مجمع عمومی سازمان ملل در نشست روز جمعه خود با ۱۴۳رأی موافق به پیش‌نویس عضویت کامل فلسطین در این سازمان رأی مثبت داد و شورای امنیت را به بازنگری مثبت در عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل توصیه کرد. پس از تصویب این قطعنامه، درخواست تجدیدنظر برای عضویت فلسطین، به شورای امنیت ارسال شد. مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد که فلسطینیان واجد شرایط عضویت کامل در سازمان ملل هستند. این قطعنامه به فلسطین اجازه می‌دهد تا پیشنهادات و اصلاحیه‌هایی را در جلسات سازمان ملل مطرح کند، کاری که قبلا قادر به انجام آن نبود.

آگاه: اما دولت آمریکا به قطعنامه عضویت کامل فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل رأی مخالف داد. «جان کربی» سخنگو و هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد که کشور فلسطین در نتیجه مذاکرات بین طرفین فلسطینی و اسرائیلی تشکیل خواهد شد، نه به موجب قطعنامه سازمان ملل و به همین خاطر ما به این قطعنامه رأی مخالف دادیم. اما اقدام اخیر آمریکا در نفی و ردِ قطعنامه‌های سازمان ملل علیه اسرائیل، امری مسبوق به سابقه است و تاریخی به درازای حیات نامشروع رژیم صهیونیستی دارد. از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تا زمان حال، یعنی از زمان آغاز تجاوز وحشیانه و نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه، بالغ بر چهار قطعنامه ضداسرائیلی در سازمان ملل، با وتوی آمریکا مواجه شده است. 

در میانه‌های آذرماه سال گذشته، در شرایطی که ماشین کشتار و نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه با شتاب فراوانی در حال پیشروی بود، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در اقدامی کم‌سابقه با استناد به ماده۹۹ منشور، وضعیت در غزه را تهدیدکننده صلح و امنیت بین‌المللی تشخیص داد و در نامه‌ای به رییس شورای امنیت سازمان ملل متحد، فاجعه در غزه را به اعضای این شورا گوشزد کرد. 

ماده ۹۹ منشور ملل متحد تصریح می‌کند که «دبیرکل می‌تواند نظر شورای امنیت را به هر موضوعی که به عقیده او ممکن است حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید کند جلب کند.» از دید گوترش، جنگ و جنایت رژیم صهیونیستی علیه غزه، حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کرد و شورای امنیت برای متوقف کردن جنگ علیه غزه ناکام بوده است. اما علی‎رغم درخواست دبیرکل ذیل ماده۹۹ منشور، آمریکا برای دومین‌بار با اعمال حق وتو مانع از تصویب این درخواست جامعه بین‌المللی و توقف جنایات صهیونیست‌ها در غزه شد. در واقع آمریکا به‌عنوان یکی از اعضای دایم شورای امنیت، با سوءاستفاده از اختیار ناعادلانه وتو و با بی‌توجهی آشکار به اراده جامعه بین‌المللی، تصمیم گرفت در کنار رژیم جنایتکار اسراییل بایستد و این رژیم را قادر به ادامه کشتار غیرنظامیان در غزه کند. 

البته اوایل فروردین سال جاری درحالی‌که جنگ غزه از صدوهفتادمین روز خود عبور کرده و شمار شهدای فلسطینی از ۳۲هزار نفر فراتر رفته بود، بالاخره شورای امنیت سازمان ملل نخستین گام عملی خود را در قبال این جنایت تمام‌عیار ضدبشری برداشت و قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را تصویب کرد. این قطعنامه بر سه محور «آتش‌بس فوری در غزه در طول ماه رمضان، آزادی فوری و بی‌قیدوشرط تمام گروگان‌ها و تضمین دسترسی بشردوستانه» تاکید داشت.

آمریکا در دوره‌های قبلی نیز به‌کرات از حق وتوی خود در حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی استفاده کرده بود. در آذرماه سال۹۶، آمریکا قطعنامه پیشنهادی مصر را که با اعلام قدس شریف به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی مخالفت می‌کرد، وتو کرد و بدین‌ترتیب از وتوی چهل‌وسوم خود به نفع رژیم صهیونیستی استفاده کرد.

