کنگره کنفدراسیون فوتبال آسیا، روز ۲۷اردیبهشت‌ماه سال‌جاری مهم‌ترین تصمیم ۲۰سال گذشته خود برای تغییر ساختار برگزاری مسابقات باشگاهی فوتبال در قاره‌کهن را اعلام کرد. طبق این برنامه جدید، مقرر شد تیم‌های باشگاهی کشورهای این قاره در فصل ۲۵-۲۰۲۴ این رقابت‌ها، در دو قالب لیگ قهرمانان آسیا (الیت یا نخبگان) و لیگ قهرمانان آسیا ۲چلنج لیگ (سطح سوم) برابر هم صف‌آرایی کنند.

آبروریزی در شروع لیگ نخبگان

آگاه: در همان روز مشخص شد که فوتبال باشگاهی ایران دو سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی‌آف در لیگ نخبگان دارد اما بیش از آنکه نگران تعداد سهمیه‌مان در این مسابقات مهم و معتبر در قاره آسیا باشیم، دغدغه اصلی‌مان میزبانی از تیم‌های معتبر آسیایی و ستارگان بزرگ این تیم‌های در ورزشگاه‌های پر از مشکلات کشورمان بودیم؛ مسائلی که در آستانه بازی مهم استقلال با الغرافه قطر، یک اتفاق تلخ را رقم زد.

مشکلات تلخ ورزشگاهی که مشکلی نداشت!
درحالی‌که پس از مشکلات ایجادشده برای ورزشگاه آزادی و طولانی شدن زمان بازسازی این ورزشگاه، سرخابی‌ها بالاجبار ورزشگاه شهدای شهرقدس را به‌عنوان محل برگزاری دیدار تیم‌شان در مرحله مقدماتی لیگ نخبگان فوتبال آسیا معرفی کردند، تیتر «رونالدو در قلعه‌حسن‌خان» بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های کشور داشت.
در این زمینه آذری‌جهرمی، وزیر اسبق ارتباطات در یادداشتی اعلام کرد: «اگر کسی اندکی فهم رسانه داشته باشد آثار مخرب روانی این تیتر بر ذهن مخاطب را درک می‌کند. وقتی تیتر خبرش این میزان مخرب است ببینید رخداد واقعی آن چه آثاری خواهد داشت!»؛ موضوعی که نشان‌دهنده عمق فاجعه رخ داده برای فوتبال ایران و اعتبار و آبروی ورزش کشورمان در مجامع بین‌المللی داشته و دارد.
البته «سیدکمال سادات» مدیرکل امنیتی استانداری تهران روز ۲۱شهریورماه اعلام کرد که «ورزشگاه شهدای شهرقدس آماده میزبانی مسابقات لیگ نخبگان آسیاست.» وی که این صحبت را در نشست کمیسیون ورزشی استان تهران که به‌منظور بررسی وضعیت ورزشگاه شهدای شهر قدس برای میزبانی لیگ نخبگان آسیا برگزار شد، مطرح کرد، ضمن قدردانی از تلاش بی‌وقفه فرماندار و شهردار این شهرستان برای آماده‌سازی این ورزشگاه، از این اقدام به‌عنوان یک کار جهادی در سطح ملی یاد کرد و گفت: «بهسازی ورودی تونل بازیکنان به زمین، نصب گیت‌های ورودی تماشاگران، بازسازی پیست و کفپوش، بهینه‌سازی چمن ورزشگاه، «میکسدزون» (راهروهایی که در حد فاصل رختکن به زمین ورزشگاه‌های فوتبال قرار دارد که علاوه بر این محل مصاحبه خبرنگاران با بازیکنان و کادر فنی تیم‌هاست) و نوسازی رختکن و سرویس‌های بهداشتی از اقدامات دیگر مسئولان شهر قدس در ارتقای سطح کیفی ورزشگاه شهدای قدس بود که انجام شده است.»
وی همچنین به تعمیرات در قسمت «وی. آی. پی» این ورزشگاه و «میسکدزون» (راهروی حدفاصل رختکن و محل توقف اتوبوس ورزشکاران) نیز اشاره کرد و افزود: «با تجهیز اتاق کمک‌داور ویدئویی و دیگر قسمت‌های این ورزشگاه تاییدیه‌های لازم از ناظران AFC اخذ و این ورزشگاه آماده میزبانی از مسابقات لیگ نخبگان آسیا است.» اما با نزدیک‌تر شدن به زمان برگزاری دیدار استقلال با الغرافه قطر در هفته نخست لیگ نخبگان آسیا در این ورزشگاه، صحنه‌های تلخی از مشکلات این ورزشگاه نمایان شد...

