۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۲٬۷۸۴

 به مناسبت سالروز تولد پروین اعتصامی، شاعر پرآوازه ایرانی با اشعاری حکمت‌آمیز نگاهی کردیم بر آثار سینمایی و سریالی که این شخصیت در آن‌ها حضور داشته است. اعتصامی بیشتر به استفاده مطلوب و منحصر به فرد از سبک شعری مناظره برای بیان مطالب پندآمیز و گاه اعتراضی مربوط به عصر خودش شهره است. 

نگاهی بر آثار نمایشی درباره پروین اعتصامی

آگاه ـ یکی از آثار تصویری با حضور شخصیت پروین اعتصامی، سریال شبکه مخفی زنان ساخته افشین هاشمی است که در سال ۱۴۰۱ تولید شد. شخصیت پروین در این سریال با بازی باران کوثری حضوری کوتاه در سریال دارد. در این سریال با وجود حضور کوتاه شخصیت پروین، خیلی تلاش شده بود که با استفاده مطلوب از گریم و زاویه دوربین دقیقا همان تصویری که از پروین اعتصامی در ذهن همه است به نمایش درآید.

یکی دیگر از آثار تازه تولید شده که منحصرا به پرتره و بخش‌هایی از زندگی پروین اعتصامی می‌پردازد، فیلم «پروین» است که در سال جاری به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا ساخته و در جشنواره فیلم فجر چهل و دو به نمایش درآمد. این فیلم منحصرا زندگی پروین اعتصامی را از ازدواج، کوچ از خانه پدری به محل زندگی همسرش، جدایی از همسر و بخش‌هایی از زندگی حرفه‌ای او به عنوان شاعر و همچنین حضور اجتماعی او و اعتراض به جامعه مردسالار وقت در قالب فعالیت ادبی، به نمایش می‌گذارد.

نمایش «پروین» نیز در سال ۱۴۰۱به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی میزبان علاقمندانش در تئاتر شهر بود. این نمایش درامی چهره نگارانه از زندگی پروین اعتصامی بود. نقش پروین اعتصامی را در این نمایش نرگس محمدی ایفا کرده بود. 

نمایش «اختر چرخ ادب» نیز به نویسندگی و کارگردانی اعظم بروجردی در دهه ۸۰ درباره پروین اعتصامی ساخته و اجرا شد. این نمایش نگاهی سورئالیستی به زندگی و مرگ این شاعر معصر پرداخته است. خصوصیات بارز فردی و چگونگی ارتباط او با روح اشیاء و اجتماع اطراف از مواردی است که در این نمایش به آن پرداخته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.