عملیات اربعین حزب‌الله لبنان علیه رژیم صهیونیستی، واجد ویژگی‌های گاهی منحصربه‌فرد بود. این عملیات بیش و پیش از هر چیزی مجددا سست بودن ساختار نظامی و امنیتی صهیونیست‌ها را به رخ کشید. از بامداد یکشنبه چهارم شهریور مصادف با اربعین حسینی، حزب‌الله لبنان در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی و جنایت این رژیم در ترور شهید فؤاد شکر، حملات راکتی گسترده‌ای را به اراضی اشغالی انجام داد و بیش از ده‌ها راکت به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد.

اربعین، کمر صهیونیست‌ها را شکست

آگاه: در همان نخستین دقایق آغاز حملات اربعینی حزب‌الله، رسانه‌های صهیونیستی از بسته شدن فرودگاه بن‌گورین به‌دلیل اوضاع امنیتی وخیم خبر دادند. متقابلا رژیم صهیونیستی نیز اقدام به بمباران روستاهای جنوب لبنان کرد. پس از حملات حزب‌الله لبنان و آغاز عملیات اربعین، مقامات رژیم صهیونیستی به پناهگاه منتقل شدند. در بیانیه‌ای کوتاه که از دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی منتشر شد، اعلام شد که «نتانیاهو» و «گالانت» نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم‌صهیونیستی درحال مدیریت حادثه در شمال هستند.
هنوز ساعاتی از آغاز عملیات اربعین حزب‌الله نگذشته بود که خبرنگار المیادین گزارش داد که مقاومت در واکنش به تجاوز رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان، عمق الجلیل الغربی و جولان اشغالی سوریه را هدف حملات موشکی خود قرار داده است. طبق گزارش المیادین، در همان مقطع زمانی آغاز عملیات اربعین، بیش از ۷۰موشک از خاک لبنان به‌سمت الجلیل الغربی در شمال فلسطین اشغالی شلیک شد. همچنین المیادین گزارش داد که طی حملات حزب‌الله لبنان، برق برخی از مناطق سرزمین‌های اشغالی از جمله «عکا» قطع شد.
به‌دنبال حملات حزب‌الله لبنان، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از وضعیت ویژه در جبهه داخلی اسرائیل خبر داد. رسانه‌های عبری‌زبان نیز گزارش‌هایی مبنی بر اختلال GPS در سرزمین‌های اشغالی را منتشر کردند. همچنین در پی اولین پاسخ نظامی حزب‌الله لبنان، شهرداری تل‌آویو اعلام کرد: به‌واسطه تحولات امنیتی در شمال و به دستور فرماندهی جبهه داخلی، تمامی ۲۴۰پناهگاه‌های عمومی باز است.
اما در نخستین ساعات از آغاز عملیات اربعین حزب‌الله علیه صهیونیست‌ها، مقاومت لبنان در بیانیه‌ای تصریح کرد: مجاهدان ما حمله هوایی را با تعداد زیادی پهپاد به‌سمت عمق صهیونیست‌ها آغاز کردند. مجاهدین ما حمله هوایی را به‌سمت یک هدف خاص نظامی اسرائیل آغاز کردند که متعاقبا اعلام خواهد شد. در راستای پاسخ به شهادت سردار فؤاد شکر، رزمندگان مقاومت یک حمله هوایی بزرگ به عمق اراضی رژیم صهیونیستی آغاز کردند. سایت‌ها، پادگان‌ها و سکوهای گنبد آهنین دشمن را در شمال فلسطین اشغالی با تعداد زیادی موشک هدف قرار دادیم. عملیات ما زمان می‌برد و پس از آن بیانیه مفصلی در مورد مسیر و اهداف آنها صادر خواهیم کرد. مقاومت در لبنان در بالاترین آمادگی خود قرار دارد و با قدرت و مواظب هرگونه تجاوز و حمله صهیونیست‌ها خواهد بود. در صورت آسیب دیدن غیرنظامیان، مجازات دشمن صهیونیستی شدید و بسیار سخت خواهد بود.

