امیر گودرزی: روزهای آخر سال گذشته مدیریت حمل‌ونقل و سوخت با اشاره به دوبرابر شدن مصرف سرانه بنزین در کشور خواستار اجرای قانون برای رفع ناترازی تولید و مصرف بنزین شد. وقتی صحبت از ناترازی بنزین یعنی مصرف بیش از تولید می‌شود انگشت اتهام به‌سمت مردم نشانه می‌رود و راهکارهایی مانند استفاده از حمل‌ونقل عمومی به‌جای خودروی شخصی سر زبان مسئولان می‌افتد.

خودروهای سیری‌ناپذیر

آگاه: مردمی که ناچار به استفاده از خودروهایی هستند که دوبرابر استانداردهای جهانی بنزین مصرف می‌کند. اگر مصرف بنزین در خودروهای داخلی به استانداردهای جهانی نزدیک شود چقدر بنزین صرفه‌جویی می‌شود؟ هزینه آن چقدر است؟ متهم اصلی ناتزاری بنزین خودروسازان داخلی هستند یا راننده‌های خودروهای تک‌سرنشین؟چند روز پیش سیدکاظم عزیزی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت، اعلام کرد مصرف سرانه بنزین در کشور دو برابر شده است. او یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های حال‌حاضر کشور را مصرف بی‌رویه انرژی دانست و هشدار داد این مسئله از یک‌سو منجر به ازدست‌رفتن منابع محدود زیرزمینی کشور شده و از سوی دیگر، خروج ارز از کشور را در پی دارد.

خودروهای پرمصرف

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت با تاکید بر اینکه این چالش در بنزین، مشهودتر از سایر حامل‌های انرژی است، عنوان کرد: طی سه سال اخیر، بیش از ۴۰درصد به میزان مصرف این سوخت افزوده شده و هم‌اکنون ۸۵درصد از سبد سوخت بخش حمل‌ونقل سبک کشور را به خود اختصاص داده است. عزیزی اشاره‌ای به نقش خودروهای پرمصرف داخلی نکرد، هر چند همین ایام شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی متوسط مصرف سوخت خودروها در ایران را سه‌برابر مصرف استاندارد جهانی اعلام کرد. آماری که نشان می‌دهد خودروهایی که باید در هر ۱۰۰کیلومتر چهار لیتر مصرف بنزین کنند از ۱۰ تا ۱۲لیتر مصرف بنزین دارند.

مالک شریعتی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس به «آگاه» می‌گوید: براساس برنامه‌های پنجم و ششم توسعه قرار بود شدت مصرف انرژی در کشور ۵۰درصد کاهش یابد، اما این اهداف نه‌تنها محقق نشد، بلکه شدت مصرف انرژی نیز افزایش یافت. خودروسازان داخلی نه‌تنها مصرف تولیدات خود را کم نکردند، بلکه بررسی‌ها نشان می‌دهد خودروهای جدید از تولیدات سال‌های قبل پرمصرف‌تر هستند. وی ادامه می‌دهد: اگر ۳۰درصد مصرف بنزین در خودروها کاهش یابد، نه‌تنها مشکلات این بخش حل می‌شود، بلکه صادرکننده بنزین خواهیم بود.

ناترازی بنزین با مصرف خودروها

به گفته این نماینده مجلس، اگر تولیدات خودروهای پرمصرف در کشور جای خود را به تولید خودرو با استانداردهای روز جهان در میزان مصرف بنزین بدهد، مصرف بنزین کشور حداقل به نصف کاهش خواهد یافت و تنها با اصلاح یک عامل خودرو در بین ده‌ها عامل، نه‌تنها ناترازی بنزین رفع می‌شود، بلکه دوباره صادرکننده بنزین خواهیم شد.

موضوعی که جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز سال گذشته آشکارا به آن اشاره کرد و گفته بود: مصرف سوخت در کشور حتی در خودروهای صفر هم کاهش نیافته و روند مصرف افزایشی است.

موضوعی که مدیر هماهنگی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی آن را «بحران خودرویی» عنوان کرد و گفت: خودروها نقش بسیار پررنگی در ناترازی بنزین دارند و می‌توان از اثر بحران خودرویی در ایجاد ناترازی بنزین به‌عنوان اصلی‌ترین عامل، نام برد. سعید مداح مروج وقتی صحبت از نقش خودروهای فرسوده در تاترازی بنزین می‌کرد با تاسف به نقش خودروهای صفر هم اشاره کرد و گفت: تاثیر خودروها بر پرمصرفی در بخش بنزین، فقط به خودروهای فرسوده بازنمی‌گردد. خودروهای نو شماره و تازه‌تولید نیز در کشور ما، میزان مصرف بالایی نسبت‌به استانداردهای جهانی دارند.

وی ادامه داد: متوسط مصرف خودروها در داخل نزدیک سه برابر مصرف استاندارد جهانی است؛ درحالی‌که خودروهای ما باید در هر ۱۰۰کیلومتر چهار لیتر مصرف بنزین داشته باشند، درحال‌حاضر خودروهای ما ۱۰ تا ۱۲ لیتر مصرف بنزین دارند. به اعتقاد او، اگر تولیدات خودروهای پرمصرف در کشور جای خود را به تولید خودرو با استانداردهای روز جهان در میزان مصرف بنزین بدهد، مصرف بنزین کشور حداقل به نصف کاهش خواهد یافت و تنها با اصلاح یک عامل خودرو در بین ده‌ها عامل، نه‌تنها ناترازی بنزین رفع می‌شود، بلکه دوباره صادرکننده بنزین خواهیم شد. این بررسی‌ها و اظهارات مسئولان در این زمینه نشان می‌دهد با اصلاح صنعت خودروسازی نه‌تنها صادرکننده بنزین خواهیم بود بلکه صرفه‌جویی در این بودجه هنگفت یکی از راهکارهای مهار تورم است.

باکس

۳برابر استاندارد خودروهای ایرانی مصرف سوخت دارند

۱۰۰‌میلیون لیتر بنزین در هر روز توسط خودروهای داخلی مصرف می‌شود

۶۵درصد از بنزین کشور را خودروهای پرمصرف می‌سوزاند

۳۵ درصد میزان سوخت به مصرف می‌رسد

قرار که کسی حاضر نشد

تولیدکنندگان خودروهای پر مصرف باید هر سال ۵‌درصد از مصرف تولیدات خود کم کنند تا سال ۱۴۰۵، به میانگین مصرف جهانی برسد. اما در حالی سال ۱۴۰۳ را آغاز کردیم که نه‌تنها این موضوع محقق نشده، بلکه هر ساله موتورهایی تولید کردند که از سال قبل پرمصرف‌تر بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.