۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۶٬۲۸۲

بازی با پول مردم

علی جواهری ـ دبیر گروه جامعه

ثبت‌نام خودرو دوباره روایت‌های تکراری را رسانه‌ای کرد اما این‌بار ماجرا کمی متفاوت‌تر است. حکایت بازی پول مردم همچنان ادامه دارد. دوباره بازار فروش حواله از سر گرفته شده است.

آگاه: نگاهی به سایت‌های ثبت آگهی در فضای مجازی و البته کانال‌های تلگرامی نشان می‌دهد که از دیروز، آگهی‌های فروش حواله خودرو در این فضا مانند گذشته رواج پیدا کرده است. اما اکنون با وجود بی‌اعتباری، بانک‌ها برای جذب مشتری برای حساب‌های وکالتی به آب و آتش زده‌اند. تاکنون ۷۰۰هزار میلیارد تومان برای این لاتاری در بانک‌ها انباشت شده است. رقمی که به‌صورت دلاری تا ۱۲میلیارد دلار هم بالا می‌رود. درحالی‌که رقم زیان انباشته شرکتی مانند ایران‌خودرو چیزی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار میلیارد تومان است. خلاصه بازار آشفته خودرو همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد و کسی از آینده آن خبر ندارد. رقم وسوسه‌انگیزی است. مشخص نیست که بازی جدید خودروساز انحصاری که با کمک شبکه بانکی انجام می‌شود چه تبعاتی در بازار خواهد داشت.
اما در بازار خودرو چه اتفاقی رخ داده است. بازار خودرو از اواسط سال۹۷ دچار نابسامانی شد و قیمت خودرو در بازار آزاد به نسبت قیمت‌های مصوب کارخانه به‌شدت افزایش یافت. این افزایش قیمت خودرو به حدی بود که برخی از خودروها با دوبرابر قیمت مصوب کارخانه در بازار آزاد به فروش می‌رسیدند. درنتیجه افزایش شکاف بین قیمت مصوب و آزاد خودرو، بسیاری از افراد با انگیزه نوسان‌گیری و حفظ دارایی‌های سرمایه‌ای خود به خیل متقاضیان دریافت خودرو از کارخانه پیوستند به‌طوری‌که متقاضیان واقعی خودرو در تنگنا قرار گرفتند و برخی از آنها برای تامین خودروی موردنیاز خود مجبور به رجوع به بازار آزاد و خرید خودرو به قیمت‌های بالا شدند که این امر در کنار اثر روانی افزایش قیمت‌ها، موجب افزایش نارضایتی مردم از بازار خودرو شد.
پس از افزایش شکاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار، دولت و شورای رقابت برای مدیریت بازار خودرو و رساندن تعداد محدودی خودرو به متقاضیان پرتعداد، روش قرعه‌کشی را در دستورکار قرار دادند تا به این روش مشکل عدم تناسب بین عرضه و تقاضا بازار خودرو را حل کنند.
بر این اساس، دو خودروساز بزرگ کشور شروع به ثبت‌نام جداگانه قرعه‌کشی خودرو در بازه‌های زمانی مختلف کردند و محدودیت‌هایی هم برای ثبت‌نام‌کنندگان قرار دادند اما در عمل نتوانستند که تقاضای سرمایه‌ای بازار را مدیریت کنند و برای همین هم فردی که برنده یک خودرو می‌شد، می‌توانست همان زمان خودرو خود را به صورت وکالتی به فروش برساند و از رانت و سود چند ده میلیون تومانی آن استفاده کند.
همه این رویدادها در هفت سال اخیر بازار خودرو را محلی برای سودجویی کرده و دستان مردم از خرید خودرو به قیمت کارخانه کوتاه شده است. در کل این روند تنها چیزی که مشهود است بازی با پول مردم است، نه رفع نیاز آنان.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.