امیر محب ملکی :‌«برای رسیدن به موفقیت، ورزش را به دست ورزشی‌ها بسپارید» این جمله، درخواست سال‌های بازیکنان، مربیان، پیشکسوتان و کارشناسان و بزرگان ورزش ایران از دولتمردان است؛ آنهایی که تمام بایدها و نبایدها و مسائل درون و بیرون ورزش آگاه‌ هستند.

قهرمانان قهرمان ساز

آگاه: در المپیک ۲۰۲۴ – پاریس، شاهد تعبیر واقعی این جمله هستیم زیرا رشته‌هایی مانند کشتی فرنگی و آزاد و تکواندو، به لطف حضور قهرمانان گذشته المپیک در راس فدراسیون‌های خود است. مردان و قهرمانان ورزشی که خاک آن را خورده‌، سرد و گرم‌های آن را چشیده و می‌دانند ورزشکاران و قهرمانان رشته‌های‌شان، برای موفقیت در عرصه‌های آسیایی، جهانی و از همه مهمتر رقابتهای المپیک چه نیازهایی دارند.

علیرضا دبیر و هادی ساعی با مدیریت و درایت ویژه که ماحصل شناخت کامل‌شان از شرایط حاکم بر وضعیت قهرمانان‌شان در مراحل آماده‌سازی، حضور در مسابقات انتخابی و شرکت در رقابتهای المپیک است، با برنامه‌ریزی متفاوت نسبت به رشته‌های دیگر، مسیر را برای موفقیت و مدال‌آوری ورزشکاران خود فراهم کردند.

ترکیب موفق تیم‌های درونی و بیرونی
برای موفقیت در ورزش، مطمئنا به یک تیم پشتیبان با تجربه و کاربلد نیاز است؛ تیمی که در مسیر آماده‌سازی ورزشکاران، از مسائل جزئی تا موضوع‌های کلی را مدنظر داشته باشد. عملکرد موفق «تیم بیرونی»، یک نقطه اتکای بزرگ برای قهرمانان است تا تنها روی تمرین آماده‌سازی و موفقیت در رقابت‌های بین‌المللی تمرکز کنند و با دوری از حواشی همیشگی اطراف ورزش ایران، گام به گام به سوی مدال‌های رنگارنگ بین‌المللی حرکت کنند. خوشبختانه در فدراسیون‌های کشتی و تکواندو، این مسیر به خوبی پیش رفت و تیم‌های پشتیبان و بیرونی، با هدایت روسای ورزشی خود، به بهترین شکل برنامه‌ها را پیش بردند تا تیم‌های درونی، بتواند با آرامش و تمرکز بیشتر، تنها در اندیشه افتخارآفرینی و مدال‌آوری برای کشور عزیزمان، ایران باشند. این تیم‌های پشتیبانی در کنار از ایجاد بستر مناسب برای تمرینات، تغذیه و روحیه ورزشکاران با استفاده از پزشکان مرتبط و متخصص، آرامش در سفر و اسکان در محل برگزاری مسابقه، به فکر ارتباط و تعامل بهتر با مسئولان برگزاری مسابقات بودند تا حق ورزشکاران کشورمان در زمان انجام رقابت‌ها همانند گذشته تضییع نشود. مطمئنا کسب مدال‌های رنگارنگ در المپیک، ماحصل تلاش همین تیم پیشتیبانی است و نمی‌توان به‌راحتی از کنار عملکرد موفق آنها گذشت.

