به گزارش خبرنگار گروه سیاست آگاه؛ پنجمین و آخرین جلسه مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت ۱۹وزیر پیشنهادی دولت، از ۸صبح روز گذشته در صحن علنی برگزار شد و بهارستان‌نشینان در دو نوبت صبح و عصر، همه ۱۹وزیر پیشنهادی پزشکیان را رهسپار پاستور کردند تا رأی اعتمادی تاریخی ازسوی نهاد مجلس به یک دولت در ۳۱مردادماه سال جاری ثبت شود و قطار کابینه وفاق ملی به حرکت درآید. مجلس روز گذشته درحالی صلاحیت مابقی وزرای پزشکیان را بررسی کرد که ریاست این جلسه را نیز محمدباقر قالیباف برعهده داشت.

فرصت مسعود

آگاه: دو وزیر در فینال
محمدرضا عارف، معاون اول رییس‌جمهوری همانند روزهای گذشته، از نخستین ساعات روز، در جلسه مذکور حاضر و در جریان مذاکرات صحن علنی قرار گرفت. از این رو بررسی صلاحیت وزاری نیرو و ورزش به عنوان وزرای پایانی، در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.
به موجب برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، مجلس روز گذشته باید تکلیف رأی اعتماد به ۱۹وزیر پیشنهادی و ساکنان جدید پاستور را مشخص می‌کرد؛ ازاین‌رو سه‌شنبه‌شب فراکسیون انقلاب اسلامی- فراکسیون اکثریت مجلس - تشکیل جلسه داده تا تصمیم نهایی خود را درباره ۱۹وزیر پیشنهادی اتخاذ کند.

نه، فراکسیون به چهار وزیر پیشنهادی
سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه‌شب اعلام کرد که این فراکسیون، به‌جز با چهار وزیر پیشنهادی، با سایر وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم موافقت کرده است.
احد آزادی‌خواه این را هم گفت که محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، سیدرضا صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی رأی اعضای این فراکسیون را کسب نکردند.

لابی‌گری برای افزایش رأی 
با این حال از نخستین ساعات برگزاری آخرین جلسه مجلس در رابطه با بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و رأی اعتماد به وزرا، گعده‌های یک یا چند نفره در مجلس و به دور برخی از وزرا شکل گرفت. البته باید یادآور شد که فی‌نفسه و در ادوار گذشته و در زمان جلسات رأی اعتماد به وزرا، لابی‌های پارلمانی برای افزایش سبد رأی وزرا بالا رفته و رایزنی‌ها در این بخش شدت می‌گیرد و این جلسه هم خالی از لابی‌گری‌های مرسوم و سنتی برای رأی اعتماد به وزرا نبود.

وزیر صمت سابق، سکاندار وزارت نیرو! 
اما مجلس از صبح روز گذشته بررسی صلاحیت عباس علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی نیرو را در دستورکار خود قرار داد. علی‌آبادی که در دولت شهید رئیسی به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کرد، امروز درحالی صلاحیتش در مجلس موردبررسی قرار گرفت که بسیاری از نمایندگان معتقد بودند اگر وی به‌عنوان وزیر پیشنهادی صمت در این دولت معرفی می‌شد، نمایندگان دیگر برای حضور وی در وزارت نیرو مخالفتی از خود نشان نمی‌دادند. 
بااین‌حال بسیاری از نقادی نمایندگان به برنامه‌های وی در رابطه با ناترازی انرژی در کشور بود که در چند سال گذشته مشکلات زیادی را برای تولید ایجاد کرده است. همچنین برخی دیگر از مخالفان علی‌آبادی وی را به عدم تجربه و علم لازم در حوزه وزارت نیرو متهم کردند. 

بررسی صلاحیت احمد دنیامالی در نوبت پایانی
 اما مجلس در ادامه مذاکرات خود وارد بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان شد. رییس‌جمهوری درحالی احمد دنیامالی را برای تصدی این وزارتخانه به مجلس معرفی کرده است که وی ازجمله نمایندگان فعلی مجلس دوازدهم محسوب می‌شود. 
اما در حالی مجلس صلاحیت و برنامه وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان را در دستورکار خود قرار داد که نتایج حضور ایران در المپیک فرانسه به اذعان کارشناسان این امر، نتایج خوبی بوده است و با این حال بسیاری از نمایندگان هم خواستار توجه این وزارتخانه و وزیر پیشنهادی به تمامی ابعاد ورزش کشورها بودند؛ البته برخی از نمایندگان مخالف هم اذعان داشتند که دنیامالی تجربه و تخصص لازم را برای مدیریت این وزارتخانه ندارد؛ البته برخی از موافقان دنیامالی در این جلسه تاکید داشتند که رفتن وی از مجلس خسارتی به مجلس وارد خواهد کرد. 

