۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۶٬۴۳۶

سرمقاله

۴۶ سال انتظار

امیر اسماعیلی - سردبیر

مصطفی عقاد، هنرمند سوری‌الاصل هالیوود و کارگردان فیلم محمد رسول‌الله(ص) در دیداری که با امام موسی صدر داشت از تاثیر این فیلم سینمایی در بین مخاطبان غربی صحبت می‌کرد. سیدموسی صدر او را خطاب قرار داد: «چرا چنین اثری برای علی(ع) نمی‌سازی؟» مصطفی عقاد در پاسخ به او گفت: «علی(ع) شخصیتی است که همه او را ستایش می‌کنند؛ حتی دشمن‌ترین دشمنانش، مسیحی و یهودی و کافر و مومن و مسلمان و غیرمسلمان، همه و همه علی را پذیرفته‌اند و او را قبول دارند. اگر کسی قرار باشد که نقش علی(ع) را در فیلم امام علی(ع) ایفا کند، کسی نیست جز شما امام صدر؛ چراکه در سرزمین‌های اسلامی، همه و همه از اهل کتاب گرفته تا مسلمانان، شما را می‌ستایند.»

سیدموسی صدر که در قم متولد شد و در حوزه علمیه شاگرد اول اساتیدی شد که هر کدام در اجتهاد چون خورشیدی فروزان بودند. اساتیدی چون آیات عظام بروجردی، محقق داماد، امام خمینی(ره)، سیدمحمد حجت، حکیم، خویی و علامه طباطبایی. سیدموسی صدر بعد از درگذشت آیت‌الله سیدعبدالحسین شرف‌الدین، رهبر شیعیان لبنان، به درخواست شیعیان لبنان و به دستور آیت‌الله و با ‎بروجردی زعیم حوزه علمیه قم، به لبنان مهاجرت کرد و شد چشم و چراغ همه مردم لبنان و چه حیف است که اثری منسجم و گویای تصویری، تلویزیونی و سینمایی در این رابطه تولید نشده است.
امام موسی صدر در لبنان، قلب‌ها را فتح کرد و ستاره‌ها را از درخت تناور معرفت از سراسر دنیا چید. ستاره‌ای چون شهید مصطفی چمران که همه رفاه و آسایش دنیا را در آمریکا رها کرد و آمد کنار امام موسی صدر و یتیمان لبنان. سید موسی صدر در لبنان دست به اقدامات فراوانی زد. او ضمن مقابله با فئودال‌ها و وضعیت نابسامان اجتماعی شیعیان و نظام طوایفی به چهره اول لبنان تبدیل شد. تاسیس حرکت المحرومین، جامعه زنان، مؤسسه فنی جبل عامل، هیئت یاری جنوب لبنان، مجلس اعلی شیعیان و معهد الدراسات الاسلامیه بخشی از فعالیت‌های او در طول 20سال فعالیت در لبنان بود.
استکبار فکر می‌کرد با رفتن تبعیدگونه امام خمینی(ره) به فرانسه، صدا و انقلاب ایشان در هیاهوی صداهای غربی گم می‌شود، تصمیم دیگری گرفت تا خطری را که از جانب امام موسی صدر هم حس می‌کرد کم کند. برنامه‌ای که از این قرار بود: شهریورماه ۱۳۵۷، یعنی پنج ماه مانده به پیروزی انقلاب اسلامی، رییس مجلس اعلای شیعیان لبنان امام موسی صدر به قصد دیدار با معمر قذافی، حاکم لیبی با وساطت هواری بومدین، رییس‌جمهوری الجزایر که چهارماه بعد به طرز مشکوکی درگذشت، عازم لیبی شد. اما هرگز از لیبی خارج نشد. 18روز بعد، روزنامه‌ها تیتر زدند: «امام صدر کجاست؟» مردم لبنان به خیابان‌ها ریختند. همه از هر گروه و دین و مذهب، آشفته و سرگشته آمده بودند تا به‌دنبال امام گمشده‌شان بگردند. بی‌خبری‌ای که تاکنون 46سال ادامه دارد... تا دلیل دیگری باشد بر اینکه شیعه با انتظار آمیخته است تا ظهور حضرت حجت(عج).

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.