روز یکشنبه رسانه‌ها از عملیات استشهادی یک راننده کامیون اردنی و هلاکت سه صهیونیست در غور اردن واقع در شمال کرانه باختری خبر دادند. مجری این عملیات ضد صهیونیستی راننده کامیونی بود که به افسران رژیم صهیونیستی در گذرگاه النبی شلیک کرد. این راننده که با خود سلاح حمل می‌کرد از اردن وارد اراضی اشغالی شده بود.

حماسه الکرامه

آگاه: چند ساعت پس از وقوع این عملیات شجاعانه، سازمان اورژانس رژیم صهیونیستی اعلام کرد بر اثر عملیات تیراندازی در گذرگاه الکرامه در مرز بین فلسطین اشغالی و اردن، سه صهیونیست کشته شدند. در پی عملیات تیراندازی در مرز اردن و فلسطین اشغالی و کشته شدن سه اسرائیلی، ارتش رژیم صهیونیستی تعدادی از رانندگان کامیون اردنی را در گذرگاه الکرامه را بازداشت کرد.
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به عملیات یک راننده اردنی در گذرگاه «الکرامه» در مرز اردن و فلسطین اشغالی و کشته شدن سه صهیونیست گفت: امروز روز سختی است و ما در محاصره هستیم. نتانیاهو در ادامه سخنانش که نشان از عجز و استیصال او داشت، مدعی شد: ما در محاصره یک ایدئولوژی قاتل با هدایت محور شرارت ایران هستیم که می‌خواهند همه ما را قتل‌عام کنند. ما در خاورمیانه بدون شمشیر (استفاده از قدرت نظامی) پیروز نخواهیم شد. وی با نادیده گرفتن شکست‌ در دستیابی به اهداف جنگ تجاوزکارانه علیه نوار غزه افزود: ما متعهد به دستیابی به اهداف جنگ یعنی ازبین‌بردن حماس، بازگرداندن همه اسیران و اطمینان از تهدید نشدن دوباره ازسوی نوار غزه هستیم. نتانیاهو همچنین گفت: هدف حماس تفرقه‌افکنی در درون ما، جنگ روانی علیه خانواده‌های اسیران و اعمال فشار خارجی بر دولت اسرائیل است. از این رو هدف نخست ما از بین بردن دشمنان و اجازه ندادن به آنها برای نفوذ در داخل ماست.
بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در واکنش به عملیات ضدصهیونیستی در مرز اردن و فلسطین اشغالی و هلاکت سه صهیونیست گفت: با حزن و اندوه فراوان خبرهای سختی را درباره کشته شدن سه اسرائیلی در گذرگاه النبی (الکرامه) دریافت کردم. وی در ادامه سخنانش که در روزنامه عبری «یسرائیل هیوم» انتشار یافت، افزود: ما نه فقط در غزه و لبنان بلکه در کرانه باختری نیز در جبهه جنگ قرار داریم. وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی تاکید کرد: هفته گذشته از نخست‌وزیر خواستم که پیروزی در کرانه باختری را نیز به دایره اهداف جنگ غزه اضافه کند.

غافلگیری در مرز اردن
جهاد اسلامی فلسطین به عملیات ضدصهیونیستی در گذرگاه الکرامه میان اردن و اراضی اشغالی واکنش نشان داد. در بیانیه جهاد اسلامی آمده است: عملیات قهرمانانه‌ای را که قبل از ظهر روز یکشنبه از سوی یکی از سلحشوران اردنی رخ داد مورد تمجید قرار می‌دهیم. جهاد اسلامی بیان کرد: این عملیات درست‌ترین تعبیر از واکنش اردنی‌ها و مردم کشورهای عربی و مسلمان در قبال کشتار وحشیانه‌ای است که دشمن مرتکب می‌شود. در این بیانیه آمده است: این عملیات قهرمانانه و موارد مشابه آن تنها پاسخی است که دولت آمریکا شریک رژیم جنایتکار در نسل‌کشی علیه ملت ما در کرانه باختری و غزه، آن را می‌فهمد. جهاد اسلامی بیان کرد: دربرابر قهرمان این عملیات گذرگاه الکرامه سرتعظیم فرود می‌آوریم و بر روح پاک این شهید درود و رحمت می‌فرستیم.
«اسامه حمدان» از اعضای ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز در مصاحبه با شبکه «الجزیره» درباره تحولات کنونی در کرانه باختری گفت: اشغالگران اسرائیلی درحال برنامه‌ریزی برای کوچاندن دومیلیون فلسطینی از کرانه باختری به اردن بودند که «این طرح نه‌تنها برای فلسطینیان، بلکه برای تمام منطقه باتوجه‌به انفجاری که ایجاد می‌کرد و بی‌ثباتی که به وجود می‌آورد، بسیار خطرناک بود.» الجزیره که تنها بخشی از این مصاحبه را روز یکشنبه همزمان با عملیات استشهادی در الکرامه منتشر کرد، در ادامه به نقل از حمدان اضافه کرد: تنش‌زایی کنونی در کرانه باختری نتوانست منجر به تضعیف اقدامات مقاومت شود. این مقام ارشد حماس با بیان اینکه اسرائیل منتظر غافلگیری‌ها در کرانه باختری باشد، ادامه داد: «روزهای آینده نشان خواهد داد که کرانه باختری متفاوت از چیزی خواهد بود که اشغالگران به دنبال آن هستند. کرانه باختری میخ‌ها به تابوت اشغالگران خواهد کوبید.» اردنی‌ها نیز از عملیات شهادت‌طلبانه در گذرگاه میان این کشور با فلسطین اشغالی به وجد آمدند و جشن گرفتند و شیرینی پخش کردند. همچنین در پی عملیات در گذرگاه الکرامه در مرز اردن و فلسطین اشغالی که به کشته شدن سه صهیونیست انجامید صدها شهروند اردنی به شادی و خوشحالی پرداختند.

