۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۶٬۲۷۷

پژوهشگران آمریکایی با ارائه یک روش کارآمد برای استخراج ترکیب زیست‌فعال موجود در زردچوبه، راه ساده‌ای را برای تولید شیر زردچوبه ابداع کرده‌اند.

ابتکار پژوهشگران برای تولید شیر طلایی

آگاه: شیر طلایی که به آن لته طلایی یا لته زردچوبه نیز می‌گویند، از شیر، زردچوبه و ادویه‌های دیگر تشکیل شده و گزینه خوبی برای افرادی است که می‌خواهند از مصرف کافئین یا قهوه خودداری کنند و درعین‌حال از یک طعم بی‌نظیر لذت ببرند.
به نقل از فیز، شیر زردچوبه در منوی بعضی از کافه‌ها به‌عنوان یک جایگزین سالم و بدون کافئین برای قهوه تبلیغ می‌شود اما این نوشیدنی در واقع یک نسخه از نوشیدنی سنتی هندی «هالدی دود»(haldi doodh) است که اغلب به‌عنوان یک درمان خانگی برای سرماخوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اکنون، پژوهشگران یک روش کارآمد را برای ساختن یک نسخه‌ فوری و گیاهی ابداع کرده‌اند که ویژگی‌های سودمند مواد تشکیل‌دهنده را حفظ می‌کند و عمر مفید آن را افزایش می‌دهد.«آنتونی سوریامیهارجا» دانشجوی کارشناسی‌ارشد «دانشگاه جورجیا» گفت: این نوشیدنی بسیار خوبی است؛ به‌ویژه اگر هوای بیرون سرد باشد یا مریض باشید. زردچوبه ترکیب زیست‌فعال کورکومین را دربردارد. 
بنابراین، سوریامیهارجا و همکارانش با الهام از شیر طلایی تصمیم گرفتند بررسی کنند که آیا راهی برای استخراج کورکومین و ذخیره آن در شیر گیاهی وجود دارد. آنها ابتدا پودر زردچوبه را به یک محلول قلیایی اضافه کردند که پی‌اچ بالای آن باعث شد کورکومین ساده‌تر حل شود و استخراج آن آسان‌تر باشد. سپس، این محلول قرمز تیره به نمونه شیر سویا اضافه شد و به رنگ زرد تیره درآمد. سوریامیهارجا و همکارانش محلول را به پی‌اچ خنثی در حدود هفت رساندند.
اگرچه پیش از ارائه شیر طلایی به فروشگاه‌ها باید تحقیقات بیشتری انجام شود اما نتیجه اولیه امیدوارکننده است. سوریامیهارجا گزارش داد که شیر طلایی این پژوهش طعم خوبی داشته است.
این گروه پژوهشی امیدوار هستند که نتایج پژوهش آنها بتواند شیمی ورای نوشیدنی طلایی را توضیح دهد و ارزش غذایی این نوشیدنی را برای کسانی که از آن لذت می‌برند، بهبود ببخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.