۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۳٬۱۵۲

مرور «آگاه» بر واکنش‌های رسانه‌ای به تحقق «وعده صادق» را بخوانید

سلبریتی‌های آمریکایی‌ها هم کنار ایران ایستادند

حمایت علنی اینفلوئنسرهای بین‌المللی از مواضع ایران و موضع‌گیری عجیب هنرمندان داخلی

با آنکه کمی پیش گمانه‌زنی‌هایی درباره پاسخ ایران به تجاوز چندی قبل رژیم غاصب صهیونیستی در برخی اکانت‌های توئیتری مسئولان منتشر شد و از چند روز قبل زمزمه‌هایی به گوش می‌رسید، واکنشی به‌صورت گسترده نسبت‌به این موضوع شکل نگرفته بود، تا آنکه شب گذشته بعد از انتشار اخبار رسمی حملات موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی در رسانه‌های بین‌المللی و ملی کشورهای مختلف وایرال شده و ویدیوهای مربوط به آن در اکانت‌های مجازی ساکنان منطقه، مردم فلسطین و همچنین ایرانیان ساکن شهرهای مبدا پرتاب این موشک‌ها دست به دست شد. نهایتا این مسئله واکنش‌های افراد مختلف نسبت به این موضوع را برانگیخت. تحلیل و دسته‌بندی این واکنش‌ها براساس مواضع و مهم‌تر از آن، منافع افراد از جهت به خدمت گرفتن برد و اثرگذاری رسانه‌ای حائز اهمیت است.

آگاه: زهرا بذرافکن- سرویس فرهنگی آگاه: از شب گذشته و وقوع پاسخ قاطعانه به اقدامات صهیونستی رژیم اشغالگر واکنش‌های گسترده‌ای ازسوی مردم، دانشجویان و اصناف شکل گرفته است که پوشش رسانه‌ای آن نیز منعکس شده است اما با تکیه بر زیست رسانه‌ای افراد، بخش مهمی از دیدگاه و بینش مخاطبان و کاربران نسبت‌به موضوع‌های مختلف از طریق اعلام نظر و موضع سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها در سطح ملی و جهانی شکل می‌گیرد. لزوم و ضرورت تحلیل درست و داشتن نگاهی جامع نسبت‌به این مواضع سلبریتی‌ها و افراد تاثیرگذار در دنیای مجازی از این جهت بوده و می‌طلبد تا مروری بر موقعیت و نوع واکنش این افراد نسبت‌به این موضوع داشته باشیم، اگرچه واکنش‌ها در سطح جهانی و داخلی هنوز ادامه دارد.

سلبریتی‌های آمریکایی و غربی

این اولین موقعیتی نیست که پیش‌آمده تا فرصتی برای حمایت از انسانیت، محکومیت اشغالگران و نسل‌کشی در منطقه فلسطین فراهم شود؛ بنابراین پیش از این از جانب بسیاری از سلبریتی‌های آمریکایی و اروپایی واکنش‌های حق‌طلبانه‌ای نسبت به کشتار فلسطینی‌ها دیده‌ایم که نمونه‌هایی از آن واکنش‌های گسترده افراد مشهور در مراسم اسکار بود. بااین‌حال، این واکنش‌ها هرگز منجر به اقدامی سیاسی یا نظامی علیه این رژیم غاصب نشده بود. حالا برای اولین‌بار در سطح اقدامی نظامی و انتقام‌جویانه در پی حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق، حمله‌ای موشکی به این منطقه صورت گرفته تا آنها را سر جایشان نشاند و باری دیگر مواضع محکم و استوار ایران را در مقابل اقدامات ضدانسانی این رژیم به جهان یادآور شود. بعد از این اقدام حمایت‌های گسترده‌ای در سطح رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی صورت گرفت. این پشتیبانی‌ها حالا نه‌تنها حمایت از مظلومیت و حق زندگی طبیعی برای مردم فلسطین است که به معنای حمایتی تمام‌عیار از تمامی مواضع و جایگاه ایران در برابر صهیونیسم است. مواضع حمایتی در فضای مجازی ابعاد گسترده‌ای در پلتفرم توئیتر داشت و بیش از همه در این فضا بازنشر شد. با جست‌وجوی کلیدواژه‌های مربوط به این موضوع می‌توان به‌سادگی تعداد بازنشر و محتواهای حامی آن را یافت. یکی از این کاربران تاثیرگذار در این فضا «جکسون هینکل» بود که با دنبال‌کننده‌های چند میلیونی محتواهای حمایت‌کننده را منتشر کرد و برای هزاران بار بازنشر و پسند شد.

