۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۶٬۷۶۵

نگاهی به سینمای ایران در تابستانی که گذشت

تعادل در اکران، کمدی‌های بی‌فروغ

سهم سینمای کودک و نوجوان در ایام فراغت تابستانی ناچیز بود

زهرا بذرافکن- خبرنگار گروه فرهنگ: سینمای تابستان روزهای آخرش را می‌گذراند؛ سینمایی که به‌جز بازه زمانی ایام نوروز بیش از دیگر زمان‌ها در دسترس مخاطبان و تماشاگران است و از اصلی‌ترین و ارزان‌ترین تفریحاتی است که آن را برمی‌گزینند تا روزهای بلند و شب‌های کوتاه تابستان را پشت سر بگذارند. علاوه بر آن، این فصل گرم از مهم‌ترین بازه‌هایی است که مخاطب کودک و نوجوان به سینما سرگرم می‌شود؛ بنابراین سه ماه گرم تابستان به‌طور معمول بازه‌ای پرمخاطب و مهم از سینمای ایران است که پرداختن به آن در روزهای پایانی شهریور اطلاعات خوبی از وضعیت آن نسبت به سال‌های گذشته به ما می‌دهد؛ از این رو در این گزارش، وضعیت سینمای تابستان را بررسی کرده‌ایم.

تعادل در اکران، کمدی‌های بی‌فروغ

آگاه: سینما زمانی که به فصل تابستان رسید هنوز مغلوب صدرنشینی کمدی‌ها بود، اکنون اما درحالی به بدرقه شهریور با رگبار باران‌های ناگهانی‌اش می‌رود که هنوز پیروزی «خنده‌دارها» را در گیشه جشن می‌گیرد اما دست‌کم در جدول اکران، تعادلی برقرار است و مخاطب از ماه‌های پیش قدرت انتخاب بیشتری از لحاظ تنوع ژانر برای تماشای آثار تازه سینما دارد. چنانچه اشاره شد، سینما هنوز هم به سندروم فروش کمدی مبتلاست؛ بنابراین در صدر گیشه تابستان فیلم‌های «پول و پارتی» به کارگردانی سعید سهیلی، «تگزاس ۳» ساخته سید مسعود اطیابی، «خجالت نکش ۲» به کارگردانی رضا مقصودی، «قیف» اثر محسن امیریوسفی و «ملاقات با جادوگر» ساخته حمید بهرامیان نشسته‌اند. اگرچه فیلم‌های جدی «ساعت ۶ صبح» ساخته مهران مدیری، «مست عشق» اثر حسن فتحی، «در آغوش درخت» ساخته بابک خواجه‌پاشا، «قلب رقه» ساخته خیرالله تقیانی‌پور و «یادگار جنوب» به کارگردانی مشترک پدرام پورامیری و حسین دوماری نیز با فروش خوبی در گیشه تابستان پیش رفته‌اند.  آنچه حالا در ذیل مبحث فروش فیلم‌های کمدی مطرح است، دیگر محدودیت جدول اکران در ژانرهای سینمایی نیست، بلکه حالا بعد از آنکه بیش از دو سال این روند در سینما استمرار داشته، این ذائقه مخاطب سینماست که تنها به تماشای کمدی تنزل پیدا کرده و برای دیدن فیلم‌های غیرکمدی فقط به نام‌های شناخته‌شده اعتبار می‌کند؛ بنابراین چه جای عجب که فیلمسازهای جوان برای ورود به سینما، راه را محدود به سینمای کمدی ببینند، در وضعیتی که کمدی‌های چندگانه حتی با افت کیفیت هم از جدی‌ها جلو می‌زنند. 


پرمخاطب کمدی‌های تابستان:

تعادل در اکران، کمدی‌های بی‌فروغ

«تگزاس ۳»

 ۱۳۰ میلیارد تومان

۲.۴ میلیون مخاطب

پرمخاطب جدی‌های تابستان: 

تعادل در اکران، کمدی‌های بی‌فروغ

«یادگار جنوب»

۱۲ میلیارد تومان

۱۹۶ هزار مخاطب

تازه‌ورود پرمخاطب: 

تعادل در اکران، کمدی‌های بی‌فروغ

«قیف»

