همزمان با آغاز طرح ایران‌خودرو برای ثبت‌نام فروش خودرو، برخی بانک‌ها به‌منظور جذب سپرده به بهانه افتتاح حساب وکالتی، پرداخت وام ۸۰ تا ۱۳۰ میلیون تومانی برای خرید خودرو را تبلیغ می‌کنند. درحالی بانک‌ها همزمان با آغاز ثبت‌نام برای پیش‌فروش ایران‌خودرو، دست و دلبازی‌شان گل کرده که دقیقا در همین ایام صف‌های طولانی برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، فرزندآوری و مسکن در نظام بانکی وجود دارد.

حراج وام در بی اعتباری!

آگاه: بهانه پرتکرار بانک‌ها و بانک مرکزی برای طولانی‌شدن صف وام ازدواج و... نبود منابع کافی توسط بانک‌هاست. بانک مرکزی به‌تازگی از همکاری با مجلس برای افزایش اعتبار وام قرض‌الحسنه ازدواج خبر داده است! سوال اینجاست که اگر اعتباری در بانک‌ها وجود ندارد و به همین دلیل هم بانک‌ها توان کافی برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، فرزند و مسکن ندارند چطور می‌توانند در چنین ایامی با وعده وام ۱۰۰ میلیونی به تکاپو برای جذب مشتری بیشتر بیافتند؟
تبلیغات بانک‌ها برای افتتاح حساب‌های وکالتی همزمان با نزدیک شدن به ساعات پایانی مهلت تعیین شده برای افتتاح حساب وکالتی به اوج رسیده و تقریبا اکثر بانک‌ها از اعتبار یا وام‌های قرض‌الحسنه ۸۰ تا ۱۳۰ میلیون تومانی رونمایی کرده‌اند.
برخی بانک‌ها به مشتریان خود این امکان را داده‌اند که هنگام افتتاح حساب وکالتی از اعتبار یا تسهیلات قرض‌الحسنه بهره‌مند شوند! یکی از بانک‌ها به مشتریان خود به شرط افتتاح حساب وکالتی وام ۸۰ میلیونی بدون سود و ضامن می‌دهد و بانک دیگری هم سقف تسهیلات قرض‌الحسنه برای افتتاح حساب وکالتی را افزایش داده و به مشتریان خود امکان دریافت وام ۱۳۰ میلیونی را می‌دهد.
اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد که طرح معرفی شده توسط این بانک‌ها هرچند عنوان تسهیلات قرض‌الحسنه را یدک می‌کشد ولی عملا فقط به‌عنوان اعتبار در حساب شارژ می‌شود و بعد از رفع مسدودی حساب‌ها، بانک پول خود را برداشت می‌کند. مسئولان بانکی می‌گویند این اعتبار حکم وام کوتاه‌مدت را دارد و تنها تا زمان اعلام نتایج قرعه‌کشی خواهد بود. مشخص نیست بعد از اعلام نتایج بانک‌ها چه تصمیمی بگیرند شاید تصمیم این باشد که اعتبار به تسهیلات با سود تبدیل یا کلا ابطال شود.در این بین بانک‌های دیگری هم هستند که در تبلیغات و پیامک‌های ارسالی خود رسماً به مشتریان می‌گویند می‌توانند از اعتبار ۱۰۰ تا ۱۱۵ میلیونی بانک برای افتتاح حساب وکالتی استفاده کنند.
نکته مهم اینجاست که اعتبار در نظر گرفته شده توسط این بانک‌ها هم نهایتا ۲ هفته و تا زمان اعلام نتایج قرعه‌کشی(رفع مسدودی حساب‌های وکالتی) اعتبار دارد و بعد از آن درصورتی‌که مشتری در قرعه‌کشی ایران‌خودرو برنده شده باشد باید بدون درنظرگرفتن اعتبار اولیه، تمام مبلغ خودرو را به حساب ایران‌خودرو واریز کند.
بنابراین اعتباری که اکثر بانک‌ها برای افتتاح حساب وکالتی درنظرگرفتن نهایتا ۲ هفته خواهد بود؛ البته برخی از بانک‌ها به مشتریان گفته‌اند که بعد از دو هفته می‌توانند این اعتبار را به تسهیلات با سود بالای ۲۰ درصد تبدیل کنند. برخی دیگر هم البته تأکید دارند که بعد از دو هفته کلا رقم شارژ شده در حساب‌های وکالتی از سوی بانک برداشت می‌شود.
به عبارتی می‌توان گفت که این اعتبار فقط تا مرحله پیش ثبت‌نام فعال خواهد بود و بعد از آن مشتریان باید توجه داشته باشند که در صورت برنده‌شدن در قرعه‌کشی باید تمام مبلغ را بدون درنظرگرفتن اعتبار بانکی، نزد ایران‌خودرو تکمیل وجه کنند.
 ثبت‌نام خودروهای ایران‌خودرو آغاز شده و تا ۱ شهریورماه متقاضیان می‌توانند از میان ۱۲ خودرو محصول موردنظر خود را انتخاب کنند.طبق این طرح متقاضیان می‌توانند یکی از حساب‌های خود نزد بانک‌های عامل را به نام ایران‌خودرو وکالتی کرده و مبلغ ۲۳۰ میلیون تومان را در این حساب مسدود کنند.
مهلت تعیین شده برای وکالتی کردن و مسدودی حساب از یکشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۱ تا پایان ساعت ۲۴ روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۵/۲۸ نزد بانک‌های عامل امکان‌پذیر است. به همین نسبت، مهلت ثبت درخواست در سامانه ikcosales.ir از چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۴ تا پنج‌شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۰۱ قابل‌انجام است.
گفته می‌شود؛ این اقدام بانک‌ها که به‌اصطلاح دو سر سود است، هم به نفع خودروسازان است که متقاضیان بیشتری در طرح شرکت کنند و هم به نفع سیستم بانکی.  بانکداران معتقدند در رقابت شکل گرفته مجبور به حضور هستند تا از فرار سپرده‌های خود جلوگیری کنند. یکی از بانک‌ها می‌گوید اگر ما هم مثل سایر بانک‌ها از اعتبار ۱۰۰ میلیونی رونمایی نمی‌کردیم، ممکن بود با فرار سپرده‌ها مواجه شویم.
بدیهی است با اعتباری که بانک‌ها به مشتریان می‌دهند، متقاضیان بیشتری در طرح پیش‌فروش مشارکت می‌کنند و در شش ماهی که پول در بانک مسدود است، سود زیادی هم عاید بانک‌ها می‌شود.
شاید به ظاهر مشتریان نیز از این وام سود ببرند، اما نکته قابل‌توجه این است که مشتریان باید ماه‌ها و شاید سال‌ها در انتظار خودروی ثبت‌نامی‌شان بمانند و با قیمت روز (نرخ تورم) خودروی داخلی را خریداری کنند.  انتقاد دیگری هم که به رقابت جدید بانک‌ها وارد است، محل تأمین اعتبار در نظر گرفته شده توسط این بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه است؛ حتی اگر بانک‌ها مدعی باشند که اعتبارشان نهایتا دو هفته معتبر خواهد بود ولی بازهم نمی‌توان منکر کوتاهی آنها در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، فرزندآوری و مسکن شد.

هشدار به بانک‌ها
در پی این اقدام جعفر حسینی، بازرس کل امور بانک‌ها و بیمه سازمان بازرسی کل کشور طی نامه‌ای به شبکه بانکی نسبت‌به عواقب این اقدام بانک‌ها هشدار داد و بر اولویت پرداخت تسهیلات تکلیفی تاکید کرد.
در بخشی از این نامه که به مدیران عامل همه بانک‌ها ارسال شده، آمده است: از شرایط شرکت در طرح اخیر ایران‌خودرو، وکالتی کردن حساب و مسدود کردن مبلغ ۲۳۰میلیون تومان نزد بانک‌های منتخب به‌منظور تشخیص متقاضیان واقعی است که در این راستا، برخی از بانک‌ها به‌منظور تشویق متقاضیان و جذب منابع، اقدام به اعطای تسهیلات به‌منظور تامین بخشی از مبلغ مذکور کرده‌اند.
بازرس کل امور بانک‌ها و بیمه سازمان بازرسی در ادامه بررسی‌های این نهاد نظارتی پیرامون موضوع فوق را مورداشاره قرار داد و تاکید کرده است: ضرورت دارد بانک‌ها از انجام اقدامات خارج از چارچوب حساب وکالتی امتناع کرده و پرداخت تسهیلات با رعایت کامل ضوابط و مقررات بانکی انجام پذیرد.
وی با یادآوری و تاکید بر بخشنامه بانک مرکزی تصریح کرده است: طی بخشنامه مورخ ۱۴۰۳/۰۵/۲۷ بانک مرکزی، باتوجه‌به محدودیت منابع مالی در اختیار و کثرت تقاضای تسهیلات بانکی اولویت در پرداخت تسهیلات بانکی با محوریت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و تسهیلات موضوع قانون حمایت از خانواده و جوانی، جمعیت قانون جهش تولید مسکن و... است و هرگونه اعطای تسهیلات بدون درنظرگرفتن اولویت‌های یادشده فاقد وجاهت بوده و مورد پذیرش نیست. بازرس کل بانک و بیمه سازمان بازرسی با اشاره به بررسی عملکرد بانک یا موسسه اعتباری در پرداخت تسهیلات تکلیفی از سوی این نهاد نظارتی، خاطرنشان کرده است: چنانچه نتایج حاصله حاکی از عملکرد نامطلوب توام با اعطای تسهیلات به روش صدرالاشاره باشد، اقدامات انضباطی و نظارتی مقتضی علیه آن بانک یا موسسه اعتباری و اعضای هیات‌مدیره ذی‌ربط معمول خواهد شد.
حسینی خطاب به شبکه بانکی تاکید کرده است: ضمن رعایت موارد فوق اقدامات اصلاحی لازم در این رابطه انجام و به این سازمان منعکس شود.

پول بازی به سبک نوین
حساب و کتاب پول بلوکه شده در این چندروزه نشان می‌دهد که تاکنون ۷۰۰ هزار میلیارد تومان برای این لاتاری در بانک‌ها انباشت شده است. رقمی که به صورت دلاری تا ۱۲ میلیارد دلار هم بالا می‌رود. در حالی که رقم زیان انباشته شرکتی مانند ایران خودرو چیزی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است.با گذشت سه سال از انواع و اقسام روش‌های فروش خودرو توسط خودروسازان انحصاری کشور، ایران‌خودرو بار دیگر به روش منسوخ اما پردرآمدی به نام قرعه‌کشی بازگشته که مشخص نیست سود و رانت به وجود آمده از آن به جیب چه کسانی می‌رود؟ تا زمان نگارش این گزارش گفته می‌شود که نزدیک به ۳ میلیون نفر از کسانی که قصد پیش‌خرید خودرو داشته‌اند در «لاتاری» جدید خودروساز انحصاری شرکت کرده و ۲۳۰ میلیون تومان در بانک‌ها بلوکه کرده‌اند. این اتفاق آخرین بار یک سال و نیم پیش تکرار شده بود و حالا پس از حذف سامانه یکپارچه خودرو، قرعه‌کشی برای دریافت خودروهایی که در بازار آزاد به دو برابر قیمت به فروش می‌رسد دوباره در دستور کار قرار گرفته است. آن هم در حالی که هنوز بسیاری از تعهدهای قبلی خودروسازان محقق نشده است. در این میان دلالان خودرو نیز بیکار ننشسته‌اند و دست به انتشار جدولی زده‌اند که نشان می‌دهد سود هر خودرو در صورت تحویل گرفتن و فروش در بازار آزاد چقدر خواهد بود. سودی که برای هر خودرو بین ۲۶ تا ۴۷ درصد خواهد بود.در لیست خودروهای احتمالی دور جدید فروش ایران خودرو و همچنین میزان سود بر اساس اختلاف قیمت با بازار آورده شده میزان اختلاف قیمت پژو ۲۰۷ دستی با بازار ۱۹۰ میلیون تومان، تارا V۴ حدود ۲۶۰ میلیون تومان، هایما SYحدود ۴۳۰ میلیون تومان، رانا پلاس ۱۴۵ میلیون تومان، سورن پلاس ۱۳۰ میلیون تومان و فاصله قیمت هایما ۵ S در کارخانه و بازار حدود ۳۱۰ میلیون تومان خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.