۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۲٬۷۹۳

شخصیت پروین اعتصامی با آن که پیش از این در آثاری از جمله چند اجرای تئاتر و حضوری کوتاه در سریال «شبکه مخفی زنان» داشته است اما هرگز به عنوان سوژه اصلی در اثری ماندگار نشده بود تا آن که با تولید فیلم سینمایی «پروین» اثر محمدرضا ورزی، کارگردان تاریخی ساز سینما و تلویزیون در این صنعت مهم نیز نقش پروین مانا شد. 

نگاهی بر روایت فیلم «پروین»

آگاه ـ این فیلم در گونه درام چهره‌نگارانه به بخش‌هایی از زندگی این شاعر پرداخته است. نگاه این فیلم سینمایی به زندگی پروین اعتصامی به ابعاد خانوادگی، اجتماعی، حرفه‌ای و ادبی او است. حضور خانواده پروین اعتصامی و ارتباط عاطفی تنگاتنگ آن‌ها چیزی است که از این اثر بر می‌آید. روایت فیلم با ازدواج پروین اعتصامی آغاز و به مرگ او می‌انجامد. در این میان به فرایند جدایی او از همسرش که نسبت فامیلی با او دارد نگاهی بر اساس حقایق تاریخی بیان شده وجود دارد و دلیل جدایی را مورد اهانت و ضرب و شتم قرار گرفتن او بیان می‌کند. 

همچنین به طور موازی به زندگی حرفه‌ای پروین از انتشار دیوان او تا حضور رسمی و علنی در محافل ادبی در زمانه مردسالار وقت، به طور دقیق پرداخته شده است. خرده روایات فیلم کاملا بر اساس روایات واقعی و نقل شده است و از این رو در بخشی به مقابله جامعه ادبی مردانه با او با روایتی منطقی پرداخته شده است. 

محمدرضا ورزی، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون است که به پژوهشگری در حوزه تاریخ معاصر نیز مشغول است و از این رو نتایج آن در آثارش همچون «معمای شاه»، ایراندخت و ... هویدا است. 

نقش پروین اعتصامی را مارال بنی آدم ایفا می‌کند و دیگر بازیگران این اثر عبارتند از آزیتا حاجیان، محمدرضا شریفی نیا، حسین پاکدل، یوسف صیادی، رامین ناصر نصیر، بیژن بنفشه خواه و ملیکا شریفی نیا.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.