۱۳.۷ میلیارد تومان

۲۲۴ هزار مخاطب

سهم کم کودک و نوجوان از سینمای تابستان
خالی ماندن سبد سینمای کودک و نوجوان حالا از حالت انتقاد به غرزدنی بی‌پایان بدل شده که به‌ندرت به نتیجه‌ای مطلوب منتهی شده است. تابستان که از مهم‌ترین و بهترین بازه‌ها برای عرضه محصولات فرهنگی-تربیتی در قالب سرگرمی و تفریح سینمایی به گروه سنی کودک و نوجوان و نیز بازدهی خوب اقتصادی آن برای سازمان‌های فرهنگی و سینمایی است، حالا به شکافی عظیم در این عرصه تبدیل شده که نیازمند فراهم‌سازی امکانات زیرساختی از جنس برنامه‌ریزی و تولید به‌طور ویژه برای این مخاطب است. تأسف‌بار آنکه، در همین حال که ما از خلأ در سینمای کودک و نوجوان در ایران یاد می‌کنیم، سینمای جهان مسحور و متأثر از آثار انیمیشن و پیروزی بی‌مانند آنها در گیشه و در مخاطب‌یابی در سراسر جهان و تسخیر بازارهای بین المللی با آثاری مانند «درون بیرون۲» است که نسخه دوبله آن هم با کیفیت‌های متفاوت به‌زودی در ایران در دسترس قرار گرفت و بسیار هم دیده شد. 
انتخاب کودک و نوجوان ایرانی سینمادوست در سه‌ماهه تابستان محدود به «ایلیا، جست‌وجوی قهرمان» ساخته سیدعلی موسوی‌نژاد و «نوروز» ساخته سهیل موفق بود که هر دو از ابتدای سال جاری آغاز به نمایش عمومی کرده بودند. تا آنکه همزمان با فصل شکوفه‌ها و بازگشایی مدارس و پایان بازه فراغت گروه سنی مخاطب این ژانر سینمایی، فیلم «شهر گربه‌ها۲»ی سیدجواد هاشمی و کمی قبل از آن فیلم «سفر پرماجرا» اثر حجت‌الله سیفی به پرده نقره‌ای راه یافت. امیدوارکننده آنکه، بعد از این قرار است فیلم سینمایی «باغ کیانوش» ساخته رضا کشاورز حداد در مهرماه به سینما آید تا یکی از آثار اقتباسی و تحسین‌شده در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اخیر به مصرف این گروه سنی برسد. 

توسعه محدود به اقتصاد
به هر تقدیر، سینمای ما در سال‌های اخیر و در گذر از رکود حاصل از پاندومی کرونا سربلند بیرون آمد اما این افتخار محدود به سروسامان دادن به معیشت و اقتصاد سینما و سالن‌های آن شد. بپذیریم یا نه، تمرکز بر نجات سینما از رکود اقتصادی موجب شد تا باقی جنبه‌های آن، خاصه محتوا در سینما که مغلوب جذب مخاطب و در نهایت فربه شدن گیشه شد تا به مرحله‌ای برسیم که مخاطب، آن ذائقه رشدیافته را متأثر از قدرت انتخاب پایین، از دست داده یا به سطوحی در حد سرگرمی صرف تنزل داده باشد. این مهم را می‌توان از نظرات کاربران در فضای مجازی نسبت به آثاری با حضور ستاره‌های سینما اما با محتوایی نازل که در ماه‌های اخیر به شدت در این فضاها ابراز شده است، دریافت.

باکس: تازه‌واردها در آستانه پاییز

آغوش باز: 
آغاز اکران از ۲۱ شهریور

تعادل در اکران، کمدی‌های بی‌فروغ

«آغوش باز» روایت‌گر سه قصه عاشقانه است؛ سه زوج که درگیر روابط عاطفی پیچیده‌ای هستند فرصت می‌یابند تا در مواجهه با چالش‌های زندگی و احساسات درونی خود، تعریفی نو از عشق پیدا کنند. این فیلم با به تصویرکشیدن تغییرات احساسی شخصیت‌ها، فضایی دراماتیک و درعین‌حال دل‌نشین خلق می‌کند.
بازیگران اصلی این فیلم عبارت‌اند از: حامد کمیلی، محسن کیایی، گلاره عباسی، شبنم گودرزی، جواد خواجوی، وحید نفر، علی عطایی، میثم نوروزی، روژین فاطوری‌فر، ساینا توکلی، سهیل هژبر، مسعود خانی. با حضور ویژه: مهدی هاشمی، احترام برومند، حسن معجونی. 
عوامل فیلم سینمایی آغوش باز؛ کارگردان: بهروز شعیبی، تهیه‌کننده: علی سرتیپی، مجری طرح و سرمایه‌گذار: محمدمهدی عسکری، نویسندگان فیلمنامه: مهرداد کوروش‌نیا و محمدسجاد نجفی (بر اساس طرحی از بهروز شعیبی)


