۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۵٬۸۳۵

این روزها آشوب و اعتراض انگلیس را فراگرفته است. آشوبگران و معترضان عده‌ای از نژادپرستان و طرفداران جناح راست افراطی در انگلیس هستند که معتقدند دولت انگلیس باید مهاجران را بدون قید و شرط اخراج کند.

انگلیس در آتش

آگاه: سرکرده اصلی آشوبگران و معترضان در انگلیس فردی به نام «تامی رابینسون» است که به‌شدت مهاجرستیز است. رابینسون به جریانات صهیونیستی نیز نزدیک است و با اسلام و مسلمانان نیز سر ستیز دارد؛ با این همه، این فردِ نژادپرست به‌شدت مورد حمایت دولت انگلیس است و حتی اکنون که طرفدارنش در خیابان‌های لندن و بیرمنگام و بریستول و لیورپول مشغول حمله به مسلمانان و سیاهپوستان هستند، وی با خیال راحت در قبرس در حال گذراندن تعطیلات است. 
اعتراضات در انگلیس پس از آن جرقه خورد که جوانی ۱۷ساله به نام «آکسل روداکوبانا» با چاقو به چند کودک و نوجوان حمله کرد و سه تن از آنها را کشت. مظنون هم‌اکنون در بازداشت پلیس به سر می‌برد.  به‌دنبال انتشار شایعه‌ای مبنی بر پناهجو بودن مظنون، پلیس انگلیس مجبور به افشای هویت وی شد و اعلام کرد که او زاده «کاردیف» در «ولز» و ساکن روستای «بنکس» در نزدیک ساوت‌پورت است. با این حال، روزنامه تایمز نوشت که روداکوبانا نژادی روآندایی دارد و خانواده‌اش از نسل‌کشی در این کشور به انگلیس گریخته‌اند.

اعتراض، آشوب، اسلام‌هراسی
بنابراین اعتراضات گسترده در انگلیس با پس‌زمینه‌ ضد مهاجرتی و نژادپرستانه آغاز شد. در ابتدا معترضان راست‌افراطی با انتشار اخباری کذب مبنی بر ارتباط مظنون با گروه‌های افراطی، سعی در ترویج موجی تازه از اسلام‌هراسی داشتند که پس از افشای هویت مظنون، این موج تا اندازه‌ای فروکش کرد. معترضان در شهر ساوت‌پورت و ساندرلند به چند مسجد نیز یورش بردند و با نیروهای پلیس مستقر در محل برای حفاظت از مساجد درگیر شدند.
اعتراضات در انگلیس به زد و خورد با پلیس نیز منجر شده است و تعداد زیادی از معترضان، توسط پلیس انگلیس دستگیر شده‌اند. استارمر، نخست‌وزیر انگلیس نیز معترضان را تهدید کرده و آنان را اوباش خوانده است.  به‌دنبال تداوم اعتراضات، ساندی تلگراف به برپایی دادگاه‌های ۲۴ساعته به‌منظور رسیدگی به پرونده‌های بازداشتی‌های مرتبط با ناآرامی‌های خشونت‌آمیز پرداخته است.  دیلی اکسپرس نوشت که ماموران مخفی در جستجوی شورشیان راست‌افراطی هستند.  مِیل هم تیتر نخست خود را به مطلبی درباره اعتراضات اختصاص داد و نوشت: تابستان نارضایتی. همچنین ساندی پیپل با انتقاد از آنچه در شهرهای انگلیس جریان دارد، با این تیتر به شورش‌ها پرداخت: روز شرم‌آور خیابان‌های ما.  آبزرور هم نوشته است که «شورشیان تاوان خواهند داد» و ساندی تایمز نیز با تیتر «بریتانیا در محاصره آشوب».

کنترل شدید فضای مجازی توسط دولت انگیس
اما دولت انگلیس به محتوای منتشره در شبکه‌های اجتماعی و صفحات مجازی مردم این کشور نیز ورود کرده و چنانچه فردی در صفحات مجازی خود مبادرت به پوشش اعتراضات سراسری در انگلیس کند، با دستبند پلیس مواجه می‌شود. در یک ویدئو وایرال‌شده در فضای مجازی، پلیس منطقه همپشایر انگلیس یک مرد را دستگیر می‌کند و افسر پلیس به وی می‌گوید: براساس پست‌های شبکه اجتماعی شما فردی مخرب تشخیص داده شده‌اید و به همین دلیل شما دستگیر می‌شوید. طبق گزارش رسانه‌های انگلیسی، این مرد به‌دلیل ارتباطات مخرب با اتفاقات جاری در خیابان‌های انگلیس و فرد دیگری به دلیل ثبت لحظه بازداشت فرد مذکور و ممانعت از دستگیری وی نیز دستگیر شده‌اند. این بازداشت در ارتباط با رویدادها و اعتراضات اخیر انگلیس است. در همین ارتباط دولت انگلیس اکیدا به پلیس این کشور دستور داده که با محتواهای تشویق به خشونت و نشر اکاذیب در شبکه‌های اجتماعی برخورد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.