آگاه: صورتش مچالهشده و پوست صورتش تماما قرمز و ملتهب است. در گفتوگو با «آگاه» میگوید: «سه سال است که پایم را از خانه بیرون نگذاشتهام. میترسم به آینه نگاه کنم.» محبوبه که ۲۸سال دارد و صورتش را با ماسک پوشانده است بهصراحت میگوید: «اشتباه کردم. چند ثانیه پس از تزریق ژل صورتم اینطوری شد. برای کار دیگری به آرایشگاه رفتم اما با تعریف و چربزبانی آرایشگر و قیمت پایین تزریق ژل این بلا را سر خودم آوردم. اوایل در این حد نبود اما هرچه گذشت عفونت پوست من به دلیل تزریق اشتباه ژل زیاد شد و حالا به جایی رسیده که پلک سمت راستم کاملا از بین رفته و نصف صورتم بیحس شده و بیناییام آسیب دیده است. سه سال خودم را زندانی کرده بودم تا الان که درمان را شروع کردم. هنوز هم مطمئن نیستم بتوان کاری برای صورتم کرد. از آن آرایشگر شکایت هم کردم اما چه فایده دارد؟! خسارت هم بدهد، باز فکر نکنم صورتم مثل روز قبل شود.»
با وجود ممنوع بودن کارهایی زیبایی در آرایشگاهها این روند همچنان ادامه دارد. چیزی که در بدو ورود به یکی از این آرایشگاه توجهم را جلب میکند اتاق جداگانهای برای این کار است. نکته جالب این است که مشتریها نیز اعتماد میکنند و با صحبت با چندنفرشان متوجه میشوم هزینه پایین آرایشگاهها نسبتبه کلینیکها آنان را در دام میاندازد. از یکی از آنان میپرسم چگونه اعتماد میکنید و این کارا اینجا انجام میدهید؟ میگوید: در زمینههای دیگر اینجا خیلی کارشان خوب بوده یا از دوست و آشنایان کار انجام داده و راضی بودهاند.
کاری که باید انجام داد
تفسیر افرادی تزریق ژل انجام میدهند عمدتا در جامعه و الگوبرداریها رقم میخورد. ملیحه ۲۱ساله دانشجوی کارشناسی است که در دانشگاه آزاد تنها کسی است که هیچ تزریقی روی صورتش انجام نداده است و این موضوع حس بسیار بدی به او میدهد: «انگار که از بقیه عقب افتادهام و حس میکنم به چشم یک موجود عجیب به من نگاه میکنند. آمدهام اینجا تا با تزریق فیلر لب و گونه بتوانم از شر این نگاهها خلاص شوم.» وقتی از او پرسیدم چرا آرایشگاه را برای این کار انتخاب کردی؟ پاسخش این بود که بچههای خوابگاه پیشنهاد دادند که قیمتش خوب است. نسرین از یکی از شهرستانهای شمالی اینجا آمده و این خانم ۳۵ساله حرف هایی برای گفتن دارد که در گفتوگو با «آگاه» میگوید: «میخواهم از مد عقب نمانم. در شهرمان مد شده که تزریق فیلر چانه انجام میدهند و تقریبا همهگیر شده.» وقتی از او پرسیدم چرا این همه راه را تا تهران آمدی و یک آرایشگاه را برای این کار انتخاب کردی؟ گفت که قیمت این آرایشگاه با قیمت شهر ما چنان تفاوتی نمیکند. از تبلیغات این آرایشگاه در اینستاگرام متوجه شدم کارشان خیلی خوب است بهخاطر همین آمدهام.
نارضایتی از بدن خود
اختلالات روانی نیز افراد را بهسوی انجام اقدامات زیبایی افراطی سوق میدهد، اما لازم است بدانیم این مسیر نهتنها درمانکننده نیست، بلکه ممکن است به اختلالات روانی دامن بزند.