از قطع برق تا فریادهای دردناک کارگران!
در شرایطی که تمرین یکشنبه‌شب تیم فوتبال الغرافه در ورزشگاه شهرقدس درحال برگزاری بود، پروژکتورهای ورزشگاه خاموش شدند تا بازیکنان این تیم در تاریکی، شرایط عجیبی را تجربه کنند.
پس از دقایقی، قسمت‌های از نورافکن‌های روبه‌روی جایگاه ورزشگاه شهدای شهرقدس روشن شد، اما باز هم نور برای تمرین کافی نبود تا پدرو مارتینس، سرمربی تیم فوتبال الغرافه قطر ناچار شود که نفرات تیمش را به گوشه‌ای از زمین ببرد تا زیر نور اندک پروژکتورها، تمرینات مدنظرش را پیگیری کند.
مشکلات پیش از بازی استقلال – الغرافه، به همین مسئله ختم نشد، زیرا در جریان برگزاری کنفرانس خبری جواد نکونام، حادثه برق‌گرفتگی برای دو تن در ورزشگاه شهدای شهر قدس اتفاق افتاد. این مسئله از این قرار بود که در هنگام برگزاری کنفرانس خبری سرمربی و کاپیتان استقلال، برق مجموعه ورزشگاه شهرقدس دچار نوسان و سپس قطع شد که این مسئله کیفیت صدابرداری را نیز تحت‌تاثیر قرار داد؛ به‌طوری که جواد نکونام و سیدحسین حسینی بدون میکروفون و سیستم پخش صوت، صحبت‌های خودشان را ادامه دادند.
علاوه‌براین، دو نفر از عوامل آماده‌سازی ورزشگاه، دچار حادثه برق‌گرفتگی شدید از ناحیه دست شدند. بااین‌حال آمبولانس حاضر در ورزشگاه به‌دلایل بسیار عجیب! از انتقال این دو حادثه‌دیده به مرکز درمانی خودداری کرد تا شاهد فریادهای تلخ و دردناک این دو مصدوم و انتقال‌شان با خودروی شخصی به بیرون از ورزشگاه (بیمارستان) باشیم.

