وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس پس از نشست اخیر خود ریاض، طی بیانیه‌ای بار دیگر بر ادعاهای خود درخصوص میدان گازی آرش پافشاری کردند و مدعی شدند کل میدان «آرش» در مناطق دریایی کشور کویت واقع شده است و مالکیت منابع طبیعی در منطقه تقسیم‌شده زیردریایی در مجاورت منطقه تقسیم‌شده عربستان و کویت است و آنها به‌تنهایی حق بهره‌برداری کامل از منابع طبیعی در آن منطقه را براساس مفاد حقوق بین‌الملل و براساس توافقنامه‌های منعقده دارند.

آرشِ ایران

آگاه: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه اخیر وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس، درج ادعای یکجانبه کویت درباره میدان آرش را مردود دانست و گفت: صدور بیانیه‌های تکراری و طرح ادعاهای یک‌جانبه، فاقد ارزش حقوقی است و حقی را برای طرف کویتی اثبات نمی‌کند. کنعانی افزود: تنها راهکار منطقی و نتیجه‌بخش درخصوص میدان آرش، بازگشت به میز مذاکرات فنی و حقوقی و گفتگوی دوجانبه به منظور دستیابی به توافقی پایدار براساس حسن همجواری و احترام به منافع مشترک است.

در دستورکار قرارگرفتن بهره‌برداری از میدان آرش
در همین راستا، سردار عبدالرضا عابد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا نیز روز گذشته از در دستورکار قرارگرفتن بهره‌برداری از میدان آرش در جهت تامین حق و حقوق و منافع مردم ایران خبر داد و گفت: میادین مشترک نفتی و گازی به حلقه‌ای مفقوده در اقتصاد جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده‌اند. بر همین اساس، توسعه میدان آرش از نان شب ما واجب‌تر است، چون این میدان مشترک است و ما نباید از منافع کشور کوتاه بیاییم. باید در این حوزه فعالانه و مطالبه‌گر عمل کنیم. ما منتظر مجوز دولت برای استقرار تجهیزات حفاری هستیم و دکل‌ هم برای این کار داریم. در این میدان، کویتی‌ها به کمک آرامکو در قالب شرکت خلیج‌ کار را شروع کرده و اسناد نشان می‌دهد که کشور همسایه در این میدان فعال است. به‌هرحال، ما ریسک می‌پذیریم و آماده توسعه میدان نفتی آرش هستیم.
به رغم ادعاهای کشورهای حاشیه خلیج فارس، ایران همواره تاکید دارد که از سهم خود در میدان آرش نمی‌گذرد. «آرش» از جمله میدان‌های گازی شمال خلیج‌فارس به‌حساب می‌آید که اگرچه عربستان و کویت مدعی‌اند در «منطقه بی‌طرف» آنان واقع شده اما ایران از بخش شمالی آن سهم دارد. برخی برآوردها نشان می‌دهد ذخیره گاز طبیعی میدان آرش به حدود ۲۰تریلیون فوت مکعب می‌رسد و ذخیره نفت خام این میدان نیز حدود ۳۱۰میلیون بشکه برآورد شده‌ است. میدان گازی آرش از توان تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز برخوردار است که معادل ۸۴هزاربشکه میعانات گازطبیعی است، لذا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سه مولفه‌ «پیچیدگی‌های جغرافیای‌سیاسی در شمال خلیج‌فارس»، «مسائل تکنیکی و فنی بسیار زیاد»، «اختلاف حقوقی و برداشت‌های متفاوت از قوانین بین‌المللی و دریایی» زمینه‌ساز بروز اختلاف‌ برسر میزان سهم ایران، عربستان و کویت از این میدان شده ‌است. در حالی سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، حق مسلم ایران در میدان گازی آرش را نادیده گرفته‌اند و به‌صورت یکجانبه، منابع ایران را بین دو کشور عربستان و کویت تقسیم کرده‌اند که اسناد رسمی مذاکرات کویت و ایران نشان می‌دهد که سال‌هاست این دو کشور، توسعه این میدان را مشروط و در انتظار مشخص شدن مرز آبی گذاشته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.