احمد محمودزاده، معاون سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، در گفت‌وگو با «آگاه» درباره وضعیت حقوق و بیمه معلمان مدارس غیردولتی و اقدامات در دست انجام برای بهبود شرایط آنها می‌گوید: تغییراتی در قانون تاسیس مدارس غیردولتی در حال بررسی است. این تغییرات با همکاری مجلس و کمیسیون آموزش پیش می‌رود و هدف آن بهبود وضعیت معلمان مدارس غیردولتی است.

قانون مدارس غیرانتفاعی اصلاح می‌شود

آگاه: وی تاکید کرده که این طرح تلاش می‌کند تا پرداخت حقوق و بیمه معلمان به صورت ۲۴ساعته (تمام‌وقت) محاسبه شود.  محمودزاده به تفاوت ساعات کاری معلمان مدارس غیردولتی با قانون کار اشاره کرده و ادامه می‌دهد: معلمان ابتدایی در مدارس غیردولتی ۲۵ساعت در هفته کار می‌کنند، درحالی‌که قانون کار ۴۴ساعت کار در هفته را به عنوان مبنای حقوق کامل در نظر گرفته است. این موضوع باعث شده است که حقوق معلمان نصف حقوق تعیین‌شده (حدود پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان) باشد. او به مشکل بیمه ناقص معلمان مدارس غیردولتی اشاره کرده و ادامه می‌دهد:  اساس طرح جدید، معلمان باید بیمه کامل دریافت کنند. 
محمودزاده با بیان اینکه  این طرح هنوز در صحن علنی مجلس بررسی و تصویب نشده است، ادامه می‌دهد: تا زمانی که این طرح به قانون تبدیل نشود، نمی‌توان بخشنامه‌ای برای اجرای آن به مدارس غیردولتی ابلاغ کرد. وی ابراز امیدواری کرد که این طرح در آینده نزدیک در مجلس تصویب شود تا بتوان آن را برای سال تحصیلی جدید اجرایی کرد. به گفته محمودزاده، هم‌اکنون بیش از ۲۵۰ هزار معلم در ۱۹ هزار مدرسه غیردولتی در سراسر کشور مشغول به کار هستند. از این تعداد، ۸۰هزار نفر بازنشسته آموزش‌وپرورش و ۱۷۰هزار نفر معلم آزاد هستند.
محمودزاده با اشاره به رسالت معلمان، تاکید کرده است که معلمان کارگر نیستند و کار آنها تنها به ساعات حضور در مدرسه محدود نمی‌شود. به همین دلیل باید حقوق و مزایای آنها کامل محاسبه شود.

تحقق عدالت آموزشی
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت ارتقای جایگاه و حقوق معلمان مدارس غیردولتی، اعلام کرد که این موضوع در نشست با وزیر آموزش و پرورش نیز مطرح شده است. وی افزود: بهبود وضعیت حقوقی و شأن معلمان مدارس غیردولتی گامی مهم در راستای تحقق عدالت آموزشی است.
علیرضا پاک‌فطرت با اشاره به لزوم ارتقای شأن و منزلت معلمان مدارس غیردولتی، گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر به وزارت آموزش و پرورش بی‌توجهی شده است. اگر به‌دنبال تعلیم و تربیت مناسب برای فرزندانمان هستیم، باید شرایط معلمان را بهبود بخشیم. وی با بیان اینکه وضعیت معلمان مدارس غیرانتفاعی از جمله موضوعات مطرح‌شده در جلسه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات با وزیر آموزش‌وپرورش بوده است، ادامه داد: به طور متوسط حدود ۱۲ تا ۱۵درصد مدارس کشور غیرانتفاعی هستند، اما در برخی مناطق شهری مانند تهران و ناحیه یک شیراز، ۳۰ تا ۵۰درصد دانش‌آموزان در این مدارس تحصیل می‌کنند.

ضرورت برابری حقوق معلمان غیردولتی 
پاک‌فطرت با تاکید بر لزوم نظارت دقیق دولت و وزارت آموزش و پرورش بر مدارس غیرانتفاعی، تصریح کرد: در شرایط کنونی، مسئولان باید به دنبال احقاق حقوق معلمان غیرانتفاعی باشند. حقوق معلمان این مدارس نباید کمتر از معلمان دولتی باشد و باید همه معلمان از حقوقی در یک سطح برخوردار شوند. این موضوع قطعا در راستای تحقق عدالت آموزشی است.
نماینده شیراز و زرقان در مجلس با اشاره به مشکلات معیشتی معلمان مدارس غیرانتفاعی، افزود: متاسفانه حقوق برخی  معلمان این مدارس بسیار پایین است. علاوه بر این، برخی  آنها در طول سال به طور کامل تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند، که این روند به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

طرح ساماندهی مدارس غیردولتی در دستور کار مجلس
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین از طرحی برای ساماندهی مدارس غیردولتی خبر داد و گفت: این طرح در نوبت رسیدگی صحن مجلس قرار دارد و امیدواریم هیات‌رییسه مجلس آن را در دستور کار صحن علنی قرار دهد. وی تاکید کرد: تصویب این طرح می‌تواند گامی مهم در جهت بهبود شرایط معلمان و تحقق عدالت آموزشی باشد.
پاک‌فطرت در پایان خاطرنشان کرد: معلمان مدارس غیردولتی نیز مانند معلمان دولتی، نقش مهمی در تربیت نسل آینده کشور دارند؛ بنابراین، بهبود وضعیت حقوقی و رفاهی آنها نه‌تنها یک ضرورت اجتماعی، بلکه گامی اساسی در راستای عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.