۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۳٬۲۵۰

آگاه: مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از کسب دانش فنی و ساخت اولیه سه واکسن روتاویروس کودکان، هاری انسانی و مننژیت برای نخستین بار در داخل کشور خبر داد.

علی‌اکبر رضایی با اشاره به زمینه فعالیت این شرکت و هدف تاسیس آن گفت: هدف این شرکت، کشف، توسعه و ارائه داروهای زیستی بخصوص واکسن‌ها و پروتئین‌های نوترکیب است تا کیفیت زندگی بیماران را بهبود بخشد و در همین راستا شرکت رهپویان فناور صادق تولید واکسن‌هایی ازجمله واکسن‌های مننژیت، روتاویروس، پنوموکوک و واکسن هاری را براساس استانداردهای بین‌المللی و با هدف ابتدا تامین نیازهای داخل کشور و سپس صادرات مازاد محصول به خارجی آغاز کرده است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان رهپویان صادق با اشاره به اهمیت تولید بومی‌سازی واکسن روتاویروس درباره این بیماری توضیح داد و گفت: روتاویروس شایع‌ترین علت بیماری‌های اسهالی در میان نوزادان و خردسالان و عامل ۴۰درصد بستری کودکان در بیمارستان‌هاست. این ویروس در آبان و آذرماه به اوج می‌رسد و باعث می‌شود اطفال زیر پنج سال در بیمارستان بستری شوند و هزینه زیادی را به نظام سلامت کشور تحمیل کند.

رضایی ادامه داد: از سال۱۳۹۶ به دستور مقام معظم رهبری قرار بود این واکسن در داخل کشور تولید شود اما به هر دلیلی تاکنون تولید نشده است. بومی‌سازی این واکسن یک الزام است و باید در واکسیناسیون سراسری کودکان قرار بگیرد.

به گفته این فعال فناور، از سه سال گذشته این شرکت دانش‌بنیان اقدام به تحقیق و توسعه واکسن روتاویروس کرده و سال گذشته تمام مراحل آزمایشگاهی و پیش‌بالینی یا تست‌های حیوانی آن کامل شد. ابتدای پاییز سال۱۴۰۲ پرونده این واکسن برای اخذ مجوز مطالعات انسانی به سازمان غذا و دارو تحویل داده شد و تاکنون جلسات داوری متعددی درخصوص این واکسن برگزار شده تا بتوان با ورود به فاز مطالعات انسانی و اخذ تاییدیه‌های نهایی، ان‌شاءالله پایان ۱۴۰۳ به تولید انبوه برسیم.

وی با بیان به اینکه این واکسن در ایران تاکنون پیش‌زمینه تولید داخلی نداشته است، خاطرنشان کرد: در دنیا پنج کمپانی بزرگ، تولیدکنندگان اصلی این واکسن هستند که شامل یک شرکت آمریکایی، یک شرکت انگلیسی، دو شرکت هندی و یک شرکت ویتنامی است. ما به‌طور مستقل توانستیم به‌عنوان پنجمین کشور با تحقیق و توسعه و دانش فنی فناوران ایرانی ساخت اولیه این واکسن را انجام دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.