تردیدی نیست مراسم اربعین و پیاده‌روی به‌سوی کربلا بزرگ‌ترین حرکت مسالمت‌آمیز و در عین‌ حال اعتراضی به ظلم و ستم در تاریخ نوع بشر است؛ مراسمی که اعتراض به ظلم، تبعیض و استعمار و سلام به آزادی و آزادگی که چکیده همه این مفاهیم در قیام کربلا خلاصه شده است. همه این‌ها به کنار، بزرگ‌ترین اجتماع در تاریخ بشریت هر سال در اربعین اتفاق می‌افتد. حالا که چنین گردهمایی عظیمی در دنیا در حال برگزاری است واکنش رسانه‌های غربی چیست؟

بودجه از مردم برای مردم

آگاه: همه رسانه‌های مدعی غربی سعی کردند خود را به ندیدن بزنند و طوری جدول برنامه‌های خود را بالا و پایین کنند تا خبری تصویری، عکسی از اربعین روی آنتن نرود! حتی یک عکس! بله حتی یک عکس برای نشان‌دادن دو ویژگی این رویداد کافی است: عظیم و مردمی‌بودن.
شرح این عظمت به قدری است که ابررسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی هم نتوانست خود را به کوری بزند و با وجود تلاشی که در بخش فارسی آن عیان شد، ناگزیر خبری تهیه و پخش کرد تا به خیال خود بتواند ذره‌ای خلاف جهت مردم شنا کند. 
در شرایطی که مردم سیاه‌پوش ایران فارغ از عزاداری‌های عاشورا خود را برای حضور در سوگواری اربعین حسینی آماده می‌کنند این رسانه با انتشار شتاب‌زده سندی از اختصاص بودجه‌ای از وزارت کار به مراسم اربعین شد.
در این خبر آمده است: «وزارت کار دولت سیزدهم در روزهای پایانی خود ۲۵۰میلیارد تومان از صندوق بازنشستگی کشوری به مراسم اربعین و برخی نهادهای دینی اختصاص داده است.» و برای اینکه ضرب خبر خود را به خیال خود محکم کند، به کسری شدید بودجه برای بازنشستگان اشاره می‌کند. این خبر بی‌بی‌سی فارسی هدفش دولت شهید رئیسی نیست؛ چون در ادامه خبر به ۴۰۰میلیارد تومان بودجه‌ای که دولت پزشکیان به برای پیشگیری حوادث غیرمترقبه زائران اربعین و بیماری‌های واگیر در اختیار وزارت کشور گذاشته هم به‌شدت انتقاد می‌کند. با هدف‌گیری «معیشت مردم» و سلاح «نارضایتی بازنشستگان» همه هم‌وغم خود را به کار گرفتند تا شاید بتوانند ذره‌ای از عظمت و شکوه مراسم اربعین را پنهان کنند؛ اما موفق بودند؟ آنها به «مردمی‌بودن» این همایش بی‌توجهی کردند؛ چون تا در میان مردم زندگی نکنی درک جایگاه مردمی آن کار ساده‌ای نیست. اربعین خود مردم است و من و شما هستیم که آن را با حرکت خود برنامه‌ریزی می‌کنیم؛ حرکتی که ممکن است تا کربلا برسد یا فقط تا آن‌سوی شهر با جاماندگان همراه شود. اربعین من و شما هستیم و خانواده‌های ما هستند که از خدمات بهداشتی و امنیتی این سفر زیارتی استفاده می‌کنند. آنهایی که به اختصاص بودجه برای حوادث غیرمترقبه و جلوگیری از انتقال بیماری‌های واگیر انتقاد می‌کنند، نه چیزی از مردم می‌دانند و نه از مردم هستند. 
وقتی این خبر اعلام شد به آنچه بی‌بی‌سی به اسم خبر مخابره کرد شباهتی نداشت ولی موضوع همان بود: «صندوق بازنشستگی کشوری باهدف تسهیل حضور پرشور بازنشستگان کشوری در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی مجموعه‌ای از خدمات زیارتی شامل برپایی موکب، اسکان بازنشستگان مشترک این صندوق و همراهانشان و برنامه‌های فرهنگی ارائه می‌کند.» بدون شک این خبر نه‌تنها چهارمیلیون مستمری‌بگیر تامین اجتماعی را خوشحال کرد، بلکه خبر خوبی هم برای ۱۵میلیون خانواده آنها بود. خبری که در کنار صدها خبر اربعینی وسعت دریا را یادآوری می‌کنند که خبرهای جعلی و هدفمند را میان خود چنان گم می‌کنند که انگار اصلا تنظیم نشده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.