما شاید سخت‌تر شود و باید دوباره رایزنی‌هایمان را با وزیر و معاونان آن آغاز کنیم تا ان‌شاءالله بتوانیم در این زمینه اقدامات لازم را انجام داده و قانون را اجرا کنیم؛ البته در وزارت بهداشت تا مراحلی پیش رفته‌ایم که متوقف شده است درحال‌حاضر. در وزارت علوم در این زمینه در ابتدای راه هستیم و در وزارت آموزش‌وپرورش هم تقریبا هیچ پیشرفتی در این زمینه نداشته‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.