۱۱ پایگاه راهبردی صهیونیست‌ها که منهدم شدند
پس از چند ساعت، حزب‌الله بیانیه دوم خود را منتشر کرد و از پایان مرحله نخست عملیات ضدصهیونیستی خود خبر داد. در این بیانیه نام ۱۱پایگاه رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی که مورد هدف موشک‌ها و پهپادهای حزب‌الله قرار گرفته بودند، درج شده بود؛ پایگاه‌هایی نظیرِ میرون، نیفی‌زیو، ذاتون، الزاعوره، السهل، کیلا، یوآف، نفاح، یاردن در جولان اشغالی سوریه، عین‌زی‌تیم و راموت نفتالی.
مورد هدف قراردادن ۱۱پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی که ترکیبی از مقرهای موساد، شاباک و اطلاعات نظامی در تل‌آویو بودند، یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد و برجسته عملیات انتقامی حزب‌الله لبنان در روز اربعین بود. با هدف قرارگرفتن این ۱۱پایگاه راهبردی، حزب‌الله به‌نوعی یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های نظامی خود علیه اسرائیل را انجام داد. 
طبق بیانیه سوم حزب‌الله لبنان که حوالی ظهر روز یکشنبه منتشر شد، عملیات پهپادی اربعین با موفقیت انجام شد و پهپادهای تهاجمی از چند مسیر به اهداف موردنظر رسیده‌ و در نتیجه عملیات اربعین به اتمام رسید. حزب‌الله همچنین تاکید کرد که ادعاهای ارتش رژیم صهیونیستی درباره اقدام پیش‌دستانه قبل از انجام عملیات اربعین، پوچ بوده و با رویدادهای میدانی در تناقض است. 
نکته قابل تأمل آنکه، عملیات اربعین حزب‌الله علیه صهیونیست‌ها، طبق اعلام رسمی مقاومت لبنان، مرحله نخست از عملیات انتقامی در پاسخ به ترور شهید فؤاد شکر است و مراحل دیگری نیز در پیش است؛ این امر بدان معناست که حزب‌الله لبنان می‌خواهد سایه انتقام را همچنان بر سر اسرائیل حفظ کند و صهیونیست‌ها کماکان باید با هراس و وحشت شب را به روز برسانند. از سویی دیگر، وقتی عملیات اربعین، مرحله نخست انتقام نام می‌گیرد، یعنی مرحله بعد، سنگین‌تر و پرحجم‌تر خواهد بود و مواضع راهبردی‌تری از صهیونیست‌ها آماج حملات موشکی و پهپادی حزب‌الله قرار خواهد گرفت. باید به این موضوع نیز توجه داشت که موشک‌های نقطه‌زن حزب‌الله هنوز مورد استفاده قرار نگرفته‌اند و شاید حزب‌الله بخواهد در مراحل بعدی انتقام خود، این موشک‌های راهبردی را به سمت اراضی اشغالی گسیل دارد.

تشریح ابعاد عملیات اربعین ازسوی سید مقاومت
اما حوالی غروب روز یکشنبه و چند ساعت پس از انجام عملیات موفقیت‌آمیز حزب‌الله لبنان علیه رژیم صهیونیستی، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله برای ارائه توضیح درباره جزئیات مرحله نخست پاسخ به ترور فرمانده شهید «فواد شکر» به دست رژیم صهیونیستی در ضاحیه جنوبی بیروت سخنرانی کرد.
سید حسن نصرالله در مطلع سخنانش گفت که عملیات گسترده حزب‌الله را که امروز علیه دشمن صهیونیستی انجام شد، «عملیات اربعین» می‌نامیم و تاکید می‌کنیم طرفی که اوضاع را در لبنان و جبهه به این درجه از تنش رسانده دشمن اسرائیلی است.