رأی اعتماد به وزرا به ترتیب حروف الفبا
با این حال مجلس، نزدیک به ساعت۱۲، بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان را به اتمام رساند و آرام آرام جلسات چندنفره نمایندگان با وزرا در گوشه و کنار مجلس شدت گرفت تا با انجام این مذاکرات، مجلس مهیای رأی اعتماد به ۱۹وزیر پیشنهادی در مجلس شود. بااین‌حال در دقایقی حتی نمایندگان به دور عارف، معاون اول رییس‌جمهوری حلقه زده و با وی به گفتگو پرداختند و البته عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه هم در چند نوبت از صندلی خود برخاسته و با جمعی از نمایندگان به گفتگو پرداخت. با این حال بهارستان‌نشینان در حالی وارد بحث رأی اعتماد به ۱۹وزیر پیشنهادی کابینه چهاردهم شدند که بسیاری از آنها معتقد بودند سه الی چهار وزیر کابینه چهاردهم رأی لازم را کسب نخواهند کرد.

پزشکیان در حلقه نمایندگان
با این حال مذاکرات مجلس شورای اسلامی در نوبت عصر روز گذشته نیز مجددا از سر گرفته شد تا عملا رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی با حضور رییس‌جمهوری ادامه پیدا کند.
با آغاز جلسه نوبت عصر مجلس، مسعود پزشکیان، رییس‌جمهوری در جلسه علنی حاضر شد تا آخرین دفاعیات خود را از وزرای پیشنهادی انجام دهد. در اثنای حضور پزشکیان در مجلس، بسیاری از نمایندگان به دور وی حلقه زده و رییس مجلس نیز به وی خیرمقدم گفت. با این حال پزشکیان پس از حضور در صحن علنی مجلس، پشت جایگاه ناطقان مجلس قرار گرفته و به ایراد سخنرانی پرداخت. 

ماجرای تماس تلفنی رهبر انقلاب با وزیر فرهنگ!
بااین‌حال پزشکیان در جریان دفاع از وزرای پیشنهادی، درباره بسیاری از وزرا مواردی را مطرح کرد که بیان اظهارات وی موجب تشویق و حتی خنده نمایندگان و حضار شد.
رییس‌جمهوری در جریان دفاع از وزیر فرهنگ در صحن مجلس و اینکه چه نظری درباره وی دارد به زبان عامیانه و به صراحت گفت: «وزیر ارشاد که نمی‌آمد، آقا دستور داد که آمد. بنده با ایشان صحبت کردم اما گفت نه نه نه! رفتم خدمت آقا گفتم این لیست هست. گفتم آن نیامد، همان‌جا تلفن را گرفت گفتند پاشو بیا!» 
رییس‌جمهوری همچنین در ادامه صراحت لهجه خود در بیان موضوعات گفت: «می‌خواهم بگویم هماهنگ شدیم، آمدیم اینجا. خانم صادق مالواجرد را اصلا خود آقا گفتند بیاید. چرا من را وادار می‌کنید چیزهایی که نباید را بگویم. همه عزیزان با هماهنگی و تفاهم آوردیم اینجا. آقای اتابک، لیستی درست کردند آوردند. صحبت کردیم. دیدیم ایشان هم در بنیاد مستضعفان و هم در اقتصاد بوده است.» 
پزشکیان همچنین در رابطه با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صحن مجلس گفت که وی را بسیاری از وزرای بهداشت ۴۰سال اخیر کشور تایید کرده‌اند. از سوی دیگر، رییس‌جمهوری در این جلسه عنوان کرد که مواردی که قبول نداشته باشد به‌هیچ‌وجه به زبان نمی‌آورد که این مسئله هم باعث تشویق نمایندگان نسبت‌به رفتار وی شد.

نظر رهبری درباره عراقچی به روایت پزشکیان
همچنین پزشکیان در رابطه با به‌کارگیری عباس عراقچی به‌عنوان وزیر امورخارجه در هیات دولت تاکید داشت: «آقای عراقچی اولین کسی بود که آقا قبول کردند. قبل اینکه اسم وزرا را بگوییم آقا ایشان را قبول کردند. نگذارید من وارد جزئیات شوم. رأی دهید ما برویم دولت را تشکیل دهیم» که البته این اظهارات رییس دولت چهاردهم هم موجب تشویق و لبخند حضار شد.

ابتکار عمل هیات‌رییسه مجلس در اخذ رأی اعتماد
با این حال مجلس در ادامه وارد مرحله رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی شد و برگه‌ها و به‌اصطلاح گلدان‌ها در صحن مجلس به حرکت درآمدند تا فرآیند رأی‌گیری در مجلس آغاز شود. 
همچنین رأی‌گیری از نمایندگان مجلس برای وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم نسبت‌به ادوار گذشته تفاوت چشمگیری داشت که به نظر می‌رسد این اقدام در راستای ایجاد شفافیت صورت گرفته است. روال رأی‌گیری اینگونه بود که ابتدا یک برگه هولوگرام‌دار مربوط به هر نماینده بین آنها توزیع شد. این برگه حاوی ۱۹تعرفه اخذ رأی با رنگ‌های متفاوت بود که در آن گزینه‌های موافق، مخالف و ممتنع درج شده بود. 