علیرضا شریفی یزدی، عضو انجمن جامعهشناسی ایران با اشاره به گرایش افراد برای ایجاد تغییر در چهره ظاهری و انجام اعمال زیبایی به «آگاه» میگوید: «افرادی که تزریق ژل و فیلر انجام میدهند ممکن است دچار دو عارضه کوتاهمدت و بلندمدت شوند. عارضه کوتاهمدت بلافاصله بعد از تزریق ژل نمایان میشود. اما عارضه بلندمدت بعد از گذشت سالها اتفاق میافتد. انسداد عروق، ایجاد عفونت «بلافاصله بعداز تزریق»، التهاب و درد و تورم شدید و... باشد که در برخی موارد ممکن است، سالها بعد منجر به سرطانهای پوست و بیماریهای مختلف شود.» او میافزاید: «کسانی که بدون تخصص پزشکی پوست و مو و زیبایی این ژلها را تزریق میکنند دورههای آموزشی کامل را طی نکردند؛ بنابراین ممکن است این افراد ژل را در نقطهای از صورت یا بدن تزریق کنند که عارضه جدی برای بیمار داشته باشد. آرایشگرهایی که این کارها را انجام میدهند کجا و چگونه آموزش تزریق ژل را گذراندهاند؟ آیا متوجه میشوند که ژل را در رگ یا فضایی دیگر از صورت تزریق کردهاند؟ آیا این فرد آناتومی و فیزیولوژی صورت را میداند؟ و هزاران سوال بیجواب دیگر.»
آقایان پیشتاز عرصه زیبایی
طبق آمار منتشرشده، تقریبا از هر پنج نفر که برای انجام کارهای زیبایی به این مراکز مراجعه میکنند، دو نفر آقا هستند. بعضی از کلینیکهای زیبایی نیز ویژه آقایان هستند و تنها خدمات زیبایی مردها را انجام میدهند. در خیابان و مترو و اتوبوس و تاکسی هم میتوان مردان جوان زیر ۴۰سال زیادی را دید که آثار انجام خدمات زیبایی در چهره آنها نمایان است؛ از جراحی بینی گرفته تا لیزر خط ریش و زاویهسازی فک و برجستهسازی گونهها.
الگوبرداری از عروسکهای غربی
محبوبه صادق، روانشناس اجتماعی میگوید: موضوع تزریقهای بیشازحد و مشابه باید ریشهیابی شود. اگر برگردیم و به سیر تاریخی این موضوع نگاه کنیم به اوایل قرن۲۱ برمیگردد. داستان از جایی شروع شد که عروسکهایی با نام تجاریBRATZ برای رقابت با عروسکهای باربی وارد بازار شدند. وجه تمایز آنها نسبتبه سایر عروسکهای همدوره خود این بود که دارای ابروهای پهن، چشمان کشیده، بینیهای بسیار کوچک و بهاصطلاح لبهای قلوهایشکل بودند. کودکان در یک دوره، علاقه زیادی به این عروسکها نشان دادند و انگار که از آنجا به بعد به گونهای تعریف زیبایی تغییر کرد. تاثیری که این عروسکها در فرهنگ ما میگذارند جای بحث نیست. چیزی که مشخص است این است که ما برای مقابله با تهاجم غرب در این زمینه میتوانستیم قویتر عمل کنیم تا جلوی این موضوع را بگیریم. نهایت تلاش ما تولید عروسکهای دارا و سارا بود که همان اول با شکست مواجه شد. الگوبرداریهای نادرست و نداشتن عناصر زیباییشناختی، گران بودن و وزن زیاد این عروسکها از عوامل شکست خوردن این پروژه و در نتیجه کشش بیشتر کودکان به عروسکهای تولید جهان غرب بود. یکی از دلایل معروف بودن و کپیبرداری جالب جامعه ما از این عروسکها بهدلیل بور و بلوندنبودن آنهاست. یعنی تصویری مثل تصویر عروسکهای باربی را که برای زیبایی حتما باید چشمهای آبی و موهای روشن داشته باشی القا نمیکردند. بلکه میگفتند با موهای مشکی و تیره خود و چشمهای قهوهای هم میشود زیبا بود؛ چیزی که انگار نسل Gen-z در ایران به شنیدن آن نیاز زیادی داشت و این نسل وقتی با این عروسکها آشنا شد فرصت را غنیمت شمرد و شروع شبیهسازی خود با آنها کرد.
زیبا شدن غیربهداشتی چقدر خرج دارد؟
بازه قیمت(میلیون تومان) نوع فیلر
از ۲,۷۸۰ تا ۷,۲۰۰ فیلر بینی، گونه ، چانه ، دست
از ۶,۲۸۰ تا ۸,۶۵۰ ژل بدن
از ۱,۴۰۰ تا ۸,۱۰۰ ژل چشم
از ۱,۲۰۰ تا ۸,۱۰۰ فیلر لب و خط خنده
نظر شما