دبیرکل حزب‌الله تصریح کرد: عجله برای پاسخگویی در اوج هشدار اسرائیل و آمریکا می‌توانست به معنای شکست باشد. یکی از دلایل تاخیر در پاسخ، نیاز به زمان و مشورت در مورد این بود که آیا پاسخ از طریق محور مقاومت خواهد بود یا به‌تنهایی باشد. ما منتظر ماندیم تا فرصت مذاکره را فراهم کنیم، زیرا هدف ما در این جبهه و تمام فداکاری‌ها، توقف جنگ غزه است. تصمیم گرفته شد به دلایل و حکمتی که به‌مرور زمان مشخص می‌شود، عملیات خود را به صورت انفرادی انجام دهیم و هر یک از طرفین در محور مقاومت تصمیم بگیرند که چه زمانی و چگونه پاسخ دهند.
وی خاطرنشان کرد: ما سرفصل‌ها و محدودیت‌هایی را برای پاسخ، از جمله هدف قرار ندادن «غیرنظامیان» تعیین کرده‌ایم. ما تصمیم گرفتیم که هدف نظامی باشد و به ترور فرمانده شهید فؤاد شکر مرتبط باشد. ما همچنین تصمیم گرفتیم که هدف باید در عمق رژیم صهیونیستی و نزدیک به «تل‌آویو» باشد. ما پایگاه «گلیلوت» را هدف قرار دادیم که پایگاه اصلی لشکر اطلاعاتی نظامی ارتش صهیونیستی موسوم به «امان» است و واحد «۸۲۰۰» نیز وابسته به آن است.
نصرالله ادامه داد: پایگاه «گلیلوت» که هدف قرار گرفت، ۱۱۰کیلومتر با مرز لبنان و ۱۵۰۰متر با مرز «تل‌آویو» فاصله دارد. حزب‌الله تصمیم گرفت با موشک‌های «کاتیوشا» که تعداد آنها به ۳۰۰ رسید، پایگاه‌ها و پادگان‌ها در الجلیل و جولان اشغالی را هدف قرار دهد. هدف اولیه موشک‌های «کاتیوشا» مشغول کردن سامانه «گنبد آهنین» و زمینه‌سازی برای انجام حمله پهپادی بود.
دبیرکل حزب‌الله با اشاره به جزئیات بیشتری از عملیات اربعین افزود: زمان عملیات ساعت ۵:۱۵  صبح یکشنبه تعیین شد. در عملیات یکشنبه ما برای اولین‌بار یک پهپاد را از منطقه بقاع در شرق لبنان پرتاب کردیم. تاکید می‌کنیم که قبل از عملیات هیچ سکوی پرتاب حزب‌الله مورد اصابت دشمن قرار نگرفت. آشیانه پهپادهای حزب‌الله نه قبل و نه بعد از عملیات هیچ آسیبی ندیدند. تمامی پهپادهای پرتاب‌شده از دره بقاع به سلامت از مرز لبنان و فلسطین اشغالی به سمت اهداف مشخص‌شده عبور کردند.
وی اعلام کرد: مقر نظامی خاص که در عملیات اربعین هدف قرار گرفت، پایگاه اطلاعاتی نظامی «امان» و «واحد ۸۲۰۰» در «گلیلوت» در نزدیکی «تل‌آویو» است. داده‌های ما حاکی از این است که تعدادی پهپاد به این دو هدف رسیده‌اند، اما دشمن طبق معمول واقعیت‌ها را کتمان می‌کند. روایت اسرائیل درمورد آنچه امروز صبح در مرز لبنان و فلسطین اشغالی اتفاق افتاد، پر از دروغ است که نشان‌دهنده میزان ضعف این رژیم است. تصمیم مقاومت برای هدف قرار دادن غیرنظامیان و باطل شدن این تلاش از سوی رژیم اشغالگر، دروغ محض است.
