طوبی موید-خبرنگار گروه جامعه: اواخر خرداد امسال علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان تیم فوتبال پرسپولیس، پیش از پایان فصل، قرارداد خود را فسخ کرد و یک‌ماه بعد به تیم فوتبال تراکتورسازی پیوست تا یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های تاریخ این ورزش را رقم بزند؛ پرونده‌ای که زیر سایه تهدید به افشاگری مدیرعامل باشگاه تراکتور درخصوص فساد موجود در فوتبال به صدور رأیی ازسوی فدراسیون منجر شد که حاشیه‌هایی پررنگ‌تر از متن برای آن رقم زد. بیرانوند در این حکم که در واکنش به شکایت باشگاه پرسپولیس صادر شده به پرداخت جزای نقدی بالغ بر ۲۰میلیارد تومانی و چهار ماه تعلیق و محرومیت از بازی محکوم شد. رأی عجیب کمیته انضباطی در پرونده فسخ غیرقانونی این بازیکن با باشگاه پرسپولیس اعتراض اهالی فوتبال را به دنبال داشت و واکنش‌ها به آن ادامه دارد.

قانون، گروگان فوتبال

آگاه: علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان فصل گذشته تیم فوتبال پرسپولیس در پایان فصل بیست‌وسوم لیگ برتر و با اینکه با باشگاه پرسپولیس قرارداد داشت، اقدام به فسخ قرارداد یک‌طرفه خود کرد و با باشگاه تراکتور تبریز قرارداد امضا کرد و همین موضوع باعث شکایت باشگاه پرسپولیس از دروازه‌بان سابق خود شد.
فساد گسترده در فوتبال ایران که به‌دلیل گردش مالی بالا در این حوزه پیش آمده، هرازچندگاهی برای فرد یا گروه‌هایی به دستاویزی تبدیل می‌شود تا با گروکشی آن امتیازات مادی و معنوی از فدراسیون یا رسانه‌ها یا ذی‌نفعان پرونده‌های پرتعداد فساد بگیرند یا اهداف خود را محقق کنند. پرونده انتقال بیرانوند و تهدید محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه تراکتورسازی تبریز که در پی شکایت پرسپولیس به‌دلیل فسخ غیرقانونی، مدعی شد که «اگر از فدراسیون فوتبال رای محرومیت بیرانوند بیرون بیاید، برخی ناگفته‌ها را خواهم گفت» نشان می‌دهد گره کور ماجرای بیرانوند، گریبان فدراسیون فوتبال را هم خواهد گرفت؛ مگر اینکه رأی به شکلی صادر شود که هر دو طرف را راضی نگه دارد.
اگرچه به نظر می‌رسد فدراسیون و کمیته انضباطی در صدور این رأی چنین ویژگی را مدنظر داشته، بااین‌حال از نظر برخی کارشناسان حقوقی و ورزشی جنبه‌های عجیبی دارد که در برخی موارد حتی منطبق با قوانین فیفا نیستند. براساس بند چهار ماده۱۸ آیین‌نامه رسیدگی کمیته تعیین وضعیت بازیکنی که در دوره حفاظت‌شده مرتکب نقض قرارداد شود، علاوه‌بر پرداخت غرامت، محتمل مجازات ورزشی نیز خواهد شد.

