۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۶٬۸۳۰
این کارزار ادامه دارد...

آگاه: زندگی مبارزه است
«از یکی از بزرگان تاریخ خودمان، یک جمله‌ای را نقل می‌کردند در این مبارزات مشروطه و این‌ها، نام او بر سر زبان‌هاست خیلی، می‌گویند او به یارانش، به دوستانش می‌گفت بجنگید، مبارزه کنید، در همان وقتی که می‌بینید کار سخت است، باز هم مبارزه کنید، تا وقتی که ببینید که قطعا شکست خواهید خورد، برسید به آنجایی که ببینید که الان دیگر قطعا شکست خواهید خورد، وقتی رسیدید به آنجایی که دیدید حتما شکست می‌خورید، باز هم مبارزه کنید، آن وقت پیروز خواهید شد و این حرف درستی‌است.» (کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»)
در نگاه رهبر انقلاب اسلامی زندگی یک مبارزه است، مبارزه‌ای مستمر: «زندگی یک مبارزه است، کل زندگی عبارت است از یک مبارزه‌ بلندمدت، مبارزه با عوامل طبیعی، مبارزه با موانع اجتماعی، مبارزه با درون خود انسان که مبارزه‌ با نفس است. دائم انسان در حال مبارزه است.» ۸/۳/۱۳۸۱ و الگوهای شاخص و برتر این نوع نگاه و عمل در حیات بشری ائمه(ع) هستند: «چطور است که همه‌ ائمّه به شهادت می‌رسند؟ چرا امام جواد(ع) در ۲۵سالگی، امام عسکری (ع) در ۲۸سالگی به شهادت می‌رسند؟ چرا اینها را می‌کُشند؟ چرا موسی‌بن‌جعفر(ع) را چند سال به زندان می‌اندازند و در زندان به شهادت می‌رسانند؟ زندگی، زندگی مبارزه بود.» ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
البته جهاد و مبارزه صرفا قتال به معنای درگیری با دشمن در میدان جنگ نظامی نیست: «جهاد، چیزی است؛ قتال، چیز دیگری است؛ بینشان عموم و خصوص مطلق است.» ۱۳۹۶/۰۳/۱۷ در حقیقت «جهاد فقط شمشیر گرفتن و جنگ کردن در میدان قتال نیست.» ۱۳۹۵/۰۲/۲۹ «قتال یک گوشه‌ای از جهاد است. جهاد یعنی حضور در میدان با مجاهدت، با تلاش، با هدف و با ایمان؛ این می‌شود جهاد. لذا «جاهدوا بأموالکم و أنفسکم فی سبیل الله»؛ جهاد با نفس، جهاد با مال. جهاد با نفس کجاست؟ فقط به این است که توی میدان جنگ برویم و جانمان را کف دست بگیریم؛ نه، یکی از انواع جهاد با نفس هم این است که شما شب تا صبح را روی یک پروژه‌ تحقیقاتی صرف کنید و گذر ساعات را نفهمید. جهاد با نفس این است که از تفریحتان بزنید، از آسایش جسمانی‌تان بزنید، از فلان کار پرپول و پردرآمد - به قول فرنگی‌ها پول‌ساز - بزنید و تو این محیط علمی و تحقیقی و پژوهشی صرف وقت کنید تا یک حقیقت زنده‌ علمی را به دست بیاورید و مثل دسته‌گل به جامعه‌تان تقدیم کنید؛ جهاد با نفس این است. یک قسمت کوچکی هم جهاد با مال است.» ۱۳۸۹/۰۴/۰۲ بنابراین «جهاد فقط به‌معنای قتال نیست، فقط به‌معنای جنگ نظامی نیست؛ جهاد یک معنای بسیار وسیع‌تری دارد.» ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
البته حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مبتنی بر آموزه‌های دینی معنا و تعریفِ خاصی را برای مفهوم «جهاد و مبارزه» قائل هستند و هرگونه تلاش و کوششی را به‌صورت عام و کلی جهاد نمی‌دانند: «هر تلاشی را نمی‌شود گفت جهاد. در جهاد، حضور و رویارویی با دشمن، مفروض است. انسان یک تلاشی می‌کند، دشمنی در مقابل او نیست؛ این جهاد نیست. اما یک وقت شما می‌خواهید یک تلاشی را انجام دهید که به‌خصوص یک دشمنی سینه‌به‌سینه شما ایستاده است؛ این می‌شود جهاد.» ۱۳۹۰/۰۱/۰۸ 
