۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۵٬۷۳۰

باغ فتح‌آباد یا عمارت بیگلربیگی، باغی مربوط به دوره قاجار و از جاهای دیدنی کرمان است که در تاریخ ۱۲بهمن ۱۳۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بزرگ‌ترین مجموعه گیاهان دارویی ایران

آگاه: این باغ زمانی رونق زیادی داشت؛ به‌طوری‌که سبک ساخت آن الگوی ساخت مجموعه جهانی باغ شاهزاده ماهان شد. درحال‌حاضر باغ فتح‌آباد مرمت شده و مسیرهای پردرخت، حوض بزرگ،‌ نورپردازی زیبای شب، امکانات متعددی همچون رستوران و چای‌خانه، این اثر تاریخی را انتخاب بسیاری از گردشگران کرده است.
باغ فتح‌آباد نه‌تنها در روز، بلکه در شب به‌لطف نورپردازی‌ زیبایی‌های خاص خود را دارد. این اثر تاریخی در سال۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.
وسعت باغ فتح‌آباد به ۱۳هکتار و زیربنای ساختمان آن به ۵۰۰/۱متر می‌رسد. بخش‌های مختلف این باغ شامل ساختمان اصلی باغ، موزه حکام، اتاق نقاشی، عمارت چهار فصل، ساختمان‌های جنوبی عمارت اصلی، زمین‌های کشت داروهای گیاهی و محوطه بیرونی می‌شود.
 عبور آب قنات از وسط این باغ مجلل و وجود عمارت‌های چهار فصل، عمارت مرکزی، برج و بارو، از این باغ مکانی زیبا و مفرح ساخته‌اند. محوریت حوض ازجمله ویژگی باغ‌های کهن ایرانی محسوب می‌شود که در باغ فتح‌آباد نیز به چشم می‌خورد و حوض مقابل عمارت همین ویژگی‌ را دارد. نقش آب در شکل‌گیری باغ بسیار موثر بوده است؛ به‌طوری که فقدان آن باعث تخریب باغ و عمارت موجود در آن شد.
در زمان بازسازی باغ فتح‌آباد تلاش شد تا بخشی از این باغ به کشت گیاهان دارویی اختصاص یابد تا علاوه بر استفاده از ظرفیت زمین‌های اطراف باغ، برای این مجموعه درآمدزایی داشته باشد. درحال‌حاضر، باغ فتح‌آباد بزرگ‌ترین مجموعه کشت گیاهان دارویی در کشور را دارد و تنوع گیاهی آن در جای دیگری به چشم نمی‌خورد.
جالب است بدانید که امکان اقامت در این باغ نیز وجود دارد و بسته به بودجه خود می‌توانید یکی از اتاق‌های شاه‌نشین، عمارت چهار فصل یا اتاق‌های معمولی را اجاره کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.