سید حسن نصرالله تاکید کرد: آنچه برنامه‌ریزی شده بود، اتفاق افتاد و دستاورد ما حتی بیشتر از پیش‌بینی بود. ما قرار بود ۳۰۰موشک پرتاب کنیم، اما ۳۴۰موشک پرتاب کردیم. ما درحال‌حاضر قصد استفاده از موشک‌های راهبردی را نداشتیم، اما ممکن است در آینده نزدیک از آنها استفاده کنیم. هیچ‌یک از موشک‌های راهبردی که دشمن از آنها صحبت می‌کند، آسیب ندیده است. آنچه یکشنبه صبح ازسوی صهیونیست‌ها بمباران شد، دره‌هایی بود که تخلیه شده بودند یا موشک‌های راهبردی در آن وجود نداشت. ادعای ارتش اشغالگر که نتانیاهو آن را ترویج می‌دهد، مبنی بر انهدام هزاران موشک و موشک‌انداز حزب‌الله، کذب محض است.

ناکارآمدی پدافندی صهیونیست‌ها
اما انجام عملیات اربعین ازسوی حزب‌الله لبنان علیه مواضع راهبردی صهیونیست‌ها در عمق اراضی اشغالی، با واکنش‌ها و تحلیل‌های قابل‌توجهی همراه بود.
دقت بالای پرتابه‌ها در هدف‌گیری مواضع، یکی از ویژگی‌های عملیات اربعین بود که از چشمان ناظران و تحلیلگران پنهان نماند؛ بر همین اساس، همه تحلیلگران متفق‌القول اعلام کردند که تمامی پهپادهای عملیاتی حزب‌الله در زمان مشخص‌شده و از مواضع تعیین‌شده از مسیرهای مختلف به سمت اهداف موردنظر در عمق اراضی اشغالی شلیک شده و عملیات نظامی روز یکشنبه (اربعین) با موفقیت انجام و تکمیل شد. 
ناکارآمدی تاسیسات پدافندی رژیم اسرائیل در رهگیری پهپادها و موشک‌های مقاومت، از دیگر نکاتی بود که مورد توجه تحلیلگران قرار گرفت. آماده‌باش کامل رژیم اشغالگر و حضور جنگنده‌های این رژیم در آسمان لبنان در سرتاسر شب یکشنبه نتوانست جلوی اصابت حتی یک موشک یا پهپاد به اهداف موردنظر را بگیرد.
شکست اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در پیش‌بینی و شناسایی عملیات اربعین، از دیگر نکات حائز اهمیت این عملیات بود. باید توجه داشت که عملیات انتقامی حزب‌الله در بالاترین سطح آمادگی اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی صورت‌گرفت و مقامات نظامی صهیونیست‌ها از مدتی قبل مدعی شده بودند که برای جلوگیری از عملیات انتقام حزب‌الله، عملیات پیشدستانه انجام خواهند داد؛ امری که با شکست مواجه شد و زور عملیات انتقامی حزب‌الله بر عملیات پیش‌دستانه صهیونیست‌ها چربید.
عملیات «اربعین» حزب‌الله لبنان علیه صهیونیست‌ها چند نکته را به‌وضوح به اثبات رساند؛ نخست آنکه محور مقاومت تصمیم گرفته به‌صورت مجزا به شرارت‌ها و جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی پاسخ دهد؛ نکته‌ای که سرلشکر باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز بدان اشاره کرد و در سخنان غروب یکشنبه سید حسن نصرالله نیز بدان تصریح شد؛ معنای این گزاره آن است که صهیونیست‌ها علاوه بر عملیات اربعین ۲ از شمال، باید منتظر عملیات وعده صادق ۲ نیز از جهات مختلف جغرافیایی و همچنین عملیات شمشیر یمنی از سمت دریای سرخ باشند. در اینجا نباید توان حماس و جهاد اسلامی فلسطین را نیز از سمت جنوب مغفول گذاشت.
به هر ترتیب، آنچه مسلم است آن است که روزگار سیاه صهیونیستی کماکان ادامه خواهد داشت و عملیات‌های انتقامیِ ترکیبی محور مقاومت هنوز شروع شده است و فعلا پایانی بر آن متصور نیست؛ بدون تردید، عملیات اربعین نخستین ضرب شصت به جنایتکاران صهیونیستی بود و کماکان برزخِ جهنمی صهیونیست‌ها ادامه خواهد داشت؛ به قول شاعر، «کاین هنوز از نتایج سحرست».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.