۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۶٬۷۶۱

۶۴روز پس از سوءقصد نخست به جان «دونالد ترامپ»، رییس‌جمهوری پیشین و نامزد انتخابات پیش‌روی آمریکا، بار دیگر او در معرض تروری نافرجام قرار گرفت.

زندگی سگی ترامپ

آگاه: یکشنبه‌شب به وقت تهران، کمپین انتخاباتی «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواهان انتخابات پیشروی ریاست‌جمهوری آمریکا از سوء‌قصد به جان وی برای دومین بار طی مدت اخیر خبر داد و اعلام کرد که در اطراف محل حضور وی در اقامتگاه «مارئه‌لاگو» واقع در «وست‌پام بیچ» در ایالت فلوریدا تیراندازی رخ داده است. در عین حال این کمپین انتخاباتی اعلام کرد که اتفاقی برای ترامپ رخ نداده و وی در سلامت کامل به سر می‌برد.
نیویورک‌پست نیز در همان یکشنبه‌شب به نقل از منابع پلیس و کمپین انتخاباتی ترامپ گزارش داد که «دو نفر در خارج از باشگاه گلف ترامپ به یکدیگر تیراندازی کردند که خطری برای رییس‌جمهوری سابق وجود نداشت.» خودِ ترامپ نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در حساب ایکس خود نوشت که یک قبضه سلاح از نوع «ای کی ۴۷» در بین بوته‌ها پیدا شده و فرد مظنون به تیراندازی بازداشت شده است. ترامپ همچنین با استفاده از فرصتِ در کانون توجه دوباره قرار گرفتن، طی پیامی برای دریافت کمک‌های مالی بیشتر برای کارزار انتخاباتی خود اعلام کرد: افرادی در این جهان هستند که هر کاری که در توان دارند برای متوقف ساختن ما انجام می‌دهند.

عامل سوءقصد کیست؟
صبح روز دوشنبه بود که منابع اطلاعاتی هویت عامل سوءقصد به دونالد ترامپ را افشا ساختند. بر این اساس، دو منبع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود اعلام کردند مظنون به ترور ترامپ که از سوی نیروهای امنیتی اکنون در بازداشت به سر می‌برد «ریان واسلی روث» نام دارد. وی متهم به ترور رییس‌جمهوری پیشین آمریکاست. «ریان واسلی روث» عامل سوءقصد به دونالد ترامپ، یک قبضه مسلسل نیمه خودکار کلاشینکف AK۴۷ به همراه داشته و در تلاش برای تصویربرداری از عملیات ترور ترامپ بوده است. وی یکی از فعالان کمپین‌های انتخاباتی دموکرات‌ها محسوب می‌شود که در گذشته سابقه ۱۹بار کمک مالی به این کمپین‌ها را داشته است. ریان واسلی روث یک سال پیش در گفت‌وگو با نیویورک تایمز خواستار جنگ با روسیه در حمایت از اوکراین شده بود.
برخی رسانه‌ها نیز درخصوص عامل سوءقصد به ترامپ نوشتند: رایان روث، عامل عملیات نافرجام ترور ترامپ یک دموکرات و شدیدا طرفدار اوکراین است و چندین ماه پیش هم در کی‌اف حضور داشته تا در مقابل روس‌ها بجنگد؛ او در توییتر چندین بار خطاب به زلنسکی نوشته است: با ایران تماس بگیرید و سلاح و موشک بخرید!
ترامپ در نخستین واکنش رسمی به دومین اقدام برای ترورش در شبکه اجتماعی خود نوشت: «من از سرویس مخفی و همه نهادهای انتظامی برای کار فوق‌العاده‌شان در نجات‌دادن جان من قدردانی می‌کنم». جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا نیز پس از اطلاع از تیراندازی به ترامپ در باشگاه گلف وی در «وست‌پام بیچ» واقع در فلوریدا گفت: هوشیاری سرویس مخفی و سایر نهادهای اجرایی ذی‌ربط و تلاش آنها برای مصون نگه داشتن رییس‌جمهوری سابق و اطرافیانش، قابل ستایش است. از اینکه رییس‌جمهوری سابق آسیبی ندیده است، آسوده‌خاطر شدم. تحقیقات درباره این حادثه جریان دارد و نهادهای اجرایی در حال جمع‌آوری اطلاعات بیشتر درباره آن هستند. رییس‌جمهوری آمریکا که از نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ماه نوامبر کناره‌گیری کرده است، اضافه کرد: همانطور که بارها گفته‌ام، در کشور ما خشونت سیاسی یا هر نوع خشونت دیگر هیچ جایی ندارد و به تیمم دستور داده‌ام تا برای سرویس مخفی تمام منابع و تجهیزات موردنیازش را فراهم و اقدامات پیشگیرانه را برای حصول اطمینان از تداوم امنیت رییس‌جمهوری سابق اتخاذ کند. کامالا هریس، معاون رییس‌جمهوری و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا نیز به حادثه سوءقصد به جان دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه وی، واکنش نشان داده و تاکید کرده بود که در «آمریکا خشونت هیچ جایی ندارد.»

اتفاقات باتلر
حدود ۶۰روز پیش، در تاریخ ۲۳تیر برابر با ۱۳ژوئیه نیز «توماس کروکس»، در جریان تجمعی انتخاباتی در شهر باتلر در پنسیلوانیا به سوی ترامپ نامزد انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا تیراندازی کرد. در آن تیراندازی یک نفر کشته شد، دو نفر به‌طور جدی مجروح شدند و یک گلوله گوش ترامپ را خراش داد. پس از آن، رییس‌جمهوری سابق آمریکا برای ثانیه‌هایی در مقابل دوربین‌ها ایستاد و از استقامت و اراده خود در راه نجات کشورش سخن گفت و دستان خود را به نشانه مصمم بودن مشت کرد.
در اوایل شهریورماه نیز اف‌بی‌آی نتیجه تحقیقات خود را در خصوص سوءقصد به ترامپ در باتلر اعلام کرد؛ اعلامیه‌ای که محتوای اصلی‌اش این بود: هیچ انگیزه یا ارتباط خارجی در تلاش برای ترور ترامپ شناسایی نشده است. مقامات پلیس فدرال آمریکا همچنین گفتند، مشخص نشده که چه انگیزه‌ای توماس متیو کروکس را برای ترور ترامپ در تجمع انتخاباتی ۲۳تیر تحریک کرده است. بنا به گفته پلیس آمریکا، کروکس ترکیبی از عقاید متضاد را داشت. پلیس آمریکا همچنین تعدادی عکس از تحقیقات خود شامل تفنگ و کوله‌پشتی این جوان ۲۰ساله به همراه بمب‌های دست‌ساز کشف شده در صندوق عقب خودروی او منتشر کرد.
پس از اتفاقات باتلر و سوء‌قصد نخست به ترامپ، وی در ۲۲آگوست (۱شهریور) در اولین گردهمایی انتخاباتی خود در فضای باز پس از سوءقصد نخست، در کارولینای شمالی در یک رویداد متمرکز بر امنیت ملی از پشت یک محفظه شیشه‌ای ضدگلوله سخنرانی کرد؛ امری که باعث شد بسیاری از کاربران فضای مجازی در سراسر دنیا، زیست ترامپ پس از اتفاقات باتلر را «زندگی سگی» بنامند؛ حالا باید دید پس از اتفاقات فلوریدا و سوءقصد دوم به ترامپ، وضعیت کنش‌های انتخاباتی او چگونه پیش خواهد رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.