۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۶
کد خبر: ۳٬۲۲۲

آگاه مسائل بین‌الملل با اشاره به اقدام اخیر صهیونیست‌ها و ایجاد جنگ روانی ازسوی رسانه‌های کشورهای حامی اسرائیل، بیان کرد: اسرائیل در ابتدای امر به دنبال این بود که ایران را تحقیر کند و تا جایی که می‌تواند موقعیت خود را در منطقه ارتقا دهد و بگوید منِ اسرائیل همانی هستم که در جنگ شش‌روزه و درگیری‌های مختلف کسی جرات تهاجم به من را نداشته است.

برای حفظ آبروی رفته...

آگاه: آقای سید جلال ساداتیان در گفت‌وگو با «آگاه»، با بیان اینکه مسئله ۷اکتبر و حوادث بعدی آن هیمنه اسرائیلی‌ها را مورد سوال قرار داد، گفت: از این رو اسرائیل دست به تحرکاتی ازجمله حملات مستمر به مواضع ایران در سوریه کرد که آخرین آن حمله به کنسولگری ایران در دمشق بود.

ساداتیان با بیان اینکه حمله به کنسولگری ایران، ایران را در یک شرایط خطیری قرار داد، بیان کرد: از این رو وقتی ایران اعلام کرد که اسرائیلی‌ها را تنبیه خواهیم کرد، آمریکایی‌ها دائما به ایران هشدار می‌آوردند که ایران دست به تحرکی نزند چراکه ما پشت اسرائیل ایستاده‌ایم. آگاه مسائل بین‌الملل با اشاره به حمله موشکی ایران به مواضع اسرائیل بیان کرد: ایران در قبال حمله صورت‌گرفته به شکلی هم، دل آمریکا را به دست آورد و آمریکا را از این اقدام مطلع کرد و درعین‌حال غربی‌ها را در جریان قرار داد. وی با بیان اینکه در حمله ایران به مواضع اسرائیل گروهی که سعی داشتند روبه‌روی این حمله مقابله کنند، بیشتر موفق به انهدام پهپادها شدند، بیان کرد: از این رو موشک‌های ایران توانست از آن فضای طراحی اسرائیل و گنبد آهنین و دفاعی که با کمک غربی‌ها شکل گرفته بود، عبور کند.

ساداتیان با بیان اینکه اهداف موشک‌های ایران، مناطق جمعیتی نبود و بیشتر اهداف نظامی در این بخش مدنظر قرار گرفت، بیان کرد: ارزیابی‌های اسرائیل بدین نحو بود که ایران دست‌بالایی را در مناسبات منطقه‌ای پیدا کرده، آن هم به‌لحاظ واکنشی که جمعیت مردم عرب و کشورهای مختلف در این حملات از خود نشان دادند. درباره این حملات تاکید شد که همانقدر که ایران تصمیم گرفت که این اقدام را انجام دهد، دست‌بالا را داشته و حساب‌شده نیز عمل کرده است؛ بنابراین اسرائیل از ابتدا می‌دانست حریف ایران نیست و به‌شدت دنبال این بود که پای آمریکا را به این ماجرا بکشاند. وی با بیان اینکه وقتی نتایج فعلی حاصل شد، آمریکایی‌ها هم اعلام رضایت کردند، اظهار کرد: به همه دلیل واکنش وزارت خارجه آمریکا و بایدن بر این اساس بود که دیگر با اسرائیل نیستیم و به اسرائیل توصیه کردند که دست به عمل متقابل نزند.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر، غربی‌هایی که حملات ایران را محکوم کردند، در شورای امنیت به هیچ نتیجه‌ای نرسیدن، یعنی نه بیانیه و نه قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نشد و این نشان می‌داد آنها از نتایج به‌دست‌آمده راضی هستند و دلشان می‌خواست ماجرا به همین‌جا ختم شود و اجازه ندهند تنش افزایش پیدا کند. اما در نقطه مقابل اسرائیلی قرار داشت که حسابی در تنگنا قرار گرفته و هیمنه‌اش شکسته بود و موضوع «اسرائیل شکست‌ناپذیر» زیر سوال رفته بود. ساداتیان با بیان اینکه در این شرایط دائما اسرائیل ایران را تهدید به حمله می‌کرد، ادامه داد: آمریکا مدام می‌گفت که این جنگ تمام شده است اما فشارهای داخلی خود آمریکا ازسوی تندروها آنها را وادار به این کرد که دست به حرکتی بزنند تا شرایط به نحوی از نظر روانی به سمت اسرائیل برود. وی بیان کرد: از این رو در پی ایجاد این جنگ روانی شب گذشته اعلام شد که ایران سایت اتمی آمریکا در اسرائیل را زده است و ایران این موضوع را تکذیب کرد و گفت که این منطقه مورد اصابت موشک‌ها نبوده و جزو اهداف ایران نیست؛ بنابراین در پی این اقدام و ایجاد یک جو روانی، دست به تحرک در اصفهان زد؛ البته ارزیابی از این تحرکات وجود ندارد و اما ظاهر قضیه این است که این موضوع خنثی شده و خسارتی وجود نداشته است؛ بنابراین رژیم اسرائیل در پی این اقدامات، تنها به‌دنبال ایجاد یک جوی روانی علیه ایران بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.