ای کاش این آتش بر ابراهیم گلستان می‌شد و داغ دل اینچنین جان سوخته، ویران نمی‌شد؛ البته رییس‌جمهور و همراهانشان نخستین‌ها در مسیر خدمت نبودند و آخرین هم نخواهند بود که در مسیر اسلام ناب محمدی و ایران جان خود را فدا کردند. چراکه همه باور داریم شهادت راه مردان خداست و این مردم قدردان خدمت و شهادت هستند. همه آمده بودند از کوچک و بزرگ، مرد و زن. همه و همه یکدل و یکرنگ، با چهره‌هایی محزون و چشمان گریان؛ آری همه آمده بودند تا به رییس‌جمهور شهیدشان لبیک وداع گویند و پیکر مطهر او و همراهان شهیدش را تشییع کنند.

جمهور قدرشناس

آگاه: دوم خرداد ۱۴۰۳ مردم ثابت کردند پای مسئولانشان ایستاده‌اند. از بامداد روز چهارشنبه، مسیر خیابان‌های انقلاب، آزادی و مسیرهای فرعی منتهی به دانشگاه تهران ازسوی پلیس راهور تهران مسدود شدند. مردم هم تقریبا از ساعت ۵ صبح به‌سمت دانشگاه می‌آمدند. همه قشری در میان جمعیت دیده می‌شد و جالب اینکه بیشتر افراد به‌صورت خانوادگی در مراسم حاضر  بودند.

چهره یکایک هموطنان شرکت‌کننده در این آیین غمگین و ماتم‌زده بود. سیلی خروشان از جمعیت که حزین و حسین‌گویان تو را همراه خود به‌سوی مقصد می‌بردند. ساعاتی بعد و پس از پایان نماز که به امامت رهبر معظم انقلاب برگزار شد، ازدحام جمعیت، دشواری حرکت در مسیر مراسم تشییع (میدان انقلاب تا میدان آزادی پایتخت) را پایدار کرد. حتی حضور سالمندانی که به‌سختی حرکت می‌کردند، همه و همه نشان از حضور مردم برای قدردانی از خادم خود شهید جمهور بود. صدها هزار نفر در خیابان‌ها دوشادوش هم راه می‌رفتند و بسیاری هم از پنجره ساختمان‌های مشرف به مسیر تشییع نظاره‌گر سیل آرام جمعیت بودند. همین ساختمان‌ها موقعیت خوبی هم برای ثبت لحظات بدیع این تشییع ایجاد کرده بودند تا تصویربرداران و عکاسان زیادی نیز از بام و پنجره همین ساختمان‌ها هر آن و لحظه مراسم را ثبت کنند.

رییس‌جمهوری شهید حامی جوان‌ها بود

تعداد زیادی از شهروندان تهرانی روی پل زیرگذر منتهی به میدان آزادی ایستاده بودند تا فرصت دیدار آخر با پیکر شهید جمهورشان را از دست ندهند. همه آمده بودند، به دور از جناح بازی و گرایش سیاسی، همه پای کار آمدند تا پیکر رییس‌جمهوری و همراهان شهیدش را به بهترین شکل و با عزت تشییع کنند و بگویند، جایگاهت در بهشت ابدی باد. سید شهیدان، دیگر برای همیشه به‌دور از هیاهوی دنیا در کنار مزار شریف امام رئوف آرام خواهی گرفت. در همین مراسم، پدر شهیدی به خبرنگار آگاه گفت: «شهادت حق این مرد بود. البته این رویدادها دردناک است ولی همبستگی مردم را نشان می‌دهد.»

یکی دیگر از حاضران در مراسم مادری است با چشمی گریان که می‌گوید: باورم نمی‌شود او از میان ما رفته است، اما مطمئنم همیشه میان ما خواهد بود و دعای خیر سیدمان بدرقه راه‌مان خواهد شد. چند شبی است خواب به چشم ندارم ناشکری نمی‌کنم اما همیشه خوبان گلچین می‌شوند.

جوانی دیگر که خود را مایکل معرفی کرد و با شکلی متفاوت در میان شرکت‌کنندگان حاضر شده بود، می‌گوید: رییس‌جمهورمان را دوست داشتم. به‌دور از هر گرایش سیاسی، چهره وی آرام و به دور از تزویر بود. وی در ادامه می‌افزاید: امروز را فقط به‌خاطر او آمدم تا با ایشان برای همیشه وداع کنم. رییس‌جمهور شهید حامی جوان‌ها بود.

در این میان پدری که دو فرزند خردسالش را به بغل گرفته بود، به خبرنگار آگاه می‌گوید: «فرزندانم را آوردم تا با رییس‌جمهور شهید وداع کنند تا در بزرگسالی از من گلایه نکنند که چرا این کار را در حق آنان نکرده‌ام.» وی با بغض می‌گوید: حیف که رفت خدمتگزار بی‌منت!
 
نوای روضه می‌آید

یاحسین(ع) یاحسین. چه کرده بودی که تشییع‌ات بوی حسین می‌دهد. اینجا مسیر پیاده‌روی اربعین نیست، اینجا تهران است تشییع شهید جمهور، سید شهیدان خدمت... دقایقی بیشتر تا آغاز اقامه نماز بر پیکر شهیدان خدمت نمانده است. نوای حاج مهدی رسولی حال و هوای خاصی به دانشگاه تهران بخشیده است. حاج مهدی رسولی اینگونه خواند: «یه عده پای حق که می‌رسه فراری‌اند، یه عده پای حق که می‌رسه فدایی‌اند»

هر کس به کاری مشغول است و به طریقی زیر تابوت شهیدان را گرفته است. موکبی آب و شربت پخش می‌کند، زنان می‌گریند و بر سینه می‌کوبند. مردان بهت‌زده‌اند. حتی کودکان هم مرثیه می‌خوانند.

خدام امام رضا(ع) نان و خرما پخش می‌کنند. همه‌چیز مردمی است و بوی سادگی می‌دهد. ساده و بی‌آلایش همچون شهید خدمت. پیش‌بینی توزیع آب به شرکت‌کنندگان از اقداماتی بود که امروز سبب شد تا گرمی هوا و جمعیت زیاد خللی برای حضور شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع ایجاد نکند. آب معدنی به میزان فراوان توزیع شد. آبپاشی با تانکرهای خودروهای آتش‌نشانی هم سبب خنکی و قدردانی مردم حاضر شد.

همه خیابان‌ها و مسیر منتهی به خیابان آزادی مملو از افرادی بود که اقدام به توزیع آب می‌کردند تا تشنه‌ای در این عاشورای دیگر باقی نماند. جالب اینکه مردم به‌صورت خودجوش مسیر را نظافت می‌کردند هرکس بطری خالی آبی را می‌دید آن را برمی‌داشت تا داخل سطل یا کیسه زباله بیندازد. همچنین در طول مسیر برگزاری مراسم تشییع پیکر شهید جمهورمان؛ ایستگاه‌های صلواتی متعددی به چشم می‌خوردند که اقدام به پذیرایی از شرکت‌کنندگان مراسم می‌کردند.

همه آمدند و با رییس‌جمهوری شهید وداع گفتند. و این رسم عاشقانی است که در راه خمینی کبیر مجاهدانه خدمت می‌کنند برای شهادت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.