جلسه مخفیانه
اما پس از حماسه الکرامه که رسانه‌های صهیونیستی از آن با عنوان وقوع حادثه امنیتی در گذرگاه ملک حسین نام بردند، تدابیر امنیتی شدیدی میان مرز اردن و اراضی اشغالی ایجاد شد؛ گذرگاه مورداشاره تنها گذرگاهی است که اردن را به کرانه باختری متصل می‌کند و جان باختن سه صهیونیست باعث خشم مقامات تل‌آویو و بسته شدن این گذرگاه شد. پس از رخداد الکرامه، منابع صهیونیست از همکاری امنیتی طرفین در این زمینه خبر دادند. بر این اساس، پایگاه صهیونیستی کان در گزارشی اعلام کرد: تنها ساعاتی پس از وقوع حادثه امنیتی در گذرگاه ملک حسین، مقامات ارشد امنیتی اردنی و اسرائیلی یک جلسه مخفیانه در این زمینه برگزار کردند. این گزارش می‌افزاید: در این جلسه طرفین درباره آرایش امنیتی به تبادل‌نظر پرداخته و اطلاعات امنیتی را برای انجام تحقیقات بهتر در این زمینه با یکدیگر مبادله کردند.
اردن از سال ۱۹۹۴ و طی روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، اقدام به تقویت همکاری‌های امنیتی خود با تل‌آویو کرده است؛ به گونه‌ای که طی ۱۱ ماه از جنگ غزه، حمله روز یکشنبه به نیروهای امنیتی صهیونیست در گذرگاه ملک حسین نخستین مورد امنیتی در این زمینه بوده است. اما پس از حماسه الکرامه، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شد عامل عملیات تیراندازی ضد صهیونیستی در گذرگاه الکرامه در مرز اردن که منجر به کشته شدن سه نیروی نظامی رژیم اشغالگر شد، یک اردنی ۳۹ساله به اسم «ماهر ذیاب حسین الجازی» است. رسانه‌های اردنی نیز گزارش دادند که براساس اطلاعات اولیه عامل این عملیات ضد صهیونیستی از اهالی استان معان در جنوب اردن است.

عملیات الکرامه نقطه قوت اسرائیل را به یک معضل تبدیل کرد
اما حماسه الکرامه از جهات مختلف حائز اهمیت بود. علیرضا تقوی‌نیا، کارشناس مسائل فلسطین در این رابطه معتقد است: مرز اردن، امن‌ترین مرز زمینی برای صهیونیست‌ها بود که بخش قابل‌توجهی از نیازهای خود را از طریق آن تامین می‌کردند. همچنین کریدوری که کشورهای خائن عربی (امارات و سعودی) ایجاد کرده بودند و بخشی از نیازهای اسرائیل را تامین می‌کردند، از اردن می‌گذرد. به‌صراحت می‌توان گفت عملیات الکرامه این نقطه قوت اسرائیل را به یک معضل تبدیل کرد و می‌تواند الهام‌بخش دیگر افراد باشد.
بیش از ۶۰درصد جمعیت اردن فلسطینی هستند و آمادگی کامل دارند تا با اسرائیل مبارزه کنند و چالش جدید و خطرناکی برای صهیونیست‌ها باشند؛ البته مواضع خائنانه پادشاهی انگلیس‌زاده هاشمی و قدرت بالای سرویس امنیتی آن، تا حد زیادی باعث کنترل فلسطینی‌ها شده است ولی عملیات موفق الکرامه و بازتاب‌های آن نشان می‌دهد که جامعه اردن (حتی غیرفلسطینی‌ها) به نقطه جوش رسیده است. عامل عملیات الکرامه یک فلسطینی‌الاصل نبود، بلکه یک فرد اردنی بود؛ در واقع می‌توان گفت عملیات شهادت‌طلبانه الکرامه نمادی از نارضایتی شدید و غیر قابل تحمل امت اسلام نسبت به جنایات صهیونیست‌هاست؛ اسرائیلی‌ها باید بدانند اینگونه نخواهد بود که در پاسخ به ددمنشی‌های این رژیم تنها تظاهرات در سطح ملت‌های جهان و دنیای اسلام صورت بگیرد و ممکن است شرایطی به وجود بیاید که هیچ اسرائیلی در جهان دارای امنیت نباشد.
بعید است دولت اردن نقشی را که ازسوی غرب (حمایت از بقای اسرائیل) بدو تفویض شده نادیده بگیرد و با مقاومت همراهی کند و به همین دلیل احتمال اصطکاک جامعه و حاکمیت در این پادشاهی وجود دارد. این عملیات از طریق یک تپانچه کمری با کالیبر ۹میلی‌متری صورت گرفت که عامل شهادت‌طلب در کامیون خود پنهان کرده بود. سوال مهم این است که باتوجه‌به جو بسیار امنیتی و اشراف بالای دستگاه استخبارات اردن، چگونه این فرد به اسلحه دست پیدا کرده است؟ در پایان باید گفت شاید اردن جبهه‌ای جدید علیه صهیونیست‌ها شود اما نه به‌صورت نظامی، بلکه صرفا امنیتی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.