زهرا بذرافکن – خبرنگار گروه فرهنگ: در روزهای اخیر نوبت به افتخارآفرینی ورزشکاران ایرانی در آوردگاه المپیک ۲۰۲۴ فرانسه رسید. یکی از به یادماندنی‌ترین این بردها در مسابقات تکواندو بانوان و در جدول منفی ۵۷ کیلوگرم بود که ناهید کیانی تکواندوکار تیم ملی را به مصاف هم‌تیمی سابق خودش یعنی کیمیا علیزاده که حالا برای تیم ملی کشور بلغارستان روی تشک می رود، کشاند. نتیجه، پیروزی تکنواندوکار ایرانی بود و یک ایران برای ناهید کیانی خوشحال شد و به او افتخار کرد. با این حال قرار گرفتن در چنین وضعیتی چه برای ورزشکار/ ورزشکاران و چه برای ملت ایران، علاوه بر خلق شادی‌ای بی‌نظیر، شرایطی ایجاد کرد تا باری دیگر ارزش تعهد به خاک سرزمین و وطن‌پرستی تجلی یابد.

کیمیا در وطن است

آگاه: رقابت تن‌به‌تن دو زن ایرانی در مسابقات تکواندو المپیک گرچه در جهان و میان ورزشکاران دیگر کشورها اتفاق کمیابی نیست اما توجه رسانه‌های دیگر را هم به خود جلب کرد و همین باعث شد که در بازتاب جهانی، اخبار نهایی این رده‌بندی وزنی و برخوردهای این دو رقیب بیش از همه مورد توجه قرار بگیرد.  برخی نیز تلاش کردند تا از این موقعیت حساس، برای تنش‌آفرینی و ایجاد اختلاف میان مردم استفاده کنند و آن را دستمایه ساختن دو قطبی‌ای از جنس «مردم علیه مردم» سازند. لازم به ذکر است که در دوره قبلی از مسابقات المپیک که در توکیو ژاپن برگزار شده بود هم این دو ورزشکار در موقعیت مشابه قرار گرفته بودند و نتیجه معکوس نتیجه فعلی بود. مسابقه با شکست ناهید کیانی مقابل کیمیا علیزاده به پایان رسید. همین هم دستمایه واکنش‌های بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی شد. 

کاربران فارسی‌زبان چه گفتند؟
کاربران در فضای مجازی شبکه‌های اجتماعی فارسی گرچه که از سوی بسیاری از حساب‌های لجن‌پراکن‌شناس یا ناشناس مورد تهییج و تحریک و در نهایت هدف حملات مجازی قرار می‌گرفتند تا در سوی نادرست این جبهه‌های مردم علیه مردم قرار بگیرند اما در تعدیل دوقطبی ایجاد شده رفتاری به‌نسبت پخته و بالغانه در پیش گرفتند و در نهایت توانستند تا حدی از سد حرف‌های بی‌پایه و اساس کاربران مغرض در این فضا عبور کنند و حلقه‌ای از همبستگی در باور به تقدس میهن بسازند. 

کدام جامعه جهانی؟
رفتار رسانه‌های فارسی‌زبان آن‌ور آبی هم در نوع خودش جالب و قابل تامل بود. این بار تلاش کردند تا از زاویه مردم ایران آنچه می‌خواهند را به مخاطبان غالب کنند. نمونه آن انتشار صداهایی بی‌نام و نشان به نام مردم بود که در آن تلاش می‌کردند تا ورزشکاران ایرانی را بخشی از جامعه جهانی بخوانند و ارزش بودن زیر پرچم ایران و پایبندی به خاک وطن را با این شعارهای رنگ و رو رفته زیر سوال ببرند. این در حالی است که همین دوره المپیک ۲۰۲۴ از ابتدا تاکنون خود نمادی از نادیده انگاشتن و انکار مفاهیم و اتحادهای جهانی بوده است. نمونه آن حمله به اعتقادات و ارزش‌های جامعه مسیحیت در نمایش افتتاحیه المپیک پاریس بود که گروه‌های مردمی و نهادی زیادی را از این اقدام عصبی و خشمگین ساخت.‌ 

