رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی از کاوش‌ها و مغزه‌گیری محققان ایرانی برای نخستین‌بار در اعماق دریای عمان خبر داد و گفت: مجوز تاسیس اولین مرکز رشد صنایع دریایی برای توسعه این صنایع در راستای سیاست‌های توسعه دریامحور اخذ شده است.

نخستین کاوش محققان ایرانی در عمق ۲هزار متری دریای عمان

آگاه: مرتضی توکلی افزود: نمونه‌برداری از عمق بیش از دوهزار متری دریای عمان و مغزه‌گیری از این عمق برای اولین‌بار ازسوی محققان پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی با استفاده از کاوشگر بومی خلیج‌فارس، تهیه اطلس جامع دریای عمان و خلیج فارس و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این روز از مهم‌ترین اقدامات این پژوهشگاه بود. توجه به تنوع زیستی خلیج فارس و دریای عمان برای توسعه اقتصاد دریامحور و ضرورت همکاری همه نهادها و ارائه خدمات تحقیقاتی به نهادهای مختلف مانند نیروی دریایی ارتش و سپاه نیز از برنامه‌های سال گذشته پژوهشگاه عنوان شد.

منابع موجود در خلیج‌فارس منابع نفتی و گازی است که از بیش از ۱۰۰سال قبل از آنها بهره‌برداری می‌کنیم اما حوزه‌های جدیدتری هم وجود دارند و مثلا چین در عمق ۱۲هزار متر هم کاوش کرده و از ذخایر استفاده می‌کند. این امر باعث می‌شود بتوانند در آینده از منابع به‌خصوص فلزات ارزشمند و سایر منابع معدنی ذی‌قیمت بهره‌برداری کنند.

توکلی یکی دیگر از اقدامات را همزمان با روز ملی خلیج‌فارس، برنامه‌های خاصی مانند کارگاه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی مرتبط با تغییرات اقلیم و اقیانوس‌نگاری خلیج فارس دانست و افزود: بررسی اثر پدیده «ال‌نینو» روی سفیدشدن مرجان‌ها ازجمله موضوعات این کارگاه‌های آموزشی است که بررسی‌هایی نیز در این زمینه در خلیج فارس انجام داده‌ایم. بیست‌ودومین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور را نیز با حضور ۱۸دانشگاه و مرکز تحقیقاتی نیز در این روز برگزار کردیم تا همگرایی بین این مراکز در زمینه تحقیقات دریایی افزایش یابد و از ظرفیت‌های مشترک برای رسیدن به توسعه‌ دریامحور بهره‌مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.