یکی از مشکلات مهم حال حاضر اقتصاد ایران، نه مشکل تحریم‌ها، کاهش درآمدهای نفتی، ناترازی مالی بانک‌ها، بلکه تشدید ناترازی انرژی در کشور است که موجب عدم‌النفع بزرگ اقتصادی شده است.

سوختن و ساختن با خودروی داخلی!

آگاه ـ به گزارش آگاه؛ در این بین ناترازی بنزین مهم‌ترین و شاید امنیتی‌ترین ناترازی انرژی کشور محسوب می‌شود که موجب شده منابع میلیاردی زیادی برای رفع این موضوع حتی در بودجه سال آینده پیش بینی شود که البته این موضوع خود عامل اصلی شکل‌گیری ناترازی بودجه بوده است.

در سال ۱۴۰۳، واردات بنزین بیش از۳ میلیارد دلار تخمین زده شده است که نشان از تعمیق بحران و تشدید ناترازی بنزین دارد که به اقتصاد کشور نیز ضربه خواهد زد؛ از سوی دیگر یکی از موضوعات بسیار خطرناک در حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی کشور، وابستگی به واردات بنزین و تشدید ناترازی تولید و مصارف بودجه ۱۴۰۳ است که موجب خواهد شد علاوه بر اینکه امنیت انرژی کشور مختل شود و به خطر بیافتد، در سمت دیگر نیز فشار و بار مالی جدی بر بودجه بگذارد.

دست انداز خودروی داخلی!

بسیاری از عوامل در ناترازی انرژی به ویژه ناترازی بنزین دخیل بوده است، یکی از این عوامل، مربوط به قیمت پایین سوخت بوده که باعث می‌شود میزان مصرف بالا برود. دومین مشکل، کیفیت خودروهای داخلی است، بنابراین خودروهای داخلی مصرف زیادی داشته و به اصطلاح بد می‌سوزانند و خارج از چارچوب استاندارهای خودروهای دنیا مصرف می‌کنند.

توسعه سبد سوختی خودروها

یکی از اقدامات جدی برای مقابله فوری با این افزایش شدید مصرف انرژی و نتیجتا ناترازی بنزین، تمرکز بر اصلاح صنعت خودرو و همچنین توسعه سبد سوختی کشور باز هم با اصلاح در صنعت خودرو و دوگانه سوز شدن خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل کشور است که موجب کاهش اتکا به بنزین در سوخت خودروهای سواری خواهد شد. اولین و مهم‌ترین اقدام در این زمینه، اصلاح صنعت خودرو و دوگانه سوز شدن خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل کشور و توسعه سوخت جایگزین با کمک گرفتن از دوگانه‌سوز کردن خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل کشور در جهت هیبریدی کردن خودروها یا CNG سوز کردن خودروهاست.

این راهکار با توجه به لزوم کاهش وابستگی به بنزین در سبد سوختی کشور و راهکاری برای کاهش مصرف بنزین و افزایش سوخت‌های جایگزین و در نتیجه کاهش واردات بنزین، یک موضوع مهم و کلیدی است که باید سریعا در دستور کار قرار گیرد. همچنین جایگزین کردن خودروهای دوگانه‌سوز و یا با موتور بهینه در زمینه مصرف بنزین، دیگر راهکاری است که باید مسئولین حوزه صنعت خودروسازی کشور مورد توجه قرار دهند. متاسفانه خودروهایی که در کشور استفاده‌ می‌شوند، به لحاظ میزان مصرف استاندارد نیستند و مصرف زیادی دارند، حتی خودروهای تولیدی جدید نیز نسبت به خودروهای تولیدی در خودروسازی‌های روز دنیا بسیار بیشتر می سوزاندند از این رو خودروهای‌ بی‌کیفیت و با مصرف بالا موجب افزایش مصرف در کشور شده‌اند. 

همچنین تعداد بسیار بالای خودروی فرسوده در کشور که از مرز ۵.۵ میلیون خودرو فرسوده نیز گذشته موجب شده تا مصرف بنزین در این بخش نیز بسیار افزایش یابد. بنابراین عمده راهکار اصلی مدیریت مصرف بنزین، تکیه بر اصلاح مصرف بنزین با اسقاط خودروهای فرسوده و تمرکز بر افزایش خودروهای برقی و دوگانه‌سوز است که می‌تواند بخش بزرگی از مصرف بنزین توسط خودروها را به حداقل برساند.

نمایندگان مجلس در گفت و گو با آگاه از مشکلات خودروسازی می‌گویند

همانی که بودیم هستیم

سوختن و ساختن با خودروی داخلی!

هادی بیگی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در همین زمینه به خبرنگار آگاه می‌گوید: متاسفانه خودروهای داخلی مصرف بالایی دارند. همچنین طی ۱۰ سال گذشته میزان مصرف خودروهای تولید شده در کشور هیچ تغییری نداشته است و این بدین معناست که علم بر روی مصرف خودروها هیچ اثری نداشته و همانی که بودیم هستیم.

وی درباره راهکارها پیرو جلوگیری از ناترازی بنزین گفت: عدم بهینه سازی مصرف انرژی و کیفیت نامطلوب خودروهای داخلی از جمله دلایل ناترازی بنزین در کشور قلمداد می‌شوند.

عضو کمیسیون انرژی با تاکید مجددا بر این نکته که خودروهای داخلی مصرف بالایی دارند، بیان کرد: همچنین باید روی قاچاق نظارت بیشتری داشته باشیم و موارد مربوط به قاچاق سوخت در کشور را جدی‌تر بگیریم. به عنوان مثال وقتی ما گازوئیل را با نرخ ۳۰۰ تومان به دست مردم می‌رسانیم و این گازوئیل بیرون ازمرزها ۵۰ هزار تومان قیمت پیدا می‌کند، دیگر هر عقل فریبکاری خواهد گفت، می‌تواند از این موضوع سود کسب کند. بنابراین باید جلوی قاچاق سوخت هم در کشور گرفته شود.

توان رقابت با تولید خارجی را نداریم

سوختن و ساختن با خودروی داخلی!

همچنین علی بابایی کارنامی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در همین زمینه به خبرنگار آگاه می‌گوید: ناترازی بنزین در کشور یکی از چالش‌های چندین ساله است. یکی از مشکلات در این بخش به مصرف و سوخت بالای خودروهای داخلی باز می‌گردد. تولید خودروهای خودروسازان داخلی متاسفانه با استانداردهای بین المللی تطبیق ندارد و این موضوعات یکی از مباحث جدی ما با خودروسازان است. این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما اگر بتوانیم همراه با استانداردهای دنیا در تولید خودرو حرکت کنیم اتفاقات مهمی در این بخش رخ خواهد داد. بابایی کارنامی با اشاره به تاثیر قاچاق در ناترازی بنزین گفت: طبیعی است که قیمت تمام شده بنزین یارانه‌ای نسبت به فروش بنزین در سایر کشورها، زمینه را برای قاچاق فراهم می‌کند. وی با بیان اینکه استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی می‌تواند جلوی ناترازی بنزین را بگیرد، بیان کرد: این موضوع می‌تواند مصرف بنزین در کشور را کم کند. به واقع ما کشوری مصرف‌گرا هستیم و توان رقابت با تولید خارجی را نداریم و طبیعی است که ناترازی به وجود می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.