در روز ۲۶فروردین سال جاری، عملیات غرورانگیز و ظفرمندانه «وعده صادق۱» انجام گرفت؛ عملیاتی که با موفقیت صددرصدی همراه بود و در جریان آن، انواع مشخصی از پهپاد و موشک به اهداف معینی در اراضی اشغالی و مواضع و اماکن صهیونیستی اصابت کردند.

شباهت‌ها و تمایزهای دو وعده صادق

آگاه: این عملیات سلحشورانه در پاسخ به جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری کشورمان در دمشق و شهادت سردار «محمدرضا زاهدی» و سردار «محمدهادی حاجی‌رحیمی» صورت گرفت.
در جریان عملیات وعده صادق۱، صهیونیست‌ها در ابتدای امر مدعی بودند که ۹۹درصد موشک‌ها و پهپادهای ایرانی را رهگیری و منهدم کرده‌اند؛ اگرچه از همان ابتدا مشخص بود که اشغالگران درحال لاف‌زنی هستند اما به‌هرترتیب به‌طور رسمی زیر بار نمی‌رفتند که موشک‌های ایرانی به اهداف معین اصابت کرده‌اند. اما پس از چند روز، صهیونیست‌ها لب به اعتراف گشودند و مجبور شدند به نقطه‌زنی موشک‌های سپاه اقرار کنند. «رادیو ارتش اسرائیل» در همین رابطه اعلام کرد: تل‌آویو تنها موفق به رهگیری ۲۵درصد از موشک‌ها و پهپادهای ایران شد. گزارش «رادیو ارتش اسرائیل» حاکی از آن بود که از میان هشت موشک «اس‌ام-۳» که در روز حمله ایران به اسرائیل در روز ۱۴آوریل از جنگنده‌های آمریکا در دریای سرخ شلیک شد، تنها دو موشک موفق به اصابت به اهداف مدنظر خود شدند. این رقم به معنی آن است که نرخ شکست این موشک‌ها در رهگیری پهپادها و موشک‌های ایران ۷۵درصد بوده است. اس‌ام-۳ نوعی سامانه موشکی سطح به هوای آمریکاست که برای رهگیری موشک‌های بالیستیک کوتاه‌برد و میان‌برد ساخته شده است.
یکی از مکان‌های مهمی که در جریان عملیات «وعده صادق۱» در اراضی اشغالی مورد اصابت پرتابه‌های نقطه‌زن ایران قرار گرفت، پایگاه هوایی و فوق‌استراتژیک «نواتیم» در صحرای نقب در جنوب اراضی اشغالی بود؛ پایگاهی که آشیانه اصلی جدیدترین هواپیماهای «اف۳۵» است و حفاظت‌شده‌ترین مکان در اراضی اشغالی محسوب می‌شود.
بنا به گفته سرلشکر رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء در عملیات وعده صادق، آمریکا با حمایت کامل و گلچینی از قدرت‌های ناتو به‌ویژه انگلیس و فرانسه و برخی کشورهای منطقه، لایه‌های دفاعی متعددی در برابر قدرت تهاجمی موشکی و پهپادی ایران ایجاد کردند و در جغرافیایی به‌وسعت حداقل یک‌میلیون کیلومترمربع بر فراز فضاهای عراق، اردن، شمال عربستان، دریای سرخ، شرق مدیترانه، قبرس و فلسطین اشغالی آرایش دفاعی گرفتند.
طبق اظهارات فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء، عملیات تهاجمی وعده صادق را بخشی از نیروی هوافضای سپاه برعهده داشت که این بخش کوچک، تنها ۲۰درصد توان تهاجمی خود را به‌کار گرفت و در مقابل، آمریکا و ناتو و سنتکام و رژیم صهیونیستی با ۲۴۰فروند هواپیمای جنگنده و سامانه‌های متعدد ضد موشکی مستقر بر ناوهای آمریکا در مدیترانه و دریای سرخ و سامانه‌های ضد موشکی رژیم صهیونیستی با هراس به دفاع برخاستند. به گفته سرلشکر رشید، آن بخش کوچک نیروی هوافضای سپاه با ۸۰درصد توان تهاجمی خود آماده بود تا بنا به دستور موج‌های بعدی حمله را آغاز کند؛ اما فرماندهان ایران تشخیص دادند که تنبیه رژیم صهیونیستی در همین حد کفایت می‌کند. 
صهیونیست‌ها که مکررا به نقض فاحش قواعد آمره حقوق بین‌الملل و مفاد کنوانسیون‌های مربوطه مشغول‌اند، در جریان جنایت پیشین خود در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق و به‌شهادت‌رساندن مستشاران سلحشور ما و متعاقب آن، عملیات ظفرمندانه وعده صادق نخست، اقتدار و صلابت نظامی و دفاعی ایران اسلامی را بیش‌ازپیش درک کرده بودند اما خوی جنایتکاری، آنان را بار دیگر به ورطه جنون و تعدی کشاند و سبب شد در دومین وعده صادق، ضربه شدیدتری دریافت کنند.
صهیونیست‌ها در روز ۱۰مرداد، در جنایتی آشکار، اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس را در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رساندند و پس از آن نیز سردار رشید و ممتاز سپاه پاسداران یعنی عباس نیلفروشان را که در معیت دبیرکل شجاع حزب‌الله، مجاهد کبیر، شهید سید حسن نصرالله در جلسه‌ای در ضاحیه بیروت حضور داشت، به شهادت رساندند؛ بنابراین ایران اسلامی تدارک عملیات وعده صادق۲ را دید و شامگاه سه‌شنبه ۱۰مهر، نقاط  نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی را با موشک‌های بالستیک و نقطه‌زن هدف قرار داد. از جمله این نقاط، پایگاه‌های هوایی و نظامی «نواتیم» و «هاتزریم» در صحرای نقب در جنوب اراضی اشغالی بودند؛ پایگاه «نواتیم» محل نگهداری اف۳۵های رژیم صهیونیستی است و پایگاه «هاتزریم» محلی است که جنگنده‌های اسرائیلی از آن برای حمله به ضاحیه و به شهادت رساندن سیدحسن نصرالله و سردار نیلفروشان استفاده کرده بودند.
  
