۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۳٬۷۳۹

رییس هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی تاکید کرد: داروی تولیدی شرکت‌های ایرانی از نظر کیفیت با داروهای خارجی هیچ تفاوتی ندارد و هیچ پژوهشی در سطح دنیا وجود ندارد که کیفیت داروی ایرانی را زیرسوال برده باشد.

آگاه: فرامرز اختراعی، رییس هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی در نشست خبری ششمین نمایشگاه «فارمکس» اظهار کرد: هنگامی که سخن از صنعت دارو و تامین مواد اولیه دارو به میان می‌آید مباحث مختلفی در این حوزه مطرح می‌شود. موارد متعددی مانند تغییر قیمت ارز، اجرای طرح دارویار، تامین نیازهای اولیه، تغییرات در سازمان غذا و دارو، تغییرات در وزارت صمت و دیگر مسائل در صنعت دارو اثرگذار است. وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه فارمکس فرصت مغتنم برای صنعت دارویی کشور به حساب می‌آید. برگزاری این نمایشگاه می‌تواند فرصت مغتنمی برای جذب چهره‌های علمی و تنظیم مختصات حوزه پایدار صنعت دارویی کشور باشد.

او با اشاره به فعالیت شرکت‌های چندملیتی در حوزه صنعت دارویی کشور گفت: آمار و ارقام بیانگر این است که حدود یک و نیم میلیارد دلار طی دو سال گذشته برای واردات دارو هزینه شده است. اگر هزینه ارزی داروهای وارداتی کشور طی دو سال گذشته را با دلار ۶۰هزار تومانی محاسبه کنیم، باید گفت ۹۰هزار میلیارد تومان برای واردات دارو هزینه کرده‌ایم؛ این در حالی است که ۸۰درصد از بازار دارویی کشور در اختیار شرکت‌های فراملیتی قرار دارد و فقط ۲۰درصد از آن شرکت‌های تولیدکننده داخلی است.

اختراعی با انتقاد از قیمت داروی شرکت‌های چندملیتی گفت: گاهی‌اوقات، قیمت یک دارو که ازسوی شرکت‌های چندملیتی تولید می‌شود حدود ۲۰برابر داروی مشابهی است که ازسوی یک شرکت داخلی تولید می‌شود. این درحالی است که داروی تولیدی شرکت‌های ایرانی از نظر کیفیت با داروهای خارجی هیچ تفاوتی ندارد و اظهارنظر درباره کیفیت دارو مستلزم ارائه مستندات است. هیچ پژوهشی در سطح دنیا وجود ندارد که کیفیت داروی ایرانی را زیرسوال برده باشد.

وی درباره وضعیت تولید داروهای درمان سرطان در کشور نیز گفت: ایران در حوزه مواد موثره دارویی از شرایط بسیار مطلوبی برخوردار بوده و رشد خوبی در این حوزه حاصل شده است. بر اساس آخرین برآوردهای انجام‌شده که مربوط به سال۱۴۰۱ است، حدود ۷۲درصد از مواد اولیه داروها در کشور تولید می‌شود. همچنین ۱۰۰درصد بسته‌بندی داروها در کشور انجام می‌شود. آمار و ارقام مربوط به سال۱۴۰۲ طی چند ماه آینده اعلام می‌شود. همچنین محمدرضا موسوی، عضو هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی نیز در این جلسه گفت: داروهایی که در کشور تولید می‌شود باید اثرگذاری بالا داشته باشد. موضوع کیفیت داروهای داخلی و خارجی بسیار مطرح است اما کیفیت داروهای تولید داخلی مانند داروهای خارجی است. موسوی با بیان اینکه قیمت داروی ایرانی ارزان است، گفت: به‌طور مثال، قیمت یک شربت در کشور حدود ۲۰هزار تومان است اما قیمت یک مکمل حدود ۱۳۰هزار تومان است. هنگامی که میزان قیمت یک دارو مناسب نباشد، توجیهی از منظر اقتصادی برای تولید آن وجود ندارد. ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی فارمکس از ۱۴ تا ۱۷تیرماه در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.