جمهوری اسلامی ایران یکی از حامیان و ناجیان اصلی سوریه در نبرد با تروریسم تکفیری بود. همین امر، ایران را در ردیف سزاوارترین کشورها برای گسترش و بسط مناسبات اقتصادی با سوریه قرار می‌دهد. با این همه، آمارها بیانگر نکات دیگری است؛ نکاتی که نشان می‌دهد سایر کشورها گوی سبقت را از ایران در بهره‌مندی از ظرفیت‌های اقتصادی سوریه ربوده‌اند.

اقتصاد، حلقه مفقوده روابط  تهران ـ دمشق

آگاه ـ چندی پیش،«عبدالامیر ربیهاوی» مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت، از نصف شدن صادرات ایران به سوریه خبر داد و گفت: پارسال ۲۴۴ میلیون دلار به سوریه صادرات کردیم، امسال این عدد به ۱۲۰ میلیون دلار رسید. این آماری نیست که در شأن همکاری اقتصادی بین دو کشور باشد. «حسن شاه حسینی» رئیس میز سوریه وزارت خارجه نیز ضمن اذعان به نازل بودن ۱۰۰ میلیون دلار صادرات به سوریه، خطاب به فعالان اقتصادی گفته است: خودتان بروید سوریه و راه تعامل با تجار سوری را پیدا کنید! این مقام مسئول، این هشدار را هم به فعالان اقتصادی کشور داده است که اگر الان به سوریه نروید در آینده صادرات به این کشور سخت می‌شود.

 گلایه از عقب‌ماندگی اقتصادی ایران در سوریه

در بخشی از برنامه چند شب پیش «به افق فلسطین» شبکه افق تلویزیون نیز کارشناس برنامه از عقب‌ماندگی ایران در رقابت با روسیه در سوریه گلایه کرد. او گفت: پوتین سالی یکبار به سوریه سفر می‌کند ما چه کردیم؟ روس‌ها از یک معدن فسفات در تدمر بیش از ۲ میلیون تن برداشت کردند ما فقط ۲۰۰ هزار تن؛ چرا؟

ترکیه، کشوری که علناً به حمایت از معارضان نظام سوریه پرداخت و تهدیدات پرشمار امنیتی را به این کشور تحمیل کرد، امروز ۱۰ برابر ایران، با سوریه مناسبات اقتصادی دارد؛ نگاهی به صادرات ایران به سوریه و مقایسه آن با ترکیه نشان می‌دهد میانگین صادرات ایران طی ۱۰ سال اخیر به سوریه ۱۸۸ میلیون دلار بوده که این رقم برای ترکیه حدود یک میلیارد و ۸۴۷ میلیون دلار بوده است. شاید یکی از عللِ مغفول ماندن تقویت روابط اقتصادی با سوریه، به تعلل دولت‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در روشن کردن موتور دیپلماسی اقتصادی با دمشق باز می‌گردد. اردیبهشت ماه سال جاری، ابراهیم رئیسی، به‌عنوان رئیس‌ دولت سیزدهم، پس از ۱۳ سال به سوریه سفر کرد!

بدون تردید، روابطِ گسترده و موَسع ایران و سوریه در ابعاد امنیتی و سیاسی، باید به ابعاد اقتصادی نیز تسری یابد؛ طبق برآوردها، بازسازی سوریه، بازاری ۴۰۰ میلیارد دلاری را در منطقه ایجاد کرده است، لذا ایران باید با دیپلماسی اقتصادی پرتحرک و پویا، سهمش را از این بازار بزرگ، ارتقاء دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.