خروج عکاسان از صحن 
با شروع فرآیند رأی‌گیری ابتدا عکاسان و تصویربرداران را با استناد به ماده ۱۲۲ آیین‌نامه داخلی، از صحن علنی خارج کردند، سپس کارکنان مجلس برگه‌های رأی را جمع‌آوری کرده و بعد از آن مجددا عکاسان و تصویربرداران به صحن علنی بازگشتند؛ احمد نادری، عضو هیات‌رییسه مجلس اعلام کرد که این کار در راستای مخفی نگه داشتن آرای نمایندگان صورت می‌گیرد.
بعد از آن کارکنان مجلس تعرفه‌های اخذ رأی را از روی ورقه‌ای که در اختیار هر نماینده گذاشته شده بود، جدا کرده و به صندوق‌های شیشه‌ای جداگانه برای هر وزیر پیشنهادی انداختند.
همچنین ۱۹میز روبه‌روی جایگاه هیات‌رییسه مجلس تعبیه شده بود که در هر میز سه نماینده با اعلام هیات‌رییسه به‌عنوان ناظر و مسئول شمارش آرا حضور داشتند. این نمایندگان آرا را شمارش و صورتجلسه کرده و در اختیار هیات‌رییسه قرار می‌دادند تا رییس مجلس آرا را اعلام کند.

رأی تاریخی مجلس؛ یکصدایی نمایندگان در رأی اعتماد به دولت وفاق ملی
با همه این تفاسیر، پس از دقایقی نوبت به اعلام آرای وزرا از سوی محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی رسید. قالیباف در ادامه براساس حروف الفبا رأی وزرای کابینه چهاردهم را به شرح زیر اعلام کرد و گفت: علیرضا کاظمی؛ وزارت آموزش و پرورش با ۲۶۸رأی، ستار هاشمی؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با ۲۶۴رأی، حجت‌الاسلام سیداسماعیل خطیب؛ وزارت اطلاعات با ۲۶۱رأی، عبدالناصر همتی؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی با ۱۹۲رأی، سید عباس عراقچی؛ وزارت امورخارجه با ۲۴۷رأی، محمدرضا ظفرقندی؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ۱۶۳رأی، احمد میدری؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ۱۹۱رأی، غلامرضا نوری قزلجه؛ وزارت جهاد کشاورزی با ۲۵۳رأی، امین حسین رحیمی؛ وزارت دادگستری با ۲۶۸رأی، امیر عزیز نصیرزاده؛ وزارت دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح با ۲۸۱رأی، فرزانه صادق مالواجرد؛ وزارت راه و شهرسازی با ۲۳۱رأی، محمد اتابک؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت با ۲۳۱رأی، حسین سیمایی صراف؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ۲۲۱رأی، سید عباس صالحی؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ۲۷۲رأی، اسکندر مؤمنی؛ وزارت کشور با ۲۵۹رأی، محمدرضا صالحی امیری؛ وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با ۱۶۸رأی، محسن پاک‌نژاد؛ وزارت نفت با ۲۲۲رأی، عباس علی‌آبادی؛ وزارت نیرو با ۲۵۵رأی و احمد دنیامالی؛ وزارت ورزش و جوانان با ۲۵۳رأی به‌عنوان وزرای دولت چهاردهم انتخاب شدند.

 حجت تمام شد
با این حال محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر روز چهارشنبه ۳۱مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس پس از پایان رسیدگی به برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت کابینه چهاردهم و اعلام رأی اعتماد مجلس به همه وزرای پیشنهادی در سخنانی با بیان اینکه «به دولت عزیز رییس‌جمهور و وزرا هم پیشاپیش هفته دولت و هم مسئولیتی که بر دوش گرفتند را تبریک می‌گویم»، عنوان کرد: مجلس به وظیفه خود عمل کرد و همانطور که ریاست محترم جمهور در آخرین دفاع خود نکاتی را فرمودند ان‌شاءالله با همکاری و همراهی دولت و مجلس در همه عرصه‌ها ان‌شاءالله با همدلی و وفاق که ثمره این هماهنگی و همکاری است ارزش افزوده‌ای در حل مشکلات مردم باشد و ان‌شاءالله مردم و ایران عزیز ما از ثمره این همکاری بهره‌مند شوند. 

واکنش رییس‌جمهوری به رأی اعتماد مجلس
با این حال مسعود پزشکیان، رییس‌جمهوری عصر چهارشنبه ۳۱مرداد ۱۴۰۳ در اولین واکنش نسبت به رأی اعتمام مجلس شورای اسلامی به تمام وزرای پیشنهادی خود، با انتشار تصویری از خود در کنار محمدباقر قالیباف، رییس‌ مجلس شورای اسلامی و غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضائیه نوشت: وفاق برای ایران. بسم الله الرحمن الرحیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.