شه‌سوار:
آغاز از ۲۱ شهریور

تعادل در اکران، کمدی‌های بی‌فروغ

فیلم سینمایی شه‌سوار؛ «شه‌سوار» داستان یک عروسی است که به‌دلیل مرگ‌های پی‌درپی در خانواده بارها به تعویق افتاده است. این بار نیز در آستانه برگزاری عروسی ملیحه و قهرمان، عموی خانواده که به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترهای خانواده شناخته می‌شود، از روی الاغی سقوط کرده و فوت می‌کند. خانواده تصمیم می‌گیرد مرگ او را مخفی کند تا عروسی به هم نخورد اما همین تلاش برای پنهان‌کاری باعث به وجود آمدن اتفاقات کمدی و جذابی می‌شود.
بازیگران این فیلم عبارت‌اند از: مهرداد صدیقیان، الناز حبیبی، هادی کاظمی، عباس جمشیدی‌فر، سعید عطایان، ایمان برات‌پور، حافظ نبی‌زاده، مهرناز افلاکیان، ناهید استواری، عزت‌الله رمضانی‌فر، امیر دژاکام و گیتی قاسمی. 
عوامل فیلم سینمایی شه‌سوار نیز از این قرار است: کارگردان: حسین نمازی، تهیه‌کننده اجرایی: سعید عطایان، مشاور تهیه‌کننده: سعید خانی، مجری طرح و مدیر تولید: پیمان حجازی، موسیقی: فردین خلعتبری

قیف:
آغاز از ۱۵ شهریور

تعادل در اکران، کمدی‌های بی‌فروغ

فیلم قیف روایت ماجراهایی عاشقانه بین چند انسان و غیرانسان است که مدام در معرض خطر قرار می‌گیرد. در خلال این موقعیت‌ها، موضعی انتقادی هم به وضعیت جامعه دارد. قیف مخفف اسم شخصیت رضا عطاران است؛ کسی که از سیاره‌ای به نام هیرکانی به زمین آمده، عاشق شده و سر سفره عقد نشسته است. این موجود فرازمینی اما گرفتار دشمنان قبیله خود هیرکانی‌ها می‌شود. 
رضا عطاران، فریده سپاه‌منصور، گیتی معینی، رضا نیکخواه، صدف اسپهبدی، ویدا جوان، تورج نصر، محمود نظرعلیان، علی باباجانی، شبنم گودرزی، حسین عابدینی، حمید رضا دشتی و عباس جمشیدی‌فر بازیگران این فیلم هستند. 
فیلم قیف به کارگردانی محسن امیریوسفی و نویسندگی مشترک او با رضا عطاران، تهیه‌کنندگی سعید ملکان است. 


کارزار:
آغاز از ۱۵ شهریور

تعادل در اکران، کمدی‌های بی‌فروغ

داستان فیلم «کارزار» روایت متقاطع و پیچیده یک شبانه‌روز از زندگی فریبرز و محبوبه است که با یک حادثه آنها را سر راه زوج دیگری به نام‌های اشکان و ندا قرار می‌دهد. در میان این هیاهو و درگیری‌ها هر کس به فکر نجات زندگی خودش است... .
امیر آقایی، نسیم ادبی، نادر فلاح، علیرضا استادی، هامون سیدی، بهزاد خلج، نازنین صلح‌جو، آسیه اسدزاده، داریوش آهنچیان، علیرضا مهران، حامد جوادی، پویا صفدرپور، پوریا اصلان، حامد طوسی، پریا گوران، ایمان ده‌یادگاری، شهروز شهبازی، سپیده صادقی، دنا شهبازی، علی طایفه، مسعود حکمت، بازیگر خردسال مهنا پیراسته و زنده‌یاد سیامک اطلسی بازیگران این فیلم هستند.

مفت‌بر:
آغاز از ۱۵ شهریور

تعادل در اکران، کمدی‌های بی‌فروغ

فیلم «مفت‌بر» یک عاشقانه بر بستر کمدی است که کارگردان سعی کرده است در آن با تکیه بر موسیقی و فضای شاد لحظات خوشی برای مخاطب ایجاد کند. این اثر درباره یک مرد جوان به همراه همسرش است که دوست دارد بدون اینکه زحمت خاصی بکشد پول دربیاورد؛ بنابراین او از هوش و ذکاوتش بهره می‌گیرد تا به خواسته‌هایش برسد. این مسیر، او و همسرش را در موقعیت‌های کمدی زیادی قرار می‌دهد.
بازیگران مفت‌بر عبارت‌اند از: حامد بهداد، سحردولتشاهی، بهرنگ علوی، فروغ قجابگلی، سیاوش چراغی‌پور، قدرت‌الله ایزدی (آقا رشید)، منوچهر آذری، گیتی معینی، بهزاد داوری، انوش معظمی، مریم شریف‌زاده، محمد نیکبخت، سید محمد موسوی و با حضور رضا بابک و با هنرمندی شقایق فراهانی. 
کارگردانی اثر را عادل تبریزی و تهیه‌کنندگی آن را عبدالله علیخانی و حسین فرحبخش برعهده دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.