در طول فرآیند جست‌وجو برای یافتن پیکر حجت‌الاسلام شهید ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری دولت سیزدهم و هیات همراه او، فضای مجازی بستری بود برای آنانی که در اجتماع‌های حضوری نبودند اما از هر نقطه‌ای همراهی و همبستگی را به واژه تبدیل کرده و در این فضا ابراز می‌کردند. بخش زیادی از آن، ازسوی هنرمندان و اشخاص فرهنگی و رسانه‌ای کشور بود که به‌زودی هم دیده می‌شد و در حساب‌های کاربری افراد زیادی بازنشر می‌شد. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به همراهی کاربران و افراد رسانه‌ای و کلمات و کلیدواژه‌هایی که بیش از همه تکرار شده و درنهایت به ترندهایی ماندگار برای توصیف و یادآوری این واقعه اندوه‌بار تبدیل شدند. 

هشتگ‌ها برمدار شهید جمهور

آگاه: از سویی شهادت ریاست‌جمهوری سببی ساخت که کاربران به شکلی گسترده به خدمات و اقدامات سازنده او اشاره کنند. در این فضا دیدیم که تنها طی چند ساعت هزاران ویدیو و محتوای تصویری و متنی در توصیف خدمات شهید رئیسی و همچنین افراد حاضر در هیات همراه او منتشر و بارها و بارها بازنشر شد. در میان این محتواها کلماتی ماندگار شدند که برای همیشه در این فضا و فراتر از آن در ذهن کاربران در کنار نام شهدای این حادثه ناگوار ثبت خواهد شد. 

«شهید راه خدمت» یا «شهید خدمت» از کلیدواژه‌های پرتکراری بود که در وصف این واقعه و برای عرض تسلیت در حساب‌های کاربری زیادی تکرار شد. «شهید جمهور» دیگر عبارتی است که در وصف رییس‌جمهوری شهید ایران در حادثه سقوط بالگرد بسیار پرتکرار شد و مایه تصویرسازی‌های بسیاری نیز قرار گرفت. دیگر کلمه‌ای که بارها و بارها بازنشر شد و به هشتگی پرتکرار به‌ویژه در بستر پلتفرم «ایکس» تبدیل شد، «سیدالشهدای خدمت» بود و در فضای عربی و انگلیسی آن نیز «رئیسی»، «الشهید»، «raisi» و غیره ترند شده است. این کلیدواژه‌ها و کلمات بارها و بارها در صفحات شخصی و رسمی افراد رسانه‌ای، فرهنگی و حتی ورزشی در قالب متن یا تصاویر بازنشر شد. 

درمجموع و در مدت اخیر در فضای پلتفرم «ایکس» در هر ساعت چیزی بیش از ۱۰هزار توییت و ریتوییت در رابطه با سانحه سقوط بالگرد رییس‌جمهوری ایران منتشر شده است که بخشی از آن مربوط به اخبار جعلی و دروغ‌پراکنی‌های حساب‌های کاربری برانداز و اپوزیسیون است اما اگر گشتی در این فضا بزنید، خواهید دید که عمده آن نشر و بازنشر عرض تسلیت‌ها و ابراز همدردی با بازماندگان شهدای این حادثه و نزدیکان آنها یا ابراز ناراحتی و تاسف برای ازدست‌رفتن این خادمان وطن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.