کشتی‌گیر تاریخ‌ساز پیش از انقلاب
خوب است در این فرصتی که دست داده تا رسانه‌های برانداز و سلطنت طلب جولان دهند یادی کنیم از عبدالله موحد اردبیلی، کشتی‌گیر بازنشسته کشتی آزاد میان‌وزن که با مجموع ۶ مدال طلای مسابقات جهانی و المپیک در جایگاه دوم فهرست مشاهیر کشتی ایران بعد از حمید سوریان و در تالار مشاهیر اتحادیه جهانی کشتی در جایگاه یازدهم قرار دارد.‌
آخرین افتخارآفرینی او برای ایران در المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی بود که علاوه بر کسب مدال طلا، از ناحیه شانه آسیب دید و برای همیشه از مسابقات کشتی کناره‌گیری کرد. مدتی بعد به گفته خود او روشن شد که این اتفاق نه کناره‌گیری که حذف او از مسابقات تمام رشته‌های ورزشی بوده است که در پی گزارش‌های ساواک علیه او رقم خورده است. 
عبدالله موحد علت این گزارش‌ها را امتناع او از بوسیدن دست شاه می‌دانست و در مصاحبه با شبکه بی.بی.سی در توضیح این اتفاق روایت کرده است که مذاکره‌هایی برای رفع محرومیتش از کشتی انجام داده اما در نهایت هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده است.‌ این روایت در فضای مجازی فارسی بارها و بارها در روزهای اخیر بازنشر شده است. 

آغوش باز وطن 
نگاه و رویکرد مسئولان این حوزه نسبت به پیروزی ناهید کیانی در مقابل کیمیا علیزاده علاوه بر تکریم و تقدیر از زحمات و تلاش‌های مستمر تکواندوکار پیروز ایرانی و در نظر گرفتن مزایایی برای او، در مقابل کیمیا علیزاده هم مشفقانه بود و بسیاری به‌طور مستقیم اشاره کردند که آغوش وطن برای کیمیا علیزاده باز است.
 این در حالی است که اگر واقع بینانه نگاه کنیم او بعد از ترک وطن نتوانست به آن موفقیتی که در سایه پرچم کشورش دست یافته بود برسد. او در مسابقات کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو نتوانست امتیاز حضور در مسابقات المپیک را کسب کند و در نهایت با مجوز بورسیه کمیته ملی المپیک و زیر پرچم پناهجویان به میدان مسابقات المپیک راه یافت. 

نگاهی به حواشی

برخورد سرد بعد از باخت
از نکاتی که پیرامون پیروزی ناهید کیانی مطرح شد و مورد توجه کاربران قرار گرفت، یادآوری حضور او در المپیک ۲۰۲۰ توکیو ژاپن بود. او در این مسابقه مقابل کیمیا علیزاده که برای اولین بار با ملیتی غیرایرانی در المپیک حضور می‌یافت قرار گرفت و مقابل او در رقابتی طولانی شکست خورد.‌ ناهید کیانی بعد از شکست و بازگشت به ایران مورد توجه یا همدلی قرار نگرفت. کاربران از ورود او به ایران در فرودگاه در سال ۲۰۲۰ عکس‌هایی منتشر کردند که نشان‌ می‌داد کسی از مسئولان به استقبال او نرفته است.‌

سرعت اینترنت ایران باز هم سوژه شد
بد نیست نگاهی هم بیندازیم به اتفاقات جنبی مسابقه مورد بحث که یکی از آنها قطع شدن اینترنت در میانه صحبت و تماس  تصویری زهرا پزشکیان با ناهید کیانی بعد از پیروزی او بود. این اتفاق انتقادهای بسیاری را در فضای مجازی مجددا متوجه وضعیت داخلی اینترنت کرد. مردم در عین شادی برای بردی خاطره‌انگیز به انتقاد و مطالبه‌گری پرداختند و با این موضوع در این فضا شوخی‌هایی هم کردند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.