۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۹
کد خبر: ۶٬۳۳۰

برای پایتخت‌نشینان تجربه روزی به دور از هوای آلوده و سروصدا و ترافیک شهری موهبتی بزرگ به حساب می‌رود. ازهمین‌رو جاذبه‌های طبیعی اطراف پایتخت از اهمیت زیادی برخوردار هستند و همیشه طرفداران زیادی داشته‌اند.

دشت هویج؛ بهشت خوش آب و هوای تهران

آگاه: دشت هویج که به آن دشت گرچال نیز گفته می‌شود، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری تهران است و با فضایی دل‌انگیز در نزدیکی روستای افجه قرار دارد.دشت هویج در ارتفاع دوهزار و ۴۰۰متری از سطح دریا و در بالادست مرکز روستای افجه، ناحیه گلندوک و لواسان قرار دارد. از ارتفاعات دشت، قله دماوند قابل‌مشاهده است. دشت هویج مسیری سهل‌الوصول و امن دارد که از تهران آغاز می‌شود و تا لواسانات امتداد می‌یابد. ساکنان شمال و شرق تهران فاصله چندانی با دشت هویج ندارند. 
روایت‌های تاریخی مختلف حکایت از آن دارند که در روزگار گذشته بخش وسیعی از زمین‌های این دشت به کاشت هویج اختصاص داشته است. هر چندکه امروز دیگر اثری از این مزارع به چشم نمی‌خورد. گُرچال نیز از ترکیب دو نام گُر + چال گرفته شده است. گُر یا آگِر در گویش ایرانیان باستان به‌معنای آتش (هنوز هم واژه گُر گرفتن به معنی شعله‌ور شدن آتش در زبان پارسی به کار می‌رود) و چال نیز به‌معنای جایگاه بوده است؛ بنابراین گرچال به‌معنای جایگاه آتش یا آتشدان است. به نظر می‌رسد علت این نام‌گذاری گرم‌تر بودن این دشت نسبت‌به قله‌های اطراف است.دشت هویج و پیرامون آن دیدنی‌های زیادی دارد؛ بنابراین بهتر است گشت خود را در ساعات اولیه روز آغاز کنید تا بدون آزار گرما، بتوانید به همه دیدنی‌های این منطقه برسید.
دره‌شمالی افجه:‌ اگر راهی این منطقه شدید، خوب است سری به جاذبه‌های زیبا و مناظر بکر دره‌شمالی افجه نیز بزنید. 
آبشارها: در همان ابتدای مسیر آبشاری به نام پسچوبک مشرف به دره وجود دارد که نباید دیدن آن را از دست بدهید. 
دشت سبوستان: در شمال‌غرب دشت، در امتداد راهی که به قله آتشگاه می‌رود، دشت سبوستان قرار دارد؛ دشتی که آبشار چرند به ارتفاع ۵۰متر از آن جاری است و پر از درختان میوه مثل آلو، گیلاس و گردو است.
حمام صفوی: در همین ناحیه، حمام قدیمی دوره صفوی وجود دارد. این حمام هنوز مورد استفاده اهالی روستا قرار دارد و فعال است.
سقاخانه حضرت ابالفضل(ع): در روستای افجه با معماری زیبا و جالب توجهش، می‌توانید از محله چراغان دیدن کنید. همچنین سری به سقاخانه حضرت ابالفضل(ع) و چنار کهنسال آن بزنید که عمرش را ۵۰۰سال می‌دانند.
قلعه ساکا: قلعه ساکا، قصر قدیمی است که روی قله سربند روی ارتفاعات روستای امامه وجود دارد. قدمت آن به قرن دوم یا سوم هجری می‌رسد. 
قصر ناصری: در ادامه مسیر، قصر ناصری وجود دارد که در شمال افجه و مشرف به باغ‌های روستا واقع شده است. این قصر که به ناصرالدین تعلق داشت و به دستور و نظارت اعتمادالدوله ساخته شده بود، اکنون تنها بنایی مخروبه است.غار موزه دکتر وزیری: بازدید از غار موزه تجربه‌ای منحصربه‌فرد است، هم از لحاظ فضای شگفت‌انگیز آن و هم از بابت حضور هنرمند و خلق اثر هنری در هنگام بازدید. ورودی غار موزه دهان یک شیر است که آن را در آستانه دیواره کوه ساخته‌اند؛ غاری که نه به دست طبیعت، بلکه با دست‌های ناصر هوشمند وزیری، استاد مجسمه‌ساز ایجاد شده است. دهلیزهای این غار موزه از میان سنگ سخت گرانیت البرز، عشق به فرهنگ ایران را در دل خود جا داده است. درون غار موزه مجسمه‌های چوبی، گچی، سیمانی، سنگی و فلزی در معرض دید شما قرار می‌گیرند؛ مجسمه‌هایی از شخصیت‌های بزرگ و اسطوره‌ای ایران و تندیس‌هایی از حیوانات که به دست استاد ساخته شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.