دکتر حسین هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح می‌کند غزه، شهری با مساحت ۳۶۵کیلومترمربع و جمعیتی بیش از دومیلیون نفر، توانسته در مقابل رژیم صهیونیستی ایستادگی کند. این مقاومت نشان می‌دهد که تفکر جهادی در میان ملت فلسطین نهادینه شده است و رژیم صهیونیستی با بمباران‌ها و کشتارها نمی‌تواند معادلات میدانی را تغییر دهد.

فتح پس از طوفان

آگاه: یک سال از آغاز عملیات غرورآفرین و بی‌نظیر طوفان الاقصی گذشت. عملیاتی که در آن چهره واقعی رژیم بر بسیاری از مردم جهان آشکار شد. تحلیل شما از این یک سال و اتفاقی پیرامونی آن چیست؟
پس از گذشت یک سال از عملیات طوفان الاقصی، می‌توان این جنگ یک‌ساله غزه را از دو زاویه مورد بررسی و تحلیل قرار داد؛ نخست، به آسیب‌هایی که به غزه وارد شده است. در فضای سکوت جامعه جهانی، از ۷اکتبر تاکنون، رژیم صهیونیستی از همه ابزارهای کشتار جمعی برای قتل‌عام مردم غزه استفاده کرده است. شمار شهدای غزه از ۴۲هزار نفر فراتر رفته و تعداد مجروحان نیز از ۹۶هزار نفر تجاوز کرده است. تمام زیرساخت‌های شهر غزه نابود شده است.
در تحلیل دوم، باید به آسیب‌هایی که رژیم صهیونیستی متحمل شده است، اشاره کنیم. در طول یک سال گذشته، شمار کشته‌های این رژیم از دوهزار نفر تجاوز کرده و تعداد زخمی‌ها از ۹هزار سرباز فراتر رفته است. ۱۵هزار نفر از سربازان ذخیره ارتش اسرائیل نیز فرار کرده‌اند. همچنین، هزینه‌های جنگ رژیم صهیونیستی در طول این یک سال از یک‌میلیارد دلار فراتر رفته است. اکثر تاسیسات صنعتی و اقتصادی این رژیم در شمال اراضی اشغالی تعطیل شده و بیش از یک‌میلیون نفر از شهرک‌نشینان صهیونیست در پناهگاه‌ها به سر می‌برند.
اگر این موارد را در مقابل هم قرار دهیم، می‌بینیم که غزه، شهری با مساحت ۳۶۵‌کیلومترمربع و جمعیتی بیش از دومیلیون نفر، توانسته در مقابل رژیم صهیونیستی ایستادگی کند. این مقاومت نشان می‌دهد که تفکر جهادی در میان ملت فلسطین نهادینه شده است و رژیم صهیونیستی با بمباران‌ها و کشتارها نمی‌تواند معادلات میدانی را تغییر دهد. بنیامین نتانیاهو در طول یک سال اخیر از هر ابزاری برای تغییر این معادلات استفاده کرده است. با این‌حال، پس از شکست‌های مکرر و ناکامی در اجرای سناریوهای خود برای اخراج دومیلیون شهروند غزه به خارج از اراضی اشغالی، این رژیم ناکام مانده است.
اکنون، نتانیاهو به طراحی جدیدی برای منطقه روی آورده که شامل ترور شخصیت‌های تاثیرگذار محور مقاومت و حملات به جنوب لبنان و بمباران مردم این کشور است. اما این سناریو نیز شکست خورده و محور مقاومت منسجم‌تر از همیشه در مقابل رژیم صهیونیستی ایستادگی خواهد کرد.
درحال‌حاضر، ارتش رژیم صهیونیستی در اطراف نهر لیتانی لبنان موضع جنگی گرفته است و احتمال می‌رود که در روزهای آینده حمله زمینی ازسوی این رژیم به لبنان صورت گیرد. در چنین شرایطی، منطقه به سمت یک جنگ گسترده حرکت خواهد کرد که ممکن است کشورهای دیگری نیز درگیر آن شوند.

