۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۲٬۱۵۵

آگاه در گزارشی آخرین اکران از هشتمین روز جشنواره فجر چهل و دوم را بررسی می‌کند

قصه‌ای فرنگی برای شخصیت بومی

آخرین انیمیشن اکران شده در جشنواره، «ببعی قهرمان» که از تلویزیون جان گرفت

این انیمیشن که در ابتدا دو بعدی و سریالی برای تلویزیون ساخته شده بود حالا در سه بعد و با میزبانی سینما برای رقابت به فجر چهل و دو آمده است.

قصه‌ای فرنگی برای شخصیت بومی

زهرا بذرافکن - خبرنگار سرویس فرهنگی: خلاصه داستان ببعی خبر از یک ماجرای تازه می‌دهد، ببعی می‌خواهد پرواز کند و مثل یک پرنده در آسمان باشد. این پویانمایی که نزدیک به یک دهه از تولدش می‌گذرد، شخصیت‌ شناخته شده‌ای برای کودکان دهه نود و أواخر دهه هشتاد دارد و از این جهت بیش از باقی انیمیشن‌های حاضر در جشنواره کنجکاوی علاقمندان را برانگیخته بود.

معرفی و بررسی فیلم:

موفقیت «ببعی» در میان مخاطبانش موجب تداوم تولید و تکرار پخش چندباره آن از تلویزیون شده بود. در نهایت سازندگان تصمیم به تولید سینمایی برای حضور جدی‌تر «ببعی» به عنوان یک شخصیت بومی در صنعت سینما شدند. این اثر محصولی از سازمان اوج و سومین پویانمایی تولید شده توسط این سازمان سینمایی است.

«ببعی قهرمان» به کارگردانی مشترک «حسین صفارزادگان» و «میثم حسینی» ساخته شده است. همچنین «محمدمهدی مشکوری» تهیه‌کنندگی این کارتون سه بعدی ایران را بر عهده دارد. دیگر عوامل «ببعی قهرمان» عبارتنداز:  نویسنده: مقداد اخوان، کارگردان هنری: میکائیل براتی، مدیر تولید: مسعود محمدی، سمیرا پیشانیدار، کامپوزیت: محمد کریمی، سرپرست نور: سعید گرمابدری، توسعه بصری: علی متصدی، طراح کارکتر: محمد خیراندیش، شفیع آهی

نقد مضمونی:

یک انیمیشن برای رده سنی خردسال است که مخاطب هدفش رنج سنی ۴ تا ۷ سال است و در خصوص قهرمانی شخصیتی به نام «ببعی» داستانش را روایت می‌کند که برای بچه‌ها می‌تواند جالب باشد.

نقد فنی- تکنیکی:

کیفیت بصری کار خوب است و ترکیب رنگ‌ها و شمایل کاراکترها جذاب شده ولی روند پیش روی قصه آن کمی بد شده و برخی فضاسازی‌ها شبیه کارهای خارجی شده است.

قصه‌ای فرنگی برای شخصیت بومی

گفت‌وگو با عوامل فیلم:

محمدمهدی مشکوری، تهیه‌کننده «ببعی قهرمان» در نشست خبری این فیلم بیان کرد: ایده این کار از زمانی شکل گرفت که سریال ۲ بعدی ببعی در شبکه کودک پُرمخاطب‌ترین برنامه این شبکه شد. ما سال ۹۶ این سریال را تولید کردیم و تا سال ۹۹ درگیر آن بودیم. این کار برای گروه سنی خردسال بود و ما به این فکر کردیم که برای این مخاطبان وفادار یک انیمیشن سینمایی بسازیم.

تهیه‌کننده «ببعی قهرمان» تصریح کرد: گروه سنی نوجوان توقع میزان کیفیتی را از انیمیشن دارد که ما نمی‌توانیم این توقع را برآورده کنیم اما برای کودک می‌توانیم یک کار خوب با رنگ و لعاب‌ بسازیم. می‌دانیم که شاید این ژانر برای این جشنواره خیلی مناسب نباشد زیرا «ببعی قهرمان» برای کودکان ساخته شده است.

مشکوری ادامه داد: تخصص تیم ما تولید سریال تلویزیونی برای کودک و نوجوان است. ژانر کودک در کشور ما بسیار محروم و مظلوم است اما شکرخدا جشنواره فجر امسال توجه ویژه‌ای به حوزه کودک و نوجوان داشت.

وی تاکید کرد: صنعت انیمیشن قابلیت صادرات و ارزآوری زیادی دارد و ما اگر به این حوزه توجه ویژه‌ داشته باشیم، اتفاقات ویژه‌ای رقم خواهد خورد. ما نیز سعی کردیم یک کار بین‌المللی بسازیم زیرا کودکان در همه جای دنیا یک رنگ و یک شکل هستند.

تهیه‌کننده «ببعی قهرمان» ادامه داد: یک پروژه انیمیشن حدود ۲ تا ۳ سال زمان می‌برد و حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر را درگیر می‌کند. در نتیجه نقدی که به انیمیشن می‌شود، باید با ملاحظه این شرایط خاص باشد.

مشکوری درباره حمایت نهادها از این اثر تصریح کرد: ما «ببعی قهرمان» را با همکاری سازمان اوج ساختیم.

حسین صفارزادگان یکی از کارگردان‌های این انیمیشن گفت: فرایند تولید انیمیشن بسیار پیچیده است و تمام مراحل آن مهم است اما پُرچالش‌ترین بخش انیمیشن، بخش مدیریت است. در نتیجه نمی‌توان فرایند تولید انیمیشن را با فرایند تولید فیلم مقایسه کرد.

میثم حسینی دیگر کارگردان این اثر درباره تکنیک ساخت این انیمیشن توضیح داد: تکنیک اصلی «ببعی قهرمان» سه بعدی است و یک فصل‌های ۲ بعدی هم برای نمک بیشتر به کار اضافه شده است.

وی ادامه داد: ما در ایران با نرم‌افزارهای محدودی کار می‌کنیم اما در همین پروژه ما از یک نرم‌افزار جدید برای مدیریت پروژه استفاده کردیم. ناگفته نماند بچه‌های ایران بسیار خلاق و توانمند هستند و متاسفانه در همین پروژه بچه‌هایی بودند که اکنون ایران نیستند. این موضوع از یک طرف باعث افتخار است و از طرفی باعث افسوس که این استعدادها دیگر ایران نیستند.

مقداد اخوان نویسنده «ببعی قهرمان» بیان کرد: سفارشی داده شد که برای سریال ببعی فیلم بلند تهیه شود. برای نوشتن این متن به این فکر می‌کردم که یک ببعی چه کارهایی می‌تواند انجام دهد و چه کارهایی نمی‌تواند. هدف من این بود که ببعی قهرمان امید بدهد و به بچه‌ها بگوید که تلاش کنند تا به هرچیزی که می‌خواهند برسند. در همین راستا خرده داستان‌ها و شخصیت‌ها شکل گرفتند.

نظر منتقد:

سایه احسانی: «ببعی قهرمان» از پیش موفقیتی در مخاطبان شبکه پویا کسب کرده و با اتکا به آن پا به سینما گذاشته، این پیشینه موفق تا حدود خوبی دیده شدن او در این مدیوم را تضمین می‌کند. کیفیت بصری آن نیز چشم‌نواز و خوب است. مضمون را به خوبی به قصه تبدیل کرده و بهره مطلوبی از فانتزی و خیال‌پردازی برده است. در شخصیت‌پردازی و قصه نسبتا جذاب و موفق ظاهر شده اما آنچه برای او ناکامی آفریده، این است که ایده اصلی در پیشبرد قصه، بومی و حتی تازه نیست و کاملا برگرفته از فضای سینما و انیمیشن‌های غربی است، به طور خاص کلیت مسابقه، یادآور فضای هری پاتر است و اشتراکات زیادی دارد. علاوه بر آن مکان و فضا در فیلم نیز شباهت کمی به جغرافیای بومی ما دارد. برای یک تولید بومی که در مدیوم اولیه‌اش خوب از کار درآمده و توانسته مخاطبش را نگه دارد، این تقلید ضربه‌ای مستقیم به اعتباری است که اتفاقا در سینما اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

نقطه قوت نیز در آن است که «ببعی» یک قهرمان دخترانه است، برعکس تمام آنچه معمولا در فضای انیمیشن‌های ایرانی می‌بینیم و به‌علاوه اینکه مفاهیم و مضامینی بیش از آنچه در قصه است به آن سنجاق نشده و قصه را آن طور که در نفس خودش هست، روایت می‌کند. در نهایت، قابل پیش‌بینی است که «ببعی» در کشاندن مخاطبش به سینما موفق و قهرمانانه عمل خواهد کرد.

فیلم کجای دغدغه زندگی مردم قرار دارد:

«ببعی قهرمان» خیال خانواده‌ها را برای دیدن یک انیمیشن جالب توسط کودکان‌شان راحت می‌کند و برخی مفاهیم را از همان کودکی به آنها تبیین می‌نماید

نسبت فیلم با گفتمان و فجر انقلاب اسلامی:

این انیمیشن هیچ نسبت مشخص و مستقیمی با گفتمان فجر انقلاب اسلامی نداشته و صرفا یک موضع قهرمان بودن را از طریق کاراکتر یک حیوان برای خردسالان توصیف می‌کند.

ارزیابی و نتیجه‌گیری:

«ببعی قهرمان» می‌خواهد رویاپردازی و تلاش برای تحقق آن را به کودکان یاد دهد. از لحاظ بصری و قصه، زبان کودکانه را حفظ و رده‌بندی سنی را نیز رعایت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.