دلالان پولدار و چمن‌های زرد!
فوتبال، به‌واسطه محبوبیت بالای در میان سایر ورزش‌ها، همیشه در صدر توجهات قرار دارد، به‌همین دلیل سالانه گردش مالی بالایی را در آن شاهد هستیم. با این اوصاف انتقادی که همیشه متوجه فوتبال ایران بوده، حیف و میل کردن این ارقام نجومی و ریختن آن در جیب بازیکنانی است که کیفیت و شایستگی دریافت این ارقام را ندارند و البته چند دلال و مدیربرنامه که از این جابه‌جایی‌ها، پول کلانی به جیب می‌زنند. 
باشگاه‌ها و مدیران عاملی که به فکر هزینه‌های روزانه هستند و با ترکاندن بمب‌های نقل و انتقالاتی، قصد دارند میان هواداران خود را مدیران موجهی جلوه دهند، برنامه خاصی برای رفع مشکلات زیرساختی و تجهیز اماکن ورزشی خود ندارند و همیشه از مدیران ورزش و فدراسیون فوتبال و نهادهای عمومی دیگر، برای تجهیز و نوسازی محل برگزاری مسابقات و حتی تمرینات تیم‌های خود، طلب‌کار هستند؛ نهادهایی که خودشان با استفاده از مدیران کارنابلد! منشأ و عامل ویرانی اماکن ورزشی ملی و استانی هستند.
همین سال گذشته بود که افتضاح کیفیت چمن ورزشگاه آزادی در شرایطی که بزرگان فوتبال دنیا از جمله کریس رونالدو در لباس النصر یا نیمار در لباس الهلال به تهران آمده بودند، سوژه محافل خبری بین‌المللی شد و یک آبروریزی بین‌المللی را رقم زد، تا جایی که حتی صدای شهید رئیسی به‌عنوان رییس‌جمهوری وقت هم بلند شد و عنوان کرد مردم ایران شایسته زیرساخت‌های ورزشی بهتری هستند و همان زمان دستور ساخت یک ورزشگاه مدرن در تهران را داد و کارهای اولیه آن هم انجام شد ولی این ورزشگاه به این زودی‌ها به بهره‌برداری نخواهد رسید.
حالا با گذشت یک سال و درحالی‌که انتظار می‌رفت سران فوتبال ایران از فاجعه سال گذشته درس بگیرند و در این یک سال عزم خودشان را برای بهبود اوضاع جزم کنند، به جایی رسیدیم که حتی شرایط سال گذشته هم برای‌مان فراهم نیست و دو تیم مطرح و پرطرفدار پایتخت برای میزبانی از تیم‌ها خانه به دوش هستند و هر هفته دنبال یک محل مناسب برای برگزاری بازی‌هایشان در یک شهر دیگر هستند و این خودش یک فاجعه بزرگ در فوتبال ایران محسوب می‌شود.
این فاجعه در شرایط فعلی و در میادین فرامرزی مثل لیگ نخبگان آسیا، جنبه بین‌المللی هم پیدا کرد؛ درحالی‌که مدیران ورزش ایران می‌توانستند پس از آبروریزی سال گذشته، خیلی از زودتر به فکر رفع مشکلات ورزشگاه آزادی به‌عنوان اصلی‌ترین ورزشگاه کشور برای میزبانی از رقابت‌های تیم‌ ملی و تیم‌های باشگاهی کشور در مسابقات برون مرزی بیافتند؛ اما آنها فرصت‌های طلایی را از دست دادند تا ورزشگاه قدس تهران، به‌عنوان میزبان سرخابی‌ها در آسیا معرفی شود و فاجعه بزرگ رقم بخورد.

پائیز نجات‌بخش یا ادامه حسرت...
در حالی که مهدی نصیبی، مدیر مجموعه ورزشی آزادی اعلام کرد که «بازسازی مجموعه ورزشی آزادی به صورت سه شیفت و تمام‌وقت و با حداکثر ظرفیت و سرعت در حال انجام است و کوچک‌ترین کوتاهی و تعللی در این زمینه وجود ندارد و خیال فوتبال‌دوستان از این بابت راحت باشد،» مشخص نیست که این ورزشگاه چه زمانی آماده میزبانی از تیم‌های ملی و باشگاهی کشور خواهد بود.
هرچند احمد دنیامالی، وزیر ورزش و جوانان، با اشاره به اقدامات در حال انجام در ورزشگاه آزادی، از اتمام بازسازی بخش غربی تا پایان پاییز خبر داد و اعلام کرد که با پایان بازسازی این بخش، استادیوم آزادی از پایان پاییز در اختیار فوتبال ایران قرار خواهد گرفت؛ ولی همچنان موج نگرانی‌ها در میان هواداران فوتبال و جامعه ورزش کشور وجود دارد که آبروریزی میزبانی تیم‌های ملی و باشگاهی ایران از حریفان بین‌المللی؛ آن هم به‌دلیل مشکلات زیرساختی، تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.
همین سوءمدیریت‌هاست که باعث می‌شود تیم ملی ایران، در ورزشگاهی با چمن افتضاح میزبان قرقیزستان (در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی) باشد و صادق ورمرزیار با صراحت بگوید که «هیچ‌کس مشکلات فوتبال ایران را گردن نمی‌گیرد. ما یک زمین چمن استاندارد در کل کشور نداریم که از یک بازی بین‌المللی، میزبانی کنیم. من به شخصه از این موضوع خجالت‌زده شدم. وقتی کیفیت چمن ورزشگاه‌های کشورهای همسایه را می‌بینیم، باید حسرت بخوریم...»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.