موفقیت و پیروزی ایران در گشودن جبهه جدیدی علیه رژیم صهیونیستی در کرانه باختری؛ این تیتر و عنوان اکثر رسانه‌های منطقه‌ای و حتی جهانی طی روزهای اخیر است.

مسلح شدن کرانه باختری؛ کابوس صهیونیست‌ها

اگرچه افکار و اذهان جهانی درگیر عملیات طوفان‌الاقصی توسط مجاهدان حماس و جهاد اسلامی در باریکه غزه است اما نباید و نمی‌توان تحولات در کرانه باختری و قدرت گرفتن گروه‌های مقاومت فلسطینی و همچنین ناتوانی صهیونیست‌ها در کنترل وضعیت امنیتی این مناطق را نادیده گرفت.
صبح روز پنجشنبه، رژیم اشغالگر صهیونیستی در ادامه تجاوزاتش به کرانه باختری برای جلوگیری از گسترش هر چه بیشتر گفتمان مقاومت در این منطقه، طی حمله‌ای، پنج مبارز فلسطینی از جمله «محمد جابر» معروف به «ابوشجاع» فرمانده گروهان‌های قدس گردان طولکرم را ترور کرد. اشغالگران اسرائیلی خانه‌ای را در طولکرم محاصره کرده و آن را با راکت هدف قرار دادند که طی آن این پنج مجاهد فلسطینی شهید شدند. جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز با انتشار بیانیه‌ای شهادت «ابوشجاع» را تأیید کرد. در بیانیه جهاد اسلامی آمده است که «ما سوگوار شهادت سردار محمد جابر (ابو شجاع)، فرمانده گردان طولکرام و همرزمانش هستیم که علیه نیروهای اشغالگر در اردوگاه طولکرم قیام کردند و به شهادت رسیدند. عروج شهید ابوشجاع پس از جان سالم به دربردن از سوءقصدها و دستگیری‌های قبلی، چراغ راه جهاد و مقاومت خواهد بود.»

اهتزاز پرچم مقاومت در کرانه باختری
اما رژیمِ روبه‌زوالِ صهیونیستی، امروز به وضعیت بی‌سابقه‌ای در مسئله مواجهه با گروه‌های مقاومت فلسطینی رسیده است؛ گروه‌هایی که از یک‌سو در غزه، عملیاتی با گستره و ابعاد بی‌بدیل طوفان‌الاقصی را عَلم می‌کنند و از سویی دیگر در کرانه باختری، روزبه‌روز بر کیفیت و کمیت‌شان افزوده می‌شود.
کرانه باختری همان منطقه‌ای است که بعد از کنفرانس اسلو در سال۱۹۹۳، صهیونیست‌ها آن را به خانه امن خود تبدیل کردند و حتی به مخیله‌شان خطور نمی‌کرد که روزی پرچم مقاومت در این منطقه به اهتزاز درآید. حالا امروز به برکت گفتمان مقاومت، منطقه کرانه باختری تصویری از گرفتاری رژیم صهیونیستی در یک بحران امنیتی و نظامی عمیق است. منشه امیر، مسئول رسانه‌ای وزارت خارجه رژیم صهیونسیتی و مدیر رادیو فارسی اسرائیل اخیرا در مصاحبه‌ای اذعان کرده که ایرانی‌ها موفق شدند اسرائیل را از هفت جبهه محاصره کنند؛ ایران توانسته کرانه باختری را هم مسلح کند. این جبهه در حال قدرت گرفتن علیه اسرائیل است.

