۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۲٬۷۹۹

ماه رمضان را چطور گرامی می‌داریم؟

رضا ظریفی ـ دبیر تحریریه

آگاه ـ در کشور ما چهار روز از ماه مبارک رمضان گذشته است و روزه‌داران در بهار قرآن منتظر بهار طبیعت هم هستند اما راستش را بخواهید حال و هوای شهر بیشتر متمایل به بهار طبیعت و فرارسیدن سال نو است تا ماه مبارک رمضان. البته توجه به بهار طبیعت امر نکوهیده‌ای نیست اما مساله روی دیگر این ماجرا و کم توجهی به ماه مهمانی خداوند است. 

کشورهای مسلمان هر سال برای فرا رسیدن ماه مبارک رمضان برنامه‌های گسترده‌ای در نظر می‌گیرند. از برگزاری انواع جشن‌های مذهبی و معنوی گرفته تا کارناوال‌های شادی با موضوعات رمضانی تا شب‌های زندگی در این ماه را برای مسلمانان زیبا کنند. حتی برنامه‌های رسانه‌ای گسترده‌ای برای این ایام در نظر گرفته می‌شود تا کودکان و نوجوانان هم فرهنگ ماه مبارک رمضان را با خاطراتی خوش و جذاب در ذهن ثبت و ضبط کنند. اما امسال در کشور اوضاع کمی تغییر کرده است. 

این روزها به نظر می‌رسد که نوروز بیشتر از ماه رمضان مورد توجه مسئولان قرار گرفته است. البته که نوروز رسم دیرینه ایرانیان و بسیار پسندیده است و اقشار مذهبی و متدین نیز خود این فرهنگ غنی را گرامی می‌دارند اما سئوال اینجاست که نهادهای متولی برای آراستگی شهرها، تدوین برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی با موضوعات مرتبط با ماه مبارک رمضان و به طور کلی تبلیغ این واجب دینی در جامعه و به خصوص برای کودکان و نوجوانان چه کرده‌اند؟ 

این روزها در تهران که گشتی می‌زنیم کمترین نمادها و نشانه‎‌های رمضانی در شهر دیده می‌شود گو اینکه اصلا به ماه مهمانی خداوند نرسیده‌ایم. وقتی چنین برنامه‌ریزی از سوی مسئولان صورت می‌گیرد، دیگر نمی‌توان انتظار داشت که مظاهر روزه‌خواری یا بی‌توجهی به فرهنگ روزه‌داری در جامعه زیاد نشود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.