۲۶ جولای سال ۱۹۷۳ میلادی (۴مرداد ۱۳۵۲) آمریکا قطعنامه پیشنهادی هند، اندونزی، پاناما، پرو، سودان، یوگسلاوی و گینه را که بر حق فلسطینیان تاکید داشت و خواهان خروج اسرائیل از سرزمین‌های عربی اشغالی بود، وتو کرد. ۲۵ ژانویه ۱۹۷۶ میلادی (۵بهمن ۱۳۵۴) آمریکا قطعنامه پیشنهادی پاکستان، پاناما، تانزانیا و رومانی را که بر حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت و تشکیل دولت مستقل مطابق با منشور سازمان ملل متحد تاکید داشت و خواهان خروج اسرائیل از سرزمین‌های اشغال‌شده از ژوئن سال ۱۹۶۷ بود و شهرک‌سازی‌ها در سرزمین‌های اشغالی را محکوم می‌کرد، وتو کرد.

۳۰ آوریل ۱۹۸۰ میلادی (۱۰اردیبهشت ۱۳۵۹) آمریکا قطعنامه پیشنهادی تونس را که خواهان استفاده ملت فلسطین از حقوق مشروعشان بود، وتو کرد. ۲۰ ژانویه ۱۹۸۲ میلادی (۳۰دی ۱۳۶۰) نیز آمریکا یک قطعنامه پیشنهادی را که خواهان تحریم اسرائیل به‌دلیل اشغال ارتفاعات جولان سوریه بود، وتو کرد.

۲۰ آوریل ۱۹۸۲ میلادی (۳۱فروردین ۶۱) آمریکا قطعنامه‌ کشورهای عربی را در محکومیت حمله به مسجدالاقصی وتو کرد. همچنین ۶ آگوست ۱۹۸۲ میلادی (۱۵مرداد ۱۳۶۱) آمریکا مانع تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت شد که اسرائیل را در زمینه سیاست‌های تنش‌آمیز در منطقه خاورمیانه و به‌ویژه لبنان محکوم می‌کرد. ۱۳سپتامبر ۱۹۸۵ میلادی (۲۲شهریور ۱۳۶۴) واشنگتن مانع تصویب قطعنامه‌ای شد که اقدامات سرکوبگرانه اسرائیل علیه فلسطینیان را محکوم می‌کرد.

۱۷ ژانویه سال ۱۹۸۶ میلادی (۲۷دی ۱۳۶۴) آمریکا  قطعنامه‌ای که از اسرائیل می‌خواست نیروهای خود را از لبنان خارج کند، وتو کرد. ۷ فوریه ۱۹۸۶ میلادی (۱۸ بهمن ۱۳۶۴) آمریکا قطعنامه‌ای که رژیم‌صهیونیستی را مسئول ربایش یک هواپیمای مسافربری لیبی می‌دانست، وتو کرد.

۱ ژوئن ۱۹۹۰ میلادی (۱۱خرداد ۱۳۶۹) کشورهای عضو جنبش عدم تعهد خواستار اعزام کمیته‌ای بین‌المللی به سرزمین‌های عربی اشغالی برای کشف حقایق درباره اقدامات سرکوبگرانه اسرائیل علیه ملت فلسطین شدند و در این زمینه قطعنامه‌ای صادر کردند که با وتوی آمریکا مواجه شد. ۱۷ مارس ۱۹۹۵ میلادی‌ (۱۰اسفند ۱۳۷۳) نیز آمریکا مانع تصویب قطعنامه‌ای شد که خواستار توقف اقدامات اسرائیل در مصادره سرزمین‌های عربی در قدس اشغالی بود.

۴ مارس ۱۹۹۷ میلادی (۱۴اسفند ۱۳۷۵) واشنگتن مانع از تصویب قطعنامه‌ای شد که از اسرائیل می‌خواست فعالیت‌های شهرک‌سازی خود در شرق قدس اشغالی را متوقف کند. ۱۴ دسامبر ۲۰۰۱ میلادی (۲۳آذر ۱۳۸۰) آمریکا قطعنامه‌ای را که خواهان خروج اسرائیل از سرزمین‌های تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین بود و حمله به غیرنظامیان را محکوم می‌کرد، وتو کرد. ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ میلادی (۱۰دی ۱۳۹۳) نیز قطعنامه پیشنهادی فلسطین که خواهان پایان اشغالگری اسرائیل بود، با وتوی آمریکا مواجه شد.

موارد فوق‌الذکر تنها گوشه‌ای از وتوهایی بود که آمریکا به نفع اشغالگری و جنایتکاری صهیونیست‌ها طی دهه‌های اخیر انجام داده است. 


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.