در طول یک‌سال گذشته جبهه‌ مقاومت روزهای متفاوتی را پشت سر گذاشته‌اند و شخصیت‌هایی چون شهیدان مقاومت را از دست داده‌اند. به نظر شما، پس از این یک سال، مقاومت چه تغییراتی کرده و با از دست دادن برخی از افراد شاخص، چه آینده‌ای در پیش دارد؟
ترور شخصیت‌های تاثیرگذار در محور مقاومت ممکن است اثرات روانی مقطعی داشته باشد، اما این جنبش‌های مبارزه منطقه‌ای، مانند حماس، جهاد اسلامی، حزب‌الله، الحشد الشعبی در عراق و انصارالله در یمن، به افراد وابسته نیستند. این مجموعه‌ها به‌صورت شورایی اداره می‌شوند و توانایی خودترمیمی دارند؛ به این معنی که به‌سرعت خود را بازسازی می‌کنند و برای هر سناریویی، واکنش مناسب طراحی می‌کنند. در ماه‌های اخیر، محورهایی مانند الحشد الشعبی در عراق، انصارالله در یمن و حزب‌الله در لبنان به‌صورت هماهنگ یک جبهه گسترده را آغاز کرده‌اند، به‌گونه‌ای که یک ارتباط میدانی میان این سه محور وجود دارد. در هفته‌ها و ماه‌های گذشته، اراضی اشغالی، به‌ویژه اطراف حیفا و بندر ایلات، عملا فلج شده‌اند. رژیم صهیونیستی بسیاری از کارخانه‌های این مناطق را تعطیل کرده و حتی پروازهای فرودگاه بین‌المللی خود را به حالت تعلیق درآورده است.

پس از گذشت یک‌سال از عملیات طوفان الاقصی، مختصات منطقه خاورمیانه به چه سمت‌وسویی حرکت کرده است؟
درحال‌حاضر، منطقه به سمت یک جنگ گسترده پیش می‌رود و شرایط به سمت یک نقطه نهایی حرکت می‌کند. به این معنا که اگر رژیم صهیونیستی دست به ماجراجویی جدیدی بزند، محور مقاومت با قدرت بیشتری وارد عمل خواهد شد. این نبرد، مسئله مرگ و زندگی بین محور مقاومت و رژیم صهیونیستی است و در نهایت، آینده خاورمیانه و منطقه پس از این عملیات و درگیری‌ها مشخص خواهد شد. پس از یک سال از عملیات طوفان الاقصی، به‌دلیل اختلاف‌نظرهایی که وجود دارد، اکنون شاهد هستیم که یک‌میلیون صهیونیست درحال آماده‌شدن برای خروج از اراضی اشغالی و مهاجرت به‌سمت کشورهای اروپایی و آمریکا هستند. این روند می‌تواند رژیم صهیونیستی را به چرخه فروپاشی وارد کند.

این تنفر و انزجاری که نسبت به رژیم اشغالگر به وجود آمده و تظاهرات‌های بسیاری که پس از طوفان در نقاط مختلف دنیا شکل گرفته است، چگونه می‌تواند فراگیرتر و موثرتر شود؟
در واقع، برای اولین‌بار تشکل‌ها و جنبش‌های دانشجویی در اروپا و آمریکا علیه رژیم صهیونیستی شکل گرفته‌اند و این جنبش‌ها در حال گسترش هستند. بسیاری از کشورها این جنبش‌های دانشجویی را پذیرفته‌ و آن‌ها تاثیرات مهمی داشته‌اند. موج عمومی ضد رژیم‌صهیونیستی درحال افزایش است و ملت‌های اسلامی اکنون چهره واقعی غرب و رژیم صهیونیستی را شناخته‌اند. به همین دلیل، رژیم صهیونیستی اکنون به‌شدت در انزوا قرار دارد. اخیرا نیز شاهد بودیم که وقتی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد، اکثر حاضران تالار سخنرانی را ترک کردند و طبق گزارش روزنامه‌های عربی، نتانیاهو در برابر صندلی‌های خالی سخنرانی کرد. این مسئله نشان‌دهنده انزوای سیاسی رژیم صهیونیستی حتی در کشورهای غربی است.

قبل از رویدادهای اخیر، برخی کشورهای خاورمیانه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را در دستورکار خود قرار داده بودند. به نظر شما، بعد از این تحولات، این سیاست‌ها به چه شکلی درآمده است؟
بسیاری از کشورهایی که در گذشته به‌صورت آشکار با رژیم صهیونیستی روابط برقرار کرده بودند و حتی آنهایی که در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد روابط بودند، اکنون درحال تجدیدنظر در رابطه با رژیم صهیونیستی هستند. ممکن است حتی برخی کشورها روابط خود را با این رژیم قطع کنند؛ بنابراین، رژیم صهیونیستی در میان کشورهای عربی و اسلامی به‌طور فزاینده‌ای منزوی شده است. همچنین، حتی در میان کشورهای اروپایی نیز هشدارهای شدیدی به بنیامین نتانیاهو به‌خاطر ماجراجویی‌های اخیر او داده شده است؛ به‌عنوان‌مثال، اظهارات اخیر امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، نسبت‌به سیاست‌های بنیامین نتانیاهو و هشداری که درباره حمله زمینی به لبنان به اسرائیل داده شد، نشان‌دهنده تشکیل جبهه گسترده‌ای علیه رژیم صهیونیستی در جهان است.
در مجموع شرایط منطقه درحال‌حاضر بسیار حساس است. روزهای آینده روزهای تعیین‌کننده‌ای خواهند بود و ممکن است اتفاقات بزرگی رخ دهد. اسرائیل در شرایط سختی قرار دارد و دست به خودزنی کرده و از کشتار مردم می‌خواهد دستاورد نظامی داشته باشد اما ترور و کشتار مردم در تغییر معادلات جنگ خیلی موثر نخواهد بود.
سیدحسن نصرالله یک شخصیت تاثیرگذار در حوزه مقاومت اسلامی است که چهار دهه عمر شریف خود را در مبارزه با رژیم صهیونیستی گذراند و ازلحاظ توانمندی سیاسی و فرماندهی در تراز بالا قرار داشت و شهادت وی تاثیر روانی مقطعی بر ملت‌های مسلمان و به‌ویژه ملت لبنان و حزب‌الله باقی خواهد گذاشت. اما حزب‌الله یک تشکل خودساخته است به این مفهوم که به‌سرعت می‌تواند خود را بازسازی کند. در گذشته در اوایل یعنی یک دهه بعد از تشکیل حزب‌الله در سال ۱۹۹۲ دبیرکل حزب‌الله آن زمان سید عباس موسوی به شهادت رسید و سیدحسن نصرالله جایگزین وی شد. در واقع حزب‌الله، قائم بر افراد نیست و به‌صورت شورایی اداره می‌شود. ظرف روزهای آینده، شخصیت دیگری ازسوی شورای رهبری حزب‌الله انتخاب خواهد شد که قطعا در تراز بالایی از فهم سیاسی و مدیریت میدانی قرار دارد و حزب‌الله به‌سرعت خواهد توانست از این مرحله دردناک عبور کند و با قدرت بیشتر، با تاکتیک جدیدتر و ایده‌های خلاقانه‌تری در تقابل با رژیم صهیونیستی حرکت کند. اینگونه شهادت‌ها خیلی در روند جنگ موثر نخواهند بود همچنان که ما شاهد بودیم عماد مغنیه و فواد شکر هم به شهادت رسیدند و تاکنون شخصیت‌های میدانی مهمی به شهادت رسیدند ولی حزب‌الله به مسیر خود ادامه داد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.