دبیری «دبیر» در فدراسیون کشتی
علیرضا دبیر از روزی که هدایت فدراسیون کشتی را برعهده گرفت، در کنار توجه به آماده‌سازی تیم‌های مختلف کشتی برای موفقیت آنها در مسابقات بین‌المللی در رده‌های پایه و بزرگسالان، به تجهیز زیرساخت‌های فدراسیون کشتی شامل کمپ تمرینی و اقداماتی تیم‌ها و ورزشکاران، توجه ویژه‌ای کرد. رئیس فدراسیون کشتی حتی در تصمیمی عجیب که بازتاب بسیاری در رسانه‌های داخلی و بین‌المللی داشت، با هماهنگی کمیته ملی المپیک، از حضور اعضای تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی، پرامیدترین تیم ایران در المپیک، در دهکده ورزشکاران در پاریس، جلوگیری کرد.  علیرضا دبیر تصمیم خود مبنی بر اسکان تیم‌های ملی کشتی خارج از دهکده المپیک، اینگونه توضیح داد: «یک سال است این موضوع را پیگیری می‌کنیم و دوستانی خارج از وزارت ورزش و کمیته المپیک به ما کمک کردند. خودم در ۲ المپیک کشتی گرفتم و بالا و پایین آن را دیده‌ام. یک‌ملت چشمشان به مدال کشتی است. ۱۰ هزار ورزشکار می‌آیند که حداقل ۸ هزار تای آنها مثل حسن یزدانی هستند.» وی افزود: «از دهکده تا سالن ۵۰ دقیقه راه بود اما جایی که گرفتیم ۷ دقیقه راه است. در بازی‌های آسیایی یک کشتی‌گیر به‌خاطر طعم غذا ۸ کیلو وزنش کم شد. طعم غذای آنجا خوب نیست و به ما نمی‌خورد و ما می‌خواهیم از آشپز ایرانی استفاده کنیم. اسکان تیم کشتی خارج از دهکده ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار یورو شد که خودمان پرداخت کردیم و یک قران از وزارت و کمیته المپیک نگرفتیم. خیلی از تیم‌های بزرگ مثل آمریکا نیز به دهکده نمی‌آیند و ما هم برای اولین بار این کار را کردیم.» در این زمینه، ابراهیم مهربان، سخنگوی فدراسیون کشتی هم اینگونه اظهار نظر کرد: «رئیس فدراسیون کشتی از قهرمانان المپیک است که تجربه حضور در دو المپیک را هم داشته، بنابراین از تمامی زوایای مرتبط با این مسابقات مطلع است. متأسفانه کشتی در ادوار المپیک به خاطر حضور در دهکده مسابقات آسیب‌های زیادی دیده و در این دوره تصمیم گرفته شد که کشتی‌گیران دور از فضای دهکده باشند تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود.» وی با اشاره به این مساله که مسابقات کشتی در آخرین روزهای المپیک برگزار می‌شود و طبیعتاً با توجه به جوی که در آنجا حاکم است، ممکن است انگیزه کشتی‌گیران دستخوش تغییر شود، تاکید کرد: «بنابراین با توجه به تجربه‌ای که از ادوار گذشته داشتیم و با وجود اینکه هزینه زیادی هم روی دست فدراسیون کشتی گذاشت اما تصمیم بر این شد که محل اقامت کشتی‌گیران خارج از دهکده بازی‌ها باشد. هتل محل استقرار کشتی‌گیران نزدیک به سالن مسابقات است و همه شرایط را برای آن‌ها فراهم کردیم که بهترین نتیجه را کسب کنند.» بررسی صحبت‌های رئیس و سخنگوی فدراسیون کشتی به ۳ موضوع مهم که مورد توجه «تیم بیرونی» فدراسیون کشتی قرار گرفته، اشاره می‌کند، ابتدا کاهش مسیر کشتی‌گیران از محل اقامت تا محل برگزاری مسابقه، دوم تغذیه مناسب ورزشکاران با آشپزهای ایرانی زیرا در دهکده مسابقات، غذاهایی طبخ می‌شود که باب میل ایرانی‌ها نیست. موضوع سوم که شاید از اهمیت بسیار بالایی هم برخوردار باشد، توجه به همان جمله همیشگی است که وقتی ورزش به دست ورزشی‌ها سپرده شود، آنها برای موفقیت ورزشکاران به کوچک‌ترین موضوعات هم توجه می‌کنند زیرا خودشان همه این مسائل را تجربه کرده و اجازه نمی‌دهند تجربیات تلخ‌شان برای ورزشکاران‌شان تکرار شود.

ساعی و نجات کاروان ایران
حضور ورزشکاران رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی در المپیک، یک اتفاق تلخ و همیشگی است. در این دوره المپیک هرچند بسیاری از چهره‌های بین‌المللی خواهان حذف ورزشکاران این رژیم از المپیک به‌خاطر ادامه جنایت‌های آنها در نوار غزه بودند، اما کمیته ملی المپیک بدون توجه به این مسائل، از حضور آنها در بزرگ‌ترین رقابت ورزشکاران که شعار اصلی آن صلح و دوستی است، ممانعت نکرد.
این اتفاق، در کنار جنبه‌های منفی بین‌المللی حضور ورزشکاران صهیونیستی در المپیک، یک اتفاق تلخ هم برای ورزش ایران محسوب می‌شد زیرا احتمال رویارویی آنها با ورزشکاران کشورمان به خصوص تکواندوکاران را افزایش داد.  البته ورزشکاران کشورمان سال‌هاست که به علت به رسمیت نشناختن این رژیم اشغالگر و برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین، با ورزشکاران آنها روبرو نمی‌شوند. این موضوعی حساسیت روسای کمیته بین‌المللی المپیک به خصوص در سال‌های اخیر را افزایش داده و آنها کاروان ورزش کشورمان را تهدید کرده بودند که در صورت عدم رویارویی قهرمانان‌مان با ورزشکاران رژیم صهیونیستی، کاروان ایران را از المپیک اخراج می‌کنند. در این زمینه و با توجه به اینکه احتمال رویارویی تکواندوکاران کشورمان با ورزشکاران رژیم صهیونیستی بیش از سایر رشته‌های بود، هادی ساعی و «تیم بیرونی» فدراسیون تکواندو از ماه‌ها پیش، در کنار آماده‌سازی قهرمانان این رشته، تدابیر خاصی را برای جلوگیری از این اتفاق رقم زدند. یکی از این تدابیر، برنامه‌ریزی برای تغییر رنکینگ ورزشکاران کشورمان بود تا آنها حتی در صورت حضور تکواندوکاران رژیم صهیونیستی در اوزان قهرمانان ایران، با آنها روبرو نشوند؛ تدبیری که به خوبی نتیجه داد و در این المپیک ۴ نماینده تکواندوی کشورمان، در جدول مسابقات خود با رژیم صهیونیستی روبرو نشدند. مطمئنا در کنار موفقیت‌ها و افتخار آفرینی‌های بزرگ مبینا نعمت‌زاده و ناهید کیانی در المپیک که اتفاقی بزرگ و مهم برای تاریخ ورزش ایران بود و باید به بهترین شکل مورد تقدیر قرار بگیرد، زحمات «تیم بیرونی» فدراسیون تکواندو با مدیریت هادی ساعی نیز باید مورد توجه مسئولان و جامعه ورزش کشور قرار بگیرد.   در این روزهای مهم برای ورزش کشور که قرار است مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران به‌زودی وزیر پیشنهادی ورزش را به مجلس معرفی کند، بار دیگر باید این جمله را تکرار کرد که آقای رئیس جمهور و آقایان تصمیم‌گیر در ورزش، «برای رسیدن به موفقیت، ورزش را به دست ورزشی‌ها بسپارید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.