تبرئه بودار تراکتور
علاوه‌بر این انتظار می‌رفت اعمال جریمه تضامنی حدودا ۲۰میلیارد تومانی علیه تراکتور و بیرانوند مبنی بر محکومیت باشگاه تراکتور است اما این‌طور نیست. کمیته وضعیت در رأی پرونده بیرانوند نوشته است: «باتوجه‌به ثبت فسخ بازیکن در تاریخ ۱۴۰۳/۳/۳۰ و سپس انعقاد قرارداد فوتبالی باشگاه تراکتور با وی در تاریخ ۱۴۰۳/۵/۴ که به فاصله زمانی بیش از یک‌ماه صورت گرفته... در ادامه این کمیته با چنین فرضیاتی رأی به تبرئه باشگاه تراکتور داده است.»
با این‌حال باشگاه تراکتور براساس بند۳ ماده۱۸ مقررات نقل و انتقالات و تعیین وضعیت بازیکنان که گفته است: «اگر بازیکن حرفه‌ای موظف به پرداخت غرامت شود، آن بازیکن و باشگاه جدیدش، هر دو به‌طور تضامنی موظف به پرداخت آن هستند.» به‌صورت تضامنی به همراه بیرانوند محکوم به پرداخت مبلغ غرامت شده‌اند.
اما اهالی فوتبال کشور تبرئه باشگاه تراکتورسازی را با تهدید مالک آن به افشاگری مرتبط می‌دانند و این یعنی فساد بیان‌نشده‌ای حوالی فوتبال صورت می‌گیرد که بسیاری حاضر به افشا و پیگیری آن نیستند. به اعتقاد آرش شکرریز، وکیل دادگستری فیفا اینطور در نظر می‌گیرد که بازیکن مدنظر یک نیم‌فصل بدون تیم نمانده که بعد از آن برود با یک باشگاه دیگر قرارداد به امضا برساند و فیفا اعلام کرده که یک بازیکن زمانی که قرارداد خود را با یک باشگاه فسخ می‌کند و با باشگاه دیگر قرارداد به امضا می‌رساند باشگاه جدید او را اغوا کرده است و فیفا آن باشگاه را اغواکننده می‌نامد.
به استناد گفته‌های این کارشناس حقوقی در موضوعات بین‌المللی هم باید این موارد رعایت شود، بنابراین اصل سوءنیت باشگاه اخیری را که با بازیکن قرارداد بسته است فیفا درنظر می‌گیرد. مضاف بر اینکه چطور ممکن است بیرانوند پیشنهاد بیشتری نسبت به پرسپولیس دریافت نکرده باشد. باشگاه پرسپولیس هم بارها نسبت‌به عقد قرارداد با بیرانوند به باشگاه تراکتور هشدار داده بود و واقعا تبرئه کردن باشگاه تراکتور جای سوال دارد.

وسوسه پول 
به‌طورکلی به نظر می‌رسد پرونده بیرانوند از دو حالت خارج نیست. اگر فسخ قرارداد این دروازه‌بان قانونی بوده چرا کمیته انضباطی او را محکوم کرده و اگر قانونی نبوده محرومیت تعلیقی معنایی پیدا نمی‌کند. در این خصوص قطعا باشگاه پرسپولیس متضرر شده است؛ چراکه مجبور شد برای پر کردن جای خالی بیرانوند با یک دروازه‌بان خارجی قرارداد سنگین دلاری امضا کند. ضمن اینکه این حکم باعث خواهد شد از این پس شاهد فسخ یکطرفه قراردادهای بسیاری باشیم و بازیکنان با پیشنهادات مالی بهتر، به قراردادهایی که با باشگاه‌ها دارند پشت کنند.حمید درخشان، پیشکسوت پرسپولیس در واکنش به این خبر گفت: «رأی واقعا عجیب بود، این مدل حکم دادن‌ها فساد و بی‌عدالتی در فوتبال را افزایش می‌دهد. به نظر می‌رسد این حکم پشت پرده‌هایی دارد، اگر شما خلاف کرده‌اید که باید مجازات شوید، مگر می‌شود هم خلاف کاری را کرده باشید و هم مجازات شما تعلیقی باشد! اگر اینطور باشد که هر تیمی که وضعیت مالی خوبی دارد می‌تواند هر بازیکنی را با یک جریمه مالی به تیمش بیاورد و هیچ‌کس هم چیزی نتواند بگوید. این کار بی‌عدالتی است.»
گفتنی است به موجب قرارداد مورخ ۲۴مرداد ۱۴۰۲ علیرضا بیرانوند به‌عنوان بازیکن به مدت دو فصل ورزشی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ و ۱۴۰۴-۱۴۰۳ به عضویت باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس درآمده و مبلغ قرارداد مطابق ماده۴ آن برای فصل اول ۱۵میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان و برای فصل دوم ۱۹میلیارد و ۸۷۵میلیون تومان تعیین شده است.
همچنین در بند دیگری آمده است که علیرضا بیرانوند پس از فسخ قرارداد با باشگاه پرسپولیس تهران مطابق قرارداد مورخ ۴مرداد ۱۴۰۳ به مدت سه فصل ورزشی ۱۴۰۶-۱۴۰۳ به عضویت باشگاه فرهنگی ورزشی تراکتور تبریز درآمده و مبلغ قرارداد وفق ماده۴ قرارداد برای فصل اول ۳۵میلیارد تومان تعیین شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.