شباهت‌ها و تمایزات
دو عملیات «وعده صادق۱» و «وعده صادق۲» در یک مهم مشترک بودند و آن هم، موفقیت‌آمیز بودن هر دوی این عملیات است.
در وعده صادق۲، علی‌رغم اینکه قلب اراضی اشغالی با پیشرفته‌ترین و پرحجم‌ترین سامانه‌های پدافندی محافظت می‌شد، ۹۰درصد شلیک‌ها با موفقیت به هدف اصابت کردند و رژیم صهیونیستی از تسلط اطلاعاتی و عملیاتی جمهوری اسلامی به وحشت افتاد؛ این امر مشابه عملیات وعده صادق یک بود.  
اما وجوه تمایزی هم میان این دو عملیات ظفرمندانه وجود دارد؛ از جمله آنکه عملیات جدید جمهوری اسلامی ایران حداقل دوبرابر عملیات وعده صادق۱ بود.
اکثر موشک‌های شلیک‌شده در وعده صادق۲، حاوی کلاهک خوشه‌ای بوده و همین باعث خطای بسیار زیادی در سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی شد.
در عملیات وعده صادق۲، سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی با عملیات سایبری قفل شدند؛ حال آنکه در وعده صادق۱، پیش از عملیات، اقدام سایبری علیه سیستم پدافندی صهیونیست‌ها صورت نگرفت.
در عملیات ۲۶فروردین، شلیک موشک‌های سپاه فقط از لانچرهای روی زمین بود اما در عملیات ۱۰مهر، از سیلوهای زیرزمینی نیز موشک به اهداف و مواضع صهیونیستی در قلب اراضی اشغالی پرتاب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.