کرانه‌ باختری هم مثل غزه باید مسلح شود
جمهوری اسلامی ایران برای حل مسئله فلسطین و پایان اشغالگری صهیونیست‌ها، همواره بر مقوله برگزاری همه‌پرسی در سرزمین فلسطین و با مشارکت مردمان فلسطینی از ادیان و مذاهب و اقوام مختلف تاکید دارد و به موازات این تاکید، بر ضرورت بسط و توسعه گفتمان مقاومت در سراسر فلسطین نیز اصرار و اِبرام دارد تا صهیونیست‌های اشغالگر وادار به پذیرش برگزاری همه‌پرسی شوند. رهبر انقلاب در سال۱۳۹۳ در سخنان خود درباره مقوله مسلح شدن کرانه باختری فرمودند: «این اعتقاد ماست که کرانه باختری هم مثل غزه باید مسلح بشود. دست قدرت لازم است. کسانی‌که علاقه‌مند به سرنوشت فلسطین هستند، اگر می‌توانند کاری بکنند، کار این است؛ در آنجا هم باید مردم را مسلح کنند. تنها چیزی که ممکن است از محنت فلسطینی‌ها بکاهد، عبارت است از همین که دست قدرت داشته باشند، بتوانند قدرت‌نمایی بکنند؛ والا با برخورد رام و مطیع و سازش‌کارانه، هیچ کاری به نفع فلسطینی‌ها انجام نخواهد گرفت.»
شاید زمانی که رهبر انقلاب در بیانات خود فرمودند: «بنده اعلام می‌کنم که کرانه باختری باید مسلح و آماده دفاع شود و قطعا این خواهد شد»؛ صهیونیست‌ها این روزها را نمی‌دیدند؛ روزهایی که رژیم صهیونیستی به دلیل تهدیدات ناشی از نیروهای مقاومت فلسطینی در کرانه باختری، به وضعیت عاجزانه‌ای کشیده شود.

اهمیت استراتژیک کرانه باختری
اما مسلح شدن نیروهای مجاهد فلسطینی در کرانه باختری، برای صهیونیست‌ها به‌منزله یک کابوس تمام‌عیار است که موجودیت نامشروع آنها را کاملا تهدید و تحدید می‌کند؛ باید توجه داشت که کرانه باختری رود اردن اهمیت اقتصادی، سیاسی، نظامی و ایدئولوژیک دارد و از غزه بسیار مهم‌تر است؛ برخی مناطق کرانه غربی تا تل‌آویو تنها ۱۵کیلومتر فاصله دارند.
ترس و وحشت صهیونیست‌ها از مسلح شدن تمام‌عیار کرانه باختری به‌حدی است که همواره با آزادی شخصیت مبارزی چون «مروان برغوثی» مخالفت می‌ورزند. چندی پیش که بحث آتش‌بس در غزه مطرح بود حماس از طریق واسطه‌های خود، چند شرط برای آتش‌بس کامل با رژیم صهیونسیتی گذاشت که ازجمله آن آزادی اُسرای فلسطینی ازجمله مروان برغوثی بود. مروان برغوثی اهل رام‌الله در کرانه غربی رود اردن است که عضو جنبش فتح بود و از فرماندهان گردان‌های الاقصی به شمار می‌رفت. طبق گفته علیرضا تقوی‌نیا، کارشناس مسائل فلسطین، مروان برغوثی ازجمله افرادی در جنبش فتح بود که به مبارزه مسلحانه با اسرائیل اعتقاد داشت و با خیانت امثال محمود عباس، در سال۲۰۰۲ در رام‌الله بازداشت شد و به جرم کشتن چهار اسرائیلی و یک یونانی به پنج بار حبس ابد محکوم شد. روحیه برغوثی در طول دادگاه هیچگاه نشکست و به نماد مقاومت فلسطین تبدیل شده است. اسرائیل هیچگاه حاضر نشد درمورد آزادی برغوثی مذاکره کند، چون آزادی او کرانه باختری را به مرز انفجار می‌رساند و جایگاه سازشکارانی چون محمود عباس را به‌شدت تضعیف می‌کند. مروان برغوثی شخصیتی ملی است که برای یک دولت مستقل فلسطینی مورد حمایت مردم کرانه غربی و نوار غزه تلاش می‌کند و به همین دلیل اسرائیل روی او حساسیت ویژه‌ای دارد. اگر حماس بتواند این مبارز فلسطینی را پس از ۲۱سال از زندان آزاد کند، بدون شک ضربه‌ای به‌شدت سخت بر روحیه صهیونیست‌ها وارد می‌کند و به همین دلیل بعید است نتانیاهو و بن‌گویر با آزادی‌اش موافقت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.