۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۲
کد خبر: ۳٬۸۸۵

سعید توتونکار ـ آگاه مسائل سیاسی

آگاه: حکمرانی اسلامی؛ جامع؛ استوار؛ گره‌گشا در پهنه‌ای به وسعت نزدیک به یک‌چهارم مردمان جهان، عزای عمومی اعلام شد. سازمان ملل به احترام شهید جمهور به پا خاست. پیام‌های تسلیت پرشمار و دور از انتظار از سرتاسر جهان به ایران ابلاغ شد. این تصویر، گوشه‌ای از صحنه واقعیات امروز ایران و جهان است.

اول: در عرصه داخلی تلاش خادم‌الرضا برای جلب رضایت و رفاه مردم و اتحاد ایرانیان و ارتقای اعتبار ملت را می‌توانید در اظهار لطف و محبت و پیام‌های تسلیت گروه‌ها، جناح‌ها و شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی متنوعی ببینید که سپاسگزار تواضع، حلم، اخلاق و منش بزرگوارانه و خستگی‌ناپذیری سید ابراهیم رئیسی برای احیای مردم و ارتقای زندگی و نزدیکی دل‌ها و هم‌افزایی اندیشه‌ها هستند. این نشان داد که سیاست واگرایانه و بحران‌آفرین برخی دوره‌های قبلی چطور می‌تواند به رویکردی همگرا در جامعه تبدیل شود.

دوم:‌ در عرصه جهانی اقبال کم‌سابقه و اظهار همدردی و همدلی زایدالوصف ملت‌ها و کشورهای دور و نزدیک می‌تواند نشانه محکمی بر نقش‌آفرینی ایران در واقعیات جهانی داشته باشد؛ پدیده‌ای که از ابتدای ظهور انقلاب اسلامی متبلور شد. حساسیت شرق و غرب بر انقلاب اسلامی ایران و اتحاد آنان برای دشمنی با جمهوری اسلامی ایران و تمام عناصر بنیادین تشکیل‌دهنده آن در تاریخ سابقه نداشت. سیاست‌هایی که طی چند دهه به‌صورت پیچیده و چندگانه دنبال شد تا اینکه سیاست اعلامی فشار حداکثری تلاش کرد تمام گلوگاه‌های حیات طبیعی ایران اسلامی را بفشارد، شاید بتوان آن را از پای درآورد.

سوم:‌ با تشکیل دولت با ریاست شهید حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی، ایران نه‌تنها تسلیم نشد، بلکه با تغییر راه‌کنش منفعل دفاعی به راه‌کنش فعال روبه‌جلو، با قدرتی مضاعف حضور خود را در عرصه مناسبات جهانی تقویت کرد و استحکام بخشید. انتشار پیام انقلاب اسلامی در سرتاسر جهان باعث شد به‌تدریج سیاست‌گذاران شرق و غرب در فهم خود از نقش ایران در تحولات جهانی بازنگری کرده و سعی کنند خود را با پذیرش واقعیات نوپدید هماهنگ سازند.

چهارم: نظم نوپا و وضع جدید، با عضویت ایران در بریکس و پیوستن به پیمان شانگهای، عینیت بیشتری پیدا کرد و با فعالیت پرفشار و پیشرو سیاست خارجه با رویکرد مواجهه نامتقارن با نظام تحمیلی، برای فعال‌سازی حداکثری روابط بین‌المللی ادامه یافت و به نقش محوری و مبنایی همواره ایران در دفاع از مظلومیت فلسطین گره خورد و در جریان اتفاقات پیرامون طوفان‌الاقصی حیثیت تثبیت‌شده جهانی پیدا کرد و در نقطه اوج خود یعنی عملیات غرورآفرین وعده صادق به قله‌های آشکارشدگی‌اش نزدیک شد.

پنجم: نگاه جهانی جمهوری اسلامی ایران براساس ارزش‌ها و معیارهای متعالی ایرانی-اسلامی، تمام اندیشمندان و اندیشه‌ورزان آزاده جهان را متوجه خود کرد و آنان را به بازاندیشی در حوادث دیروز و امروز جهان دعوت کرد. نامه چند سال پیش رهبر انقلاب به دانشجویان اروپایی، پیام‌های هر ساله ایشان به کنگره عظیم جهانی حج، بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی و همچنین دعوت ایشان از مردم ایران و نخبگان دانشگاهی و حوزوی و فعالان رسانه‌ای نسبت‌به نقش‌آفرینی در رویدادهای جهانی و ارتباط‌گیری با تمام ظرفیت‌های مردمی منصف و آزاداندیش و دعوت از بانوان برای رویکرد تهاجمی نسبت‌به مسئله زن در غرب و دعوت از دانشجویان برای اندیشیدن و فراهم‌آوردن و ارائه تصویر درست و شفاف از شیوه‌های رهایی‌بخش و افق‌گشا و گره‌زدای حکمرانی اسلامی و ارائه الگویی مناسب برای اداره خوب یک کشور به جامعه جهانی و نگاه تمدنی ایشان به نقش ایران و زبان فارسی شتاب‌دهنده این جریان بوده است.

ششم: در کنار تمام این فعالیت‌ها، ابتذال دشمنان و دشمنی‌ها با مردم ایران به قدری سخیف و غیرقابل دفاع بود که حتی انزجار آشکار و پنهان از آن و فاصله‌گذاری‌های معنی‌دار با آنان به برخی حامیانشان نیز سرایت کرد. قوت و قدرت و اقتدار ایران عزیز تعیین‌کننده بسیاری از باید و نبایدهای پس از این خواهد بود.
 هفتم: در بیانیه اخیر رهبر انقلاب که به مناسبت آغازبه‌کار ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری صادر شد، پیشگامی در جلب نظر مردم جهان و نقش‌آفرینی در خط مقدم جهانی برای پدید آوردن مقدمات رهایی ملت‌های ستمدیده جهان بسیار پررنگ است. خط اصلی این بیانیه را می‌توان دعوت به شناسایی و شناساندن شیوه‌های جامع، استوار و گره‌گشای حکمرانی اسلامی در جهان دانست. این به آن معناست که ولی‌فقیه زمان در تحلیل خود از صحنه به نشانه‌های قاطع، آشکار و غیرقابل تردیدی از تشنگی و آمادگی مستضعفان جهان برای شنیدن پیام صادق حق و تغییر مناسبات حضور مردم دست یافته‌اند و اجتهاد سیاسی ایشان رویکرد مثبت جهان به‌سوی آرمان‌های انقلاب اسلامی را تایید می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.