پیش از این نیز واکنش‌های گسترده‌ای ازسوی هنرمندانی آمریکایی و هالیوودی ازجمله واکین فینیکس، بازیگر آمریکایی، راجر واترز، نوازنده گروه پینک فلوید، لنا هدی، بازیگر سریال بازی تاج و تخت، سوزان ساراندون، بازیگر و فعال اجتماعی هالیوود، ناتالی پورتمن اسرائیلی، بازیگر و فیلمساز در آمریکا، ویولا دیویس، بازیگر اسکار برده هالیوود و ... را دیده بودیم. واکنش‌های گسترده‌تر این افراد را باید در ادامه دید.

وطن‌فروخته‌های خارج‌نشین + داخلی‌ها

بااین‌حال دسته دیگری از هنرمندان نیز هستند که با وجود آنکه اعتبار و شهرت خود را از ابتدا درون مرزهای کشورمان کسب کرده‌اند، حالا در خدمت به منافع شخصی، حامی رژیمی شده‌اند که صدای جنایاتش گوش جهان را کر کرده است. گلشیفته فراهانی با آنکه تاکنون درباره این جنگ ناعادلانه و تمام‌عیار علیه انسانیت هیچ موضعی نگرفته بود و نهایتا درباره اتفاقات داخلی از آن‌سوی مرزها اظهارنظر می‌کرد، حالا دست به موضع‌گیری علنی به نام «نه به جنگ» زده است؛ جنگی که هویت آغازگر و اشغالگرش بر همه روشن است. نمونه‌های دیگر این افراد نیز بودند که در واکنش درنگ نکردند، همچون حمید فرخ‌نژاد، بازیگر و فیلمساز سابق در ایران که مواضع ضدایرانی‌اش به سطوح بین‌المللی حضور ایران هم سرایت کرده است. بدتر از اینها هنرمندان داخلی بودند که با دیدگاه‌های کودکانه و غیرواقع‌بینانه شروع به انتشار محتواهای بی‌ارتباط همچون «جنگ بس است» و امثال آن کردند.

حق‌طلبی با وجود «هیت‌»های مجازی

در همین میدان هنرمندان و سلبریتی‌های آزاده‌ای هم بودند که با اعلام مواضع انسانی و غیرفردی خود به مخاطبانشان بار دیگر فرصتی دادند تا از زیر بار جو رسانه‌ای سرکوبگر به ظاهر نواندیشانه درآیند و جسارت کنند تا حق‌خواهی را فریاد کنند و از ابراز تنفرهای گسترده سایبری نهراسند. ازجمله این هنرمندان ثریا قاسمی بازیگر پیشکسوت، ملیکا زارعی بازیگر، علی مشهدی بازیگر و کمدین، مسعود شجاعی طباطبایی کاریکاتوریست، امیرحسین سمیعی خواننده، خیرالله تقیانی‌پور نویسنده و کارگردان سینما، رضا زنگنه شاعر و ترانه‌سرا، حسن روح‌الامین هنرمند نقاش، جواد قارائی مستندساز و ایرانگرد، رضا مهدوی آهنگساز و نوازنده، کوروش زارعی بازیگر، سید محمود رضوی تهیه‌کننده، حمید نیلی مدیر فرهنگی و... بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.