در چنین چارچوبی ایشان جهاد و مبارزه را رویکرد و بینشی همیشگی و مستمر و دائم می‌بینند و برای تبیین این نوع نگاه به قرآن استناد می‌کنند: «خدای متعال می‌فرماید: یااَیُّهَا النَّبِیُّ اتَّقِ اللّهَ وَ لا تُطِعِ الکافِرینَ وَ المُنفِقین‌؛ دنبال آنها مرو، مراقب باش؛ در جای دیگر می‌فرماید: یا اَیُّهَا النَّبِیُّ جاهِدِ الکُفّارَ وَ المُنافِقینَ وَ اغلُظ عَلَیْهِم‌؛ با کفّار و با منافقین مبارزه کن. می‌فرماید «جاهِد»؛ نمی‌فرماید «قاتِل»؛ «قاتِلِ الکُفّارَ وَ المُنافِقین» [قتال] همیشه لازم نیست، امّا جهاد همیشه لازم است.» ۱۳۹۵/۰۹/۲۷

اَشکال مختلفِ مبارزه
در نگاه رهبر انقلاب «[امروز] جنگ نظامی مطرح نیست؛ امروز برای کشور ما جنگ نظامیِ سنّتی و متعارف احتمال بسیار بسیار ضعیفی است لکن جهاد باقی است.» ۱۳۹۵/۰۳/۰۳ لذا امروز میادین گوناگون و متنوعی از جهاد و مبارزه پیش‌روی ماست: «ممکن است یک وقت این جهاد به شکل قتال باشد، ممکن است جهاد مالی باشد، ممکن است جهاد علمی باشد، ممکن است جهاد فنی باشد؛ همه‌ی اینها جهاد است؛ انواع و اقسام جهاد و مبارزه است.» ۱۳۹۰/۰۱/۰۸ «جهاد شامل جهاد فکری، جهاد عملی، جهاد تبیینی و تبلیغی، و جهاد مالی است.» ۱۳۹۵/۰۲/۲۹  بنابراین انواع و اقسام عرصه‌های مبارزه پیش‌روی عنصر مومن است: «ممکن است یک وقت این جهاد به شکل قتال باشد، ممکن است جهاد مالی باشد، ممکن است جهاد علمی باشد، ممکن است جهاد فنی باشد؛ همه‌ اینها جهاد است؛ انواع و اقسام جهاد و مبارزه است. اگر بخواهیم در ادبیاتِ امروز ما برای «جهاد» معادلی پیدا کنیم، می‌شود «مبارزه».» ۱۳۹۰/۰۱/۰۸
جهاد و مبارزه در نگاه رهبر انقلاب در عرصه‌ مناسبات و معادلات سیاسی و علمی نیز جاری است: «گاهی جهاد، جهاد سیاسی است، گاهی جهاد فرهنگی است، گاهی جهاد نرم است، گاهی جهاد سخت است، گاهی با سلاح است، گاهی با علم است؛ همه‌ اینها جهاد است.» ۱۳۹۵/۰۹/۲۷ 
رهبر انقلاب صحنه‌ مبارزه را عرصه‌ درگیری دو جبهه‌ حسینی و یزیدی می‌دانند، دو جبهه‌ای که در طول تاریخ امتداد داشته و امروز نیز با یکدیگر در نبردند: «کارزار میان جبهه‌ حسینی و جبهه‌ یزیدی تمام‌نشدنی است؛ این کارزار ادامه دارد... این جبهه‌ حسینی است که در مقابله‌ با ظلم فعالیت می‌کند و جهاد می‌کند. نقطه‌ مقابلش هم جبهه‌ جُور است، جبهه‌ِ ظلم است، جبهه‌ شکستن عهد الهی است. امروز شما در دنیا این را می‌بینید، قبل از دوران امام حسین (ع) هم این دوجبهه‌ای وجود داشت، در زمان بعد از ایشان هم وجود داشته، امروز هم وجود دارد، تا آخر هم وجود خواهد داشت. در همه‌ اینها «اِنّی سِلمٌ لِمَن سالَمَکُم»؛ با هر کسی که در جبهه‌ شما است.» ۱۴۰۳/۰۶/۰۴
و البته در هر دوران تاریخی، این مبارزه براساس شرایط و عوامل و... اقتضائات و اَشکال خاصی دارد هرچند که اصل مبارزه‌ حق علیه باطل تمام‌ناشدنی و مستمر و پایدار است: «این جنگ اَشکال مختلفی دارد: در دوران شمشیر و نیزه یک‌جور است، در دوران اتم و هوش مصنوعی و امثال اینها یک‌جور دیگر است، ولی هست؛ در دوران تبلیغات به‌وسیله شعر و قصیده و حدیث و بیان کلمات یک‌جور است، در دوران اینترنت و کوانتوم و امثال اینها هم یک‌جور دیگر است، ولی هست؛ در دوران دانشجو بودنِ انسان یک‌جور است، در دوران مدیر شدن و مسئول شدن یک‌جور دیگر است؛ در همه‌ِ احوال هست. «حَربٌ‌ لِمَن‌ حارَبَکُم» نباید فراموش بشود. «حَربٌ‌ لِمَن‌ حارَبَکُم» همیشه به معنای تفنگ به دست‌گرفتن نیست؛ به معنای درست اندیشیدن، درست سخن گفتن، درست شناسایی‌کردن، دقیق به هدف زدن است؛ «حَربٌ‌ لِمَن حارَبَکُم» این‌جوری است.» ۱۴۰۳/۰۶/۰۴

به تکلیفمان در میدانِ «جنگ ترکیبی» عمل کنیم
امروز ایران اسلامی میدان یک «جنگ ترکیبی» تمام‌عیار است و دشمنانِ مستکبر و خبیث از عرصه‌های مختلف تهاجم خود را علیه ملت ایران سازماندهی کرده‌اند: «امروز در این جنگ ترکیبی موجود، حمله‌ نظامی نیست؛ دشمن حمله‌ نظامی نمی‌کند، کارهای دیگر می‌کند... بله، در جنگ ترکیبی، حمله‌ نظامی نیست امّا حمله به باورهای دینی و سیاسی است؛ حمله‌ دشمن به باورهای دینی و باورهای سیاسی است... می‌خواهند شعله‌ امید را در دل جوانان ما خاموش کنند، جوان را مأیوس کنند. یأس یعنی بن‌بست؛ وقتی که جوان از پیشرفت مأیوس شد، از آینده مأیوس شد، احساس بن‌بست می‌کند؛ از کسی که احساس بن‌بست می‌کند، نمی‌شود توقّع داشت درست کار کند. می‌خواهند اختلاف‌افکنی کنند، می‌خواهند در کشور دوقطبی ایجاد کنند؛ می‌خواهند نرم‌افزار واقعی قدرت ملی کشور را از دست ملت بگیرند، بی‌اثر کنند؛ این نرم‌افزار عبارت است از ایمان مردم، ارزش‌های دینی مردم، ارزش‌های ملی مردم، اعتقادهای مردم. وقتی این کارها را انجام دادند، دنبال این هستند که در کشور بی‌ثباتی به وجود بیاید، ناامنی به وجود بیاید، اگر بتوانند جنگ داخلی ایجاد کنند؛ که البته سرشان به سنگ خورده است و خواهد خورد. در جنگ ترکیبی، دشمن از رسانه استفاده می‌کند، از عامل فرهنگی استفاده می‌کند، از عامل امنیتی استفاده می‌کند، از نفوذ استفاده می‌کند، از عامل اقتصادی استفاده می‌کند؛ از همه‌ این عوامل استفاده می‌کند برای اینکه ملت را در محاصره قرار بدهد.» ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
در عرصه‌ جنگ ترکیبی دشمن از سوی «تحریم» را به میدان آورده و از سوی دیگر «تحریف» را: «به‌موازات تحریم یک جریان تحریف هم هست؛ در کنارش یک جریان تحریف هست؛ تحریف حقایق، واژگون نشان دادن واقعیات؛ چه واقعیات کشور ما، چه واقعیات مرتبط با کشور ما؛ این هم یکی از کارهایی است که آنها انجام می‌دهند. هدف از این تحریف دو چیز است، دو کار را می‌خواهند انجام بدهند: یکی، ضربه به روحیه‌ مردم است... یکی [هم] آدرس غلط دادن برای رفع مشکل تحریم است.» ۱۳۹۹/۰۵/۱۰ در این جنگ «امروز بیشترین تحرک دشمنان ما علیه ما بیش از تحرکات امنیتی و اقتصادی، تحرکات تبلیغاتی و جنگ نرم و تبلیغات رسانه‌ای است؛ برای اینکه بر افکار عمومی مردم مسلط بشوند مبالغ هنگفت هزینه می‌کنند، کارهای بسیار انجام می‌دهند... وقتی افکار عمومی یک ملّت در اختیار بیگانه قرار گرفت، حرکت آن ملت هم طبعا طبق میل آن بیگانه پیش خواهد رفت.» ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
از طرف مقابل «مومن متعبد انقلابی» در مقابل چنین تهاجم چندوجهی‌ای تکالیف مهمی برای جهاد و مبارزه در میدان‌های گوناگون دارد. در این میان یک عرصه‌ مهم مبارزه «جهاد تبیین» است: «خیلی از حقایق هست که باید تبیین بشود. در قبال این حرکت گمراه‌کننده‌ای که از صد طرف به سمت ملّت ایران سرازیر است و تأثیرگذاری بر افکار عمومی که یکی از هدف‌های بزرگ دشمنان ایران و اسلام و انقلاب اسلامی است و دچار ابهام نگه‌داشتن افکار و رهاکردن اذهان مردم و بخصوص جوان‌ها، «حرکت تبیین» خنثی‌کننده‌ این توطئه‌ دشمن و این حرکت دشمن است. هر کدام از شما به‌عنوان یک وظیفه، مثل یک چراغی، مثل یک نوری پیرامون خودتان را روشن کنید.» ۱۴۰۰/۰۷/۰۵ باید در این میدانِ مبارزه حقایق را روایت کرد و با کژروایت‌ها و تصویرسازی‌های غلط و دروغین مقابله‌ موثر رسانه‌ای و هنری و تلیغاتی نمود: «شما روایت کنید حقایق جامعه‌ خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند... این کاری است که ما باید انجام بدهیم؛ وظیفه‌ جوان‌های ما است.» ۱۴۰۰/۰۹/۲۱ و در کنار آن «جهاد فرهنگی» مطرح است: «اینکه گفتیم جوان‌های مؤمن و حزب‌اللّهی و انقلابی کارهای فرهنگی خودجوش را رها نکنند و دنبال بکنند، و همه‌ دستگاه‌های فرهنگی کشور را دعوت کردیم و می‌کنیم که در این جهت حرکت کنند، این، بخش فرهنگیِ این عدم تبعیّت است.» ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
البته علاوه بر جهاد تبیین و مبارزه در میدانِ جنگ رسانه‌ای و فضای مجازی، باید جهاد اقتصادی را نیز جدی گرفت. دشمن از سویی به دنبال فروپاشی اقتصاد کشور است و از سوی دیگر نیز تلاش می‌کند با تحمیل فشار بر زندگی و معیشت مردم، زمینه‌ نارضایتی مردم و در نهایت جدایی آنان از نظام اسلامی را رقم بزند. در مقابل چنین نقشه‌ای باید به تقویت تولید ملی و کنترل تورم همت گماشت و این خود یک میدان مهم برای کنش جهادی است.

من شمشیر کشیده‌ام...
«من شمشیر را کشیدم، مشغولیم، ما از چپ و راست داریم می‌زنیم» ۱۳۹۵/۰۳/۳۱ رهبر انقلاب اسلامی همگان را به میدان جهاد و مبارزه علیه جبهه‌ یزیدی که امروز با عنوان نظم آمریکایی – صهیونیستی شناخته می‌شود فرامی‌خوانند و با ندایی رسا اعلام می‌کنند: «خرمشهرها در پیش است.» ۱۳۹۵/۰۳/۰۳ و قاطعانه از پیروزی جبهه‌ حق به شرط عمل به وظیفه سخن می‌گویند: «این را ما یقین داریم که در این کارزاری که بین حق و باطل، امروز راه افتاده است - کارزار بین اسلام و معارف اسلامی و بیداری اسلامی از یک سو، و طمع‌ورزی‌های استکباری سیاست‌های شیاطین عالم و در رأس آنها شیطان بزرگ یعنی دولت آمریکا از یک طرف دیگر - پیروزی با ماست؛ پیروزی با طرف حق است. در این، هیچ تردیدی وجود ندارد. همه‌ قرائن این را نشان می‌دهند و تأیید می‌کنند. طبیعتِ سنن الهی هم همین است؛ یعنی غیر از این معنی ندارد. آن گروهی که طرفدار حق‌اند اگر بایستند و اقدام بکنند، شکی نیست که بر باطل پیروز خواهند شد. سنت‌های الهی در جهت تقویت حق است.» ۱۳